Lasse: Om du inte förstod vad jag ville ha sagt med mitt inlägg så följer ett förtydligande:
Med hänsyn till att forumdelen är "mitt första akvarium" och att det där i princip förväntas svar som vem som helst kan förstå och enkelt följa, menar jag att det som nybörjare behövs handfasta, enkla, generella råd att följa (även om de naturligtvis inte alla gånger är optimala, det är därför man kallar det generella). Ett sådan råd skall dock fungera i de allra flesta fall! Det tycker jag att mitt enkla råd uppfyller utifrån de givna (och uppgivna) förutsättningarna och med tillägget att man sköter underhållet (ex vattenbyte). Jag säger (som generellt råd) att ingen mat skall falla till botten, det är en ganska lagom mängd! Det är väl ett bättre råd än att förklara nitrifikationsprocessen och säga att det beror på den bilologiska filteringen, antal fiskar, typ av fisk osv osv... naturligtvis är det så, men det säger ingenting, speciellt inte om man är nybörjare! Och den biologsika nedbrytningen som tar hand om avfallet förändras ju dessutom över tid beroende av omständigheter, det är inget konstant, så det som gäller idag gäller kanske inte i morgon.
Titta vad han skriver i inledningsinlägget, där ger han förutsättningarna såsom att han matar 1/dygn, han förklarar dessutom mängden, han berättar hur många fiskar och vilken typ, och han berättar att han haft karet ett tag....
Jag kan själv önska att jag som ny akvarist (för 24 år sedan) hade haft en del enkla "regler" att följa, som något slags "grundregler" att följa och sedan utifrån erfarenhet och intresse bygga vidare med mer fördjupad kunskap (om man får det intresset). Det hade jag inte, och inte heller någon kunskap -en del misstag på vägen hade kunnat undvikas med enkla handfasta råd!
Vet ej varför du jagar upp dig, men jag antar att du tog till dig av begreppet "förståsigpåare". Och visst är jag kanske en av dem beroende av definitionen, kanske du också hör till den skaran!? Det var INTE riktat som kritik till dig eller någon annan (även om saker lätt misstolkas i skriven form och jag kanske uttrycker mig som en klumpeduns, vad vet jag) i detta forum. Tolkade du det så, så ursäktar jag, det var EJ min mening! Utan syftet var att få ursprungsskribenten att förstå att han klarar sig väl utan att känna till/förstå alla begrepp om han bara följer de generella råd som är vedertagna inom hobbyn. Alla är inte så kunniga/intresserade att de är betjänt av att höra om en massa "konstigheter", bland annat denna process du så bra beskrev tidigare. De som förvärvar denna kunskap gör det av eget intresse, och de allra flesta inom hobbyn kommer aldrig att fördjupa sin kunskap på det sättet, och alla har inte samma förutsättningar dessutom. Det intresset tillfaller ett fåtal inom hobbyn hävdar jag bestämt och envist! Det är dessutom väldigt enkelt att hålla de allra flesta fiskar under förutsättningen att man har god filtrering, sköter vattenbyten, matar moderat osv... det hävdar jag också envist och bestämt!
Angående denitrifikationen har jag ej den kunskap som krävs för att bemöta dig på den punkten. Jag har dock fått lära mig så... nu var jag väldigt odetaljerad i detta (pga av okunskap om processen denitrifikation) utan kände bara till att det KAN hända. Givetvis under speciella förhållanden och eftersom jag blev lite fundersam när du så betsämt avvisade det jag skrev så kollade jag lite i ett Akvariets lexikon (den är förvisso lika gammal som mitt akvarieintresse och således lika uppdaterad som jag för närvarande), där står iaf. precis som så att processen kan gå "baklänges" (under specifika förutsättningar) -denitrifikation, "så att nitrit och och ammoniak kan bildas ur nitrat" , detta kan även till viss del ske inne i fiskkroppen osv... Som sagt jag är personligen inte tillräckligt påläst/kunnig för att bemöta ditt påstående, och min "källa" ser ju rätt gammal och sliten ut...
Vanligare dock i ett kar är väl att processen stannar vid ex ammoniak pga syrebrist, även om jag tror att det är relativt ovanligt!
Titta för övrigt vad "Zanders" säger ovan: "Efter att ha läst resten av din tråd fattar jag ingenting" - Kanske tänkvärt i det här sammanhanget?
Tillägg: Du har säkert riktig och god kunskap Lasse, och det är riktigt att det är filtreringen som avgör hur mycket mat och djur (även om det även finns andra parametarar att ta hänsyn till förutom mat som belastar systemet) systemet tål, men som sagt, det är inget svar (till en novis). Det är en biologisk förklaring på hur mycket mat +annat som ens sytem klarar av utan risk för de levande djur och ev växter man håller -men för de flesta ger den förklaringen bara ett stort? Och det lär inte hjälpa någon nybörjare! Rent krasst så skiter nog de flesta i hur förklaringen rent biolgiskt/kemiskt ser ut när det skiter sig, de vill på ett enkelt sätt veta hur de undivker att det skiter sig. Vi kan ha olika uppfattningar, men ingen anledning finns för påhopp av varandra...
För övrigt talar jag ej om hur ofta eller hur sällan ett filter bör rengjöras, bara råder att man ej bör rengöra det innan det är nödvändigt, detta för att ej störa den process vi pratar om i onödan! Har jag fel på den punkten så får du gärna upplysa mig om något jag då uppenbarligen har missat eller inte förstått.
Antalet fisk i karet är för övrigt ett ganska ovidkommande begrepp. Det är i sådana fall ex. centimeter fisk per liter vatten vi måste tala om. 3 platy är ingen belastning jämte ex. ett par påfågelsciklider. Fem myror är inte fler än fyra elefanter i det hänseendet! ;) Men nu är även jag på väg att falla in i en mer retorisk diskussion som kommit ifrån ursprungsfrågan, och det skall vi inte belasta forumet med!
MIN EGEN SLUTSATS: Kör på Zanders, det finns inget egentligt, slutgiltigt och konkret svar på din fråga utan allt beror på olika omständigheter, men det är inget problem med 3 platy på 45 liter vatten förutsatt att du sköter det basala underhållet!!! Du har fått ganska invecklade svar av vissa Zanders, om det på något sätt besvarar din egentliga frågeställning så ta till dig det. Annars får du välja själv att köra på egen "känsla" och/eller följa enkla råd som funkar i de allra, allra flesta fall. Det behöver inte vara krångligt!
Lycka till!