Kan täckglas köpas separat?

#1 - 14 januari 2010 08:26
Halloj!

jag har ett litet akvarium på 54 l med standardmåtten 30x60 cm. Mitt problem är att täckglaset har spruckit och nu står det tillfälligt utan. tyvärr jag har märkt att någon liten pigg fisk har hoppat ett gläjdeskutt för mycket och hamnat på golvet.

det känns lite onödigt att skrota hela burken därför undrar jag om någon vet om man kan köpa bara täckglas någonstans? Tips kanske? I stockholm...
#2 - 14 januari 2010 08:34
Åk till närmsta glasmästeri, det brukar kosta en vetelängd eller liknande.. :o)
#3 - 14 januari 2010 08:36
Ouscazz skrev:
Åk till närmsta glasmästeri, det brukar kosta en vetelängd eller liknande.. :o)

Jaha :) är det så enkelt?! ja men dåså, tack för svaret!
#4 - 14 januari 2010 08:49
se bara till att slipa glaskanterna, annars kan man skära sig duktigt.

.
#5 - 14 januari 2010 08:59
Kensa skrev:
se bara till att slipa glaskanterna, annars kan man skära sig duktigt.

.

kanske kan man snällt be dem göra det också? glasmästeriet alltså.
#6 - 14 januari 2010 09:01
linda.n skrev:
kanske kan man snällt be dem göra det också? glasmästeriet alltså.

det gör dom, kostar kanske någon extra krona, men det är det värt.

.
#7 - 14 januari 2010 09:41
linda.n skrev:
Halloj!

jag har ett litet akvarium på 54 l med standardmåtten 30x60 cm. Mitt problem är att täckglaset har spruckit och nu står det tillfälligt utan. tyvärr jag har märkt att någon liten pigg fisk har hoppat ett gläjdeskutt för mycket och hamnat på golvet.

det känns lite onödigt att skrota hela burken därför undrar jag om någon vet om man kan köpa bara täckglas någonstans? Tips kanske? I stockholm...
kola annars med en akvarieaffär, de kapade till glas och Jag betalde 60kr för slipade täckglas till ett 54Liters!
#8 - 14 januari 2010 09:44
tack för alla tips
#9 - 14 januari 2010 20:41
Apropå slipa kanter, vad använder man till det?
Kapade till ett täckglas av ett gammalt vitrinskåp och tänkte inte på hur vasst det blev..
#10 - 14 januari 2010 20:49
danne0301 skrev:

Kapade till ett täckglas av ett gammalt vitrinskåp och tänkte inte på hur vasst det blev..

Dra ett fint sandpapper några grr fram och tillbaka så är det inte vasst längre:)
#11 - 14 januari 2010 20:50
danne0301 skrev:

hartz sten eller va det heter... de hade nån form av sten som de drog längs kanterna när de kapat till mitt täckglas!
#12 - 15 januari 2010 09:32
bryne
#13 - 15 januari 2010 14:02
danne0301 skrev:

Beror val pa glasets alder lite osv.... Lite skarpa kanter far du ju i alla fall
#14 - 15 januari 2010 14:28
Lånar tråden, Behövs verkligen täckglas ?
Och isf. varför...
Får ju mycket bättre ljus i akvariet utan!!
#15 - 15 januari 2010 14:34
Racerman skrev:
Lånar tråden, Behövs verkligen täckglas ?

Och isf. varför...

Får ju mycket bättre ljus i akvariet utan!!

det är inte tvunget med täckglas, men har du fiskar som hoppar så är det att föredra, och sen dunstar det inte bort lika mycket vatten heller om du har täckglas.

jag satte på täckglas på mitt 234l kar igår och innan dess fyllde jag på med 12 liter vatten om dagen pga avdunstning. nu har det knappt dunstat bort 2 liter så ibland kan det vara en fördel ;)
#16 - 15 januari 2010 14:50
men är det inte bra med avdunstning , för då får ju akvariet automatiskt vatten byten.... ja förutom slamsugning då.. jag menar då måste det ju fyllas på färskt hela tiden..
Man vill ju förstås inte ha för mycket färskvatten men.... utveckla gärna fördelen med täckglas ,för jag tycker det hindrar ljuset för mycket.
#17 - 15 januari 2010 16:04
Racerman skrev:
men är det inte bra med avdunstning , för då får ju akvariet automatiskt vatten byten.... ja förutom slamsugning då.. jag menar då måste det ju fyllas på färskt hela tiden..

Man vill ju förstås inte ha för mycket färskvatten men.... utveckla gärna fördelen med täckglas ,för jag tycker det hindrar ljuset för mycket.
Avdunsting och därefter påfyllning kan man inte alls se som ett vattenbyte eftersom vattnet som avdunstar är rent och alla föroreningar blir kvar och bara byggs upp mer och mer tills allt dör;) Fördelen med täckglasen är minskad avdunstning och att man slipper hitta fisk på golvet lite då och då, vilket du gör om du inte endast håller strikt bottenlevande arter!
#18 - 15 januari 2010 19:29
tack för svaret , så sant så. det med vatten bytet.
mina fiskar verkar inte hoppa iaf. inte än..
Skall lägga tebaks täckglasen..
#19 - 16 januari 2010 23:56
billigare att gå till et byggvaruhus och köpa plastglas transperant.
jag kör med 2m.m i tjocklek 100*120cm kosta 129kr på coop.
den kan jag klippa med en kraftig sax

Annons