Kan "rötter" grumla vattnet?

#1 - 16 november 2006 15:55
Jag har ungefär samma problem som ett tidigare inlägg, gällande smått grumligt vatten.
Karet har varit igång sedan mars, ytterligare pumpkapacitet inköpt slutet på september (fluval x5), UVC lampa (11 W) Kopplat till en Amtop 3388 (tror jag den hette, det är den stora), UVC köpt då också.

Jag har kört filtervadd i båda pumparna i omgångar, får byta var 14:e dag ungefär.
Men ta mig tusan om jag får klart vatten.
Så nu har jag funderat lite om det kan vara rötterna, jag har 3 jättestora rötter i karet 150*60*60=576L, kan det vara så att de fäller ut?

Det är nog det sista det kan vara tror jag, har någon haft liknande problem och lyckats komma fram till om det kan vara rötterna?

Jag gör mina 20-30% vattenbyte ca var 7-8 dag, har pH ca 7.5, kH 10
(OBS jag har pH 9 och kH 21 i kranen till att börja med)
Belysning är 2 st 120 cm 36W 4700 kelvin, jag kan inte se märket, de följde med.
Tacksam för lite input här!
#2 - 16 november 2006 16:15
Jag har aldrig varit med om att det skule bli grumligt av rötter, det blir mer att vattnet blir gult.
#3 - 16 november 2006 16:23
Min egna erfarenhet av rötter (vissa) är att de färgar vattnet the färgat. Har själv FX5 och kan ibland tycka att vatten ser "disigt" ut efter ett tag. Dock har jag diskus och matar med grovt foder. Byter vatten med ca 7-9dagars mellanrum och då ett 80% byte. Allt klarnar upp då. Har normala vattenvärden. Filtermaterial är olika strl biobollar i alla korgar och org. filtermattorna. Men när jag hade zeolit i en korg har jag för mig att det grumliga inte fanns. Kanske skall prova det igen. Tog ur det för att växter inte tycker om zeolit.

//Camilla
#4 - 16 november 2006 18:01
färgningen har jag haft, matningen är väldigt varierad, discus här med.
Filtermaterial är i Amtop makaroner i 2 korgar, och blå filtermatta klippt i kuber.
I FX5 har jag dyrare makaroner i botten, lava sten i korg 2, och blå filtermatta klippt i kuber där med.
Jag har inget nu som direkt tar de riktigt små partiklarna, vattenvärde är alla bra förutom att jag inte har nitrat test, men jag har snart köpt alla test som finns.
De jag provat ser bra ut iaf.
Det därmed Zeolit lät ganska bra, ska kolla upp det tror jag.
Jag tacka för infon så här långt tar tacksamt emot mer!
#5 - 16 november 2006 18:28
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=174&Itemid=92 Kan du läsa lite om hur zeoliten fungerar. :)

//Camilla
#6 - 16 november 2006 21:42
Kanske ska tillägga för infons skull, kanske någon tycker att jag är petig eller att det är "normalt".
Om jag tittar in i karet framifrån ser det helt kristallklart ut, som om fiskarna svävar i luften liksom.
Men min måttstock går liksom om man tittar in från gaveln och bort i karet, nu är det ju 160 cm som jag skrev innan, det är där som jag tycker problemen finns.
Jag vill kunna se allt i andra gaveln kristallklart där med, är det för mycket att begära?
Eller har andra kristall vatten 160 cm?
#7 - 17 november 2006 10:15
Jag har nog som du... Nej.. vi är inte petiga.. ;) Jag märker dock att när jag matat grovfoder 3ggr om dagen så blir vattnet grumligt framifrån sett med. Men det är väl normalt. Jag tror att om man tillsätter ett filtermaterial i pumpen som tar upp de mindre dammpartiklarna så kommer vattnet bli kristallklart.

//Camilla

Annons