Kan yngel överleva i 5 L plast kar om man byter vatten varje dag?

#1 - 5 augusti 2006 16:08
Kan dessa överleva om man tar filtervatten från det andra akvariet och lägger i deras plastburk. har ingen filter eller värmedopp.[B)] Tyvärr så är djuraffären stängd nu.:( Tänkte köpa yngelburk hemm men om de kan överleva sig så där så är det okay. verkar dumt att spendera 100+kr för 5 yngel som klarar sig. Om de inte kan klara sig så får jag ta bilen och hitta en.[B)]
#2 - 5 augusti 2006 16:34
Jag vet inte vad det är för yngel du har, men jag hade guppy-yngel i en liten fyrkantig plastkakburk (ca 2-3 liter kanske) i några veckor. Jag hade sand i botten. Några stengömslen och ett par växter.

Jag bytte lite vatten varje dag och matade med smulat torrfoder. Det som blev över att torrfodret, som flöt, tog jag upp med en liten kopp.

Det gick jättebra, faktiskt! Men bäst är förståss ett riktigt yngelkar... :)
#3 - 5 augusti 2006 16:42
Värmen då? Jag vet att hus är runt 27 grader men kommer vattnet vara 27 grader? Samt hur länge tar det för yngel för att bli färdiga för akvariet igen?
#4 - 5 augusti 2006 16:53
Mina yngel var ju födda på vintern, då är det bara runt 22 grader inomhus.

Jag hade min "yngelburk" på ett bord och lät den hänga lite utanför kanten så den kom över ett element. Och sedan hade jag en skrivbordslampa över...

Dom måste vara ett tag för sig själva, tills dom är stora nog att inte få rum i dom övriga fiskarnas munnar... Det tar kanske någon månad, beroende på art.

Efter några veckor skaffade jag ett billigt yngelkar (37 liter), med filter och värmare, på Blocket. Men det är klart, någon hundralapp kostar det ju...
#5 - 5 augusti 2006 18:35
Jag brukar ha mina yngel i en hink eller i en tunna. Själv så har jag bara guldfiskar :P.. Nu har jag däremot flyttad dom till ett 180 liters akvarium, innan var dom i en 75 liters tunna.
#6 - 5 augusti 2006 19:38
Så det är okay? De verkar inte äta flingfoder som jag ger till dem.
#7 - 5 augusti 2006 19:42
Vissa yngel äter inte flingor. Vad är det för fiskar?
#8 - 5 augusti 2006 19:47
Smula det VÄLDIGT fint!
#9 - 5 augusti 2006 20:09
[quote=CalleAkvarist]Vissa yngel äter inte flingor. Vad är det för fiskar?[/quote]
Platy
#10 - 5 augusti 2006 22:13
det funkar bra, har hört folk som har haft ynglar i hinkar ute på gården utan att ens byta vatten... de blev vuxna. men vill man att de ska må bra är det en annan sak.
#11 - 5 augusti 2006 22:31
[quote=Madguppy]det funkar bra, har hört folk som har haft ynglar i hinkar ute på gården utan att ens byta vatten... de blev vuxna. men vill man att de ska må bra är det en annan sak.[/quote]
Hur matar man dem då? Smular, men blir inte vattnet smutsigt då? Dessutom så undrar jag om jag borde ha en störra hink eller gå och köpa en sån där yngelkar. Vill helst inte slösa pengar. Tänkta ta en plastburk göra hål i den och sänka den i akvariet bredvid filtervattnet och låta ynglerna vara där. Jag fäster den helt enkelt bredvid filtret och ser till att höjden gör så att de inte kan hoppa ut. Borde vara lungt väl?
#12 - 5 augusti 2006 23:08
När jag hade mina guppy-yngel i en kakburk så la jag ner några snäckor där som städare! :)

Och som sagt så tog jag bort överbliven mat som var kvar på ytan.
Trycker man t.ex. ner ena sidan på ett decilitermått eller en kopp precis under ytan så flyter det som är på ytan in i koppen. Om du förstår hur jag menar...
#13 - 5 augusti 2006 23:23
Jag får helt enkelt gå och se vad en yngelkar kostar eller en snäcka. Men jag vet inte om jag vill ha snäckor. Men jag ska försöka tillverka ett mina yngel hem i akvariet. Jag förstår vad du menar :)

Har två idéer:
1. Bygga mini hem för dem i akvariet. De kan inte gå ut och fiskar når inte dem. Men vattnet kan komma in och ut.

2. Helt enkelt göra om hela deras nuvarande akvarium med 3 saker.
Snäckor, fixa en pump samt använda en ren tvättsvamp som filter (droppfiltrering).

Eller så går jag och köper en yngel kar. Får se vad den kostar. Mer än 150 kr så verkar det dumt då jag har en pump som jag inte använder. Trä över en nylonstrumpa så de inte sugs in och voila. :D
#14 - 6 augusti 2006 11:59
Tänk på att de behöver ett visst utrymme och en bra miljö för att må bra och utvecklas normalt.
#15 - 6 augusti 2006 17:07
http://www.pwss.nu/product.php?productid=1&cat=0&page=1 <- där kostar den 35 kr, den är nog inte såå mycket dyrare i affären.

så fort de växt till sig så att övriga fiskar inte kan äta upp dom, släpp ner de i stora akvariet för där växer de mycket snabbare.
#16 - 6 augusti 2006 20:46
Hört att det finns yngelfoder. Ska dessutom köpa en sån där yngelkar. Tror att jag såg en imorse (hade lite tid så jag frågade om en snigel bara).

Förstörde lite algfoder men de verkar inte intresserade av mat som flyter. Står bara stilla...... :(
#17 - 6 augusti 2006 22:03
Hej
Jag har en massa platyyngel:-((dom förökar sig snabbt)
I början hade jag dom i en 25 liters hink med grus,växteroch vatten från "hemakvariet").
Jag hade belysning samt filtrering och vattenbyte v.a.d)
Efter två försök (inga överlevde) lät jag dom vara kvar i det "vanliga
akvariet.
MVH Marita
#18 - 8 augusti 2006 23:21
5 dagar och de växer. Har blivit 1/3 - 1/2 större. Bra indikationer eller inte? Vet inte ens om de äter för att va ärligt. Lägger bara i foder som är söndersmulat och tittar på dem men verkar inte som de äter. Byter i och för sig vatten varje dag.
#19 - 9 augusti 2006 07:57
Så roligt att dom lever och växer! Och växer dom så måste det väl, efter mitt förstånd..., betyda att dom äter!?!?

Jag brukar stoppa ner fingrarna och flingorna i vattnet när jag matar, så maten sjunker snabbare. Jag tycker ynglen äter bättre nere i vattnet än vid ytan.
Kanske bara som jag inbillar mig, men så gör jag...
#20 - 9 augusti 2006 11:01
Märker att de äter sönderiven sinking wafer tablett. Ta ett rivjärn och riv tabletten till pulver form och 5-10 min så simmar de runt och äter.
#21 - 10 augusti 2006 21:01
När jag hade yngel provade jag att ta en glasburk i lämplig storlek med en nylonstrumpa som "lock" och sänkte ner den i stora akvariet så den stod stadigt på botten. Lade också i lite växter i burken. Det funkade bra. Men jag har också haft dem i en fyrkantig genomskinlig plastlåda(sådan som lösgodis brukar ligga i ). Det har också funkat jättebra. Fast fortast växer de ju om de får vara i ett akvarium förståss.
#22 - 12 augusti 2006 18:43
Hur matar man dem då? Smular, men blir inte vattnet smutsigt då? Dessutom så undrar jag om jag borde ha en störra hink eller gå och köpa en sån där yngelkar. Vill helst inte slösa pengar. Tänkta ta en plastburk göra hål i den och sänka den i akvariet bredvid filtervattnet och låta ynglerna vara där. Jag fäster den helt enkelt bredvid filtret och ser till att höjden gör så att de inte kan hoppa ut. Borde vara lungt väl?

a smula, men mata minimalt, sen kan man ju byta 1/3 vatten 1-2 ggr i veckan.

det där med plastburken har jag själv provat och det funkar bra ;) tog en ölmugg gjorde en massa hål i den med nål och fixade så att den flöt stadigt med hjälp av två andra klippta ölmuggar. funka perfekt tills jag köpte ett 20l yngelkar. [:o]

Annons