Kan rötter förändra vattenvärden?

#1 - 23 november 2003 10:50
Hej!
Tänkte skaffa ett par större rötter att ha i ett kar, eftersom jag senare ska skaffa både ål (kanske i alla fall) samt flera växter i karet, och tänkte att det skulle vara snyggt med ett par rötter, höga växter samt ett stort stenröse! Då undrar jag:
Hur mycket förändrar rötterna ex. pH? Hur gör man för att det inte ska förändra?
Bör man ha rötterna i ett annat, tomt kar först, så att de inte färgar vattnet i det stora karet?

Mvh Malawi´n
#2 - 23 november 2003 11:22
koka roten innan då färgar den inte av sig!
#3 - 23 november 2003 11:32
OM man då kokar den, så att vattnet inte färgas, kan pH i alla fall förändras?

Mvh Malawi´n
#4 - 23 november 2003 12:15
ja
#5 - 23 november 2003 12:41
Vad jag vet så gör rötter vattnet surare, men det beror väl också på hur många man har och hur stora de är. Man måste koka dom ett tag (½-1 timme) beroende på tjocklek för att de inte ska börja mögla i akvariet. För att undvika att de släpper ut alltför mycket tefärgade ämnen i vattnet gör en kokning att träets porer sluter sig. Även om man har kokat en rot noga så släpper den i alla fall ut en viss mängd ämnen, åtminstone det första halvåret skulle jag tro, men man minimerar detta genom att koka dom. Sedan beror det ju på vilket typ av akvarium man vill ha, ska man ha ett Amazonasakvarium kan man med fördel kasta i mängder med rötter då de flesta fiskar därifrån (egen uppfattning) lär trivas dels med många rötter, dels av de egenskaper rötterna ger vattnet. I ett Malawiakvarium får man nog vara lite mer sparsam och kanske bara ha 2 stora rötter för att inte påverka vattnet alltför mycket.
#6 - 23 november 2003 13:23
tur att jag bara tänkte ha 1 eller 2 större rötter i karet. Får väl även höja KH för att minimera ett pH-fall, om jag nu har fattat det rätt, dvs. att pH sjunker...

Mvh Malawi´n
#7 - 23 november 2003 14:08
I ett Malawiakvarium får man nog vara lite mer sparsam och kanske bara ha 2 stora rötter för att inte påverka vattnet alltför mycket.
[/quote]

2 stora (hur stora?) rötter i hur stort akvarium? Grova generaliseringar får du lämna åt akvarieaffärerna, det är dom duktiga på. Här på forumet står vi över sådant. Du kan ha i princip hur många rötter du vill om dom är ordentligt urlakade. Hittar du rötter som legat i akvarium ett tag så går det bra. Om du köper nya rötter så gissar jag på att 2 stora rötter kommer att leda till ph problem, men det kan man inte veta förrän man provat. Det finns inte två (stora)rötter som har exakt samma egenskaper, det beror på var dom kommer ifrån, hur gamla dom är, hur stora dom är samt om dom legat i vatten efter sin död. Jag skulle prova med en och övervaka ph nogrannt. Nej och andra sidan hör rötterna inte hemma i malawikar, jag skulle nog aldrig lägga rötter i malawikar.
MVH
magnus
#8 - 23 november 2003 14:36
hm...
Jaja...
Jag följer ditt råd om att inte ha rötter i karet. Men om man tänker så, vilka växter hör hemma i ett malawikar? Är det inte vallisneria och liknande, eller? Just nu har jag ett ordentligt stenröse i en halvan utav karet, men jag skulle vilja ha något på den andra sidan också, dvs. inte bara stenar. Skulle det kunna bli snyggt att ha javamossa bland stenarna, samt några vallisneria på den öppna ytan?

Mvh Malawi´n
#9 - 23 november 2003 15:15
En del valisneria arter kommer ifrån tanganyika sjön. Om det finns valisneria i malawi vet jag inte.
MVH
Magnus
#10 - 23 november 2003 17:00
Javamossan lär bli uppäten av Malawiciklider,det gäller de flesta "tunna" växter.
Javaormbunke,vallesneria och svärdsplantor är bra exempel på vad som brukar fungera bra tillsammans med Malawi.

Annons