Jag fortsätter väl om firefishen ursprung, den är blandad med två st aulonocaror, men det är en sak till som gjorde att det kan komma fram så fina fiskar.
Dom lyckades få fram en albino, hur dom gjorde det vet jag inte, men det går, även diskus och malar och aandra fiskar har dom gjort samma sak med.
Då blev ju fisken helt nollställd, det vill säga helt rosa, sedan så urvalsodlade dom på dom fiskarna som hade lite mera rött i sig, det är inte svårt, men det tar en massa tid.
Jag själv har gjort samma grej med mina hongie, jag är uppe i 20 år nu, även mina honor är röda och får jag hålla på i 10 år till så är jag övertygad att mina hongisar både hannar och honor kommer att vara knallröda.Janne[
malawi.forum24.se
QUOTE=Mathias Nilsson;1556277]Det är i alla fall inte kostigt att de har mycket finare färg än de i naturen då de inte är direkt vanliga där ;D
på cilkider.se kan man läsa följande:
"Framodlad/korsad variant där det förekommer många spekulationer om ursprunget. Till skillnad från de naturliga varianterna av [I]Aulonocara[COLOR=#000000][FONT=Verdana] är även honorna vackert färgade, vilket tyder på att något annat släkte är inkorsat"[/FONT][/COLOR]
[/I][/QUOTE]