Kan rödzebra och firefish korsas?

#1 - 19 november 2011 16:04
Tyckte precis jag såg en rödzebrea och en firefish leka i karet, kan dom korsas? :S
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 19 november 2011 17:19
ALLA malawi kan korsa sig med varandra och ge fertila avkommor
#3 - 19 november 2011 18:57
Vad jag förstått så är det redan rödzebra i firefish
#4 - 19 november 2011 19:31
Vad grundar du det på?.
Jag själv som har odlat firefish rätt så många år och i relativ stor skala säger, det finns inte det minsta belägg för ditt påstående.
Firefishen är korsad med en annan aulonocara, men den är absolut inte korsad med en mbuna, och absolut inte rödzebra.Janne

malawi.forum24.se

[QUOTE=Lövis;1556257]Vad jag förstått så är det redan rödzebra i firefish[/QUOTE]
#5 - 19 november 2011 19:41
Firefish är väl avlat ur Metriaclima estherae och Aulonocara stuartgranti (kejsar aulonocara)?
#6 - 19 november 2011 19:44
Det är i alla fall inte kostigt att de har mycket finare färg än de i naturen då de inte är direkt vanliga där ;D

på cilkider.se kan man läsa följande:

"Framodlad/korsad variant där det förekommer många spekulationer om ursprunget. Till skillnad från de naturliga varianterna av [I]Aulonocara[COLOR=#000000][FONT=Verdana] är även honorna vackert färgade, vilket tyder på att något annat släkte är inkorsat"[/FONT][/COLOR]

[/I]
#7 - 19 november 2011 19:53
Ja visst är det konstigt, att firefishen får en djupröd färg, vilket en rödzebra aldrig kan få, hur mycket du än matar med färgfoder.Janne

malawi.forum24.se
#8 - 19 november 2011 19:56
Så, vilka arter är det i fisken jan-olof? :)
#9 - 19 november 2011 20:00
Jag fortsätter väl om firefishen ursprung, den är blandad med två st aulonocaror, men det är en sak till som gjorde att det kan komma fram så fina fiskar.
Dom lyckades få fram en albino, hur dom gjorde det vet jag inte, men det går, även diskus och malar och aandra fiskar har dom gjort samma sak med.
Då blev ju fisken helt nollställd, det vill säga helt rosa, sedan så urvalsodlade dom på dom fiskarna som hade lite mera rött i sig, det är inte svårt, men det tar en massa tid.
Jag själv har gjort samma grej med mina hongie, jag är uppe i 20 år nu, även mina honor är röda och får jag hålla på i 10 år till så är jag övertygad att mina hongisar både hannar och honor kommer att vara knallröda.Janne[

malawi.forum24.se

QUOTE=Mathias Nilsson;1556277]Det är i alla fall inte kostigt att de har mycket finare färg än de i naturen då de inte är direkt vanliga där ;D

på cilkider.se kan man läsa följande:

"Framodlad/korsad variant där det förekommer många spekulationer om ursprunget. Till skillnad från de naturliga varianterna av [I]Aulonocara[COLOR=#000000][FONT=Verdana] är även honorna vackert färgade, vilket tyder på att något annat släkte är inkorsat"[/FONT][/COLOR]

[/I][/QUOTE]
#10 - 19 november 2011 20:04
Det är bara kejsaraulonocara och röd rubin, men som jag skrev innan så är också röd rubin en inavlad variant,dom började med aulonocara maleri som är fångad vid chidunga rocks, dom är väldigt orange just där.Janne

malaw.forum24.se [QUOTE=Mathias Nilsson;1556282]Så, vilka arter är det i fisken jan-olof? :)[/QUOTE]
#11 - 19 november 2011 20:07
sjysst! :) då klarnade detta lite.

Har både ob alu och röd rubin här hemma, kul att veta lite mer om dem :)
#12 - 19 november 2011 21:40
Hur man fick fram firefishen vet varken du eller jag helt 100 så det kan mycket väl vara rödzebra i , det är ganska många som hävdar detta eller så är det som du påstår det får vi nog aldrig veta helt säkert
mvh Niklas
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 19 november 2011 21:52
[QUOTE=Lövis;1556302]Hur man fick fram firefishen vet varken du eller jag helt 100 så det kan mycket väl vara rödzebra i , det är ganska många som hävdar detta eller så är det som du påstår det får vi nog aldrig veta helt säkert
mvh Niklas[/QUOTE]
Så är det säkert, men oavsett vilket så har det ju inte ett dyft med svaret på frågan i tråden att göra;)

Alla malawi kan korsa sig med varandra
#14 - 20 november 2011 10:08
Nej helt säker är bara den som tog fram firefishen, men jag har odlat den rätt länge nu, skulle rödzebra vara inblandad så skulle väl det vara något yngel som någotsånär liknar rödzebra, vilket det aldrig har kommit fram hos mig.
Nej, dom har samma form som aulonocara har, men däremot så kommer det fram bruna yngel som ser exakt ut som röd rubin yngel allstå bruna randiga , det kommer även fram yngel som ser ut som kejasra aulonocar, det vill säga dom är lite mörkar bruna än röd rubin.
Jag har faktiskt 20 st sådana bruna yngel, 5 st utfärgade, ser ut som rödrubin, jag har även en utfärgad hanne soom liknar kejasare aulonocara,. och honor till dessa[QUOTE=Lövis;1556302]Hur man fick fram firefishen vet varken du eller jag helt 100 så det kan mycket väl vara rödzebra i , det är ganska många som hävdar detta eller så är det som du påstår det får vi nog aldrig veta helt säkert
mvh Niklas[/QUOTE]
#15 - 20 november 2011 10:58
Lägger ut lite bilder på firefishyngel, alla dessa var helt bruna från början.Janne

malawi.forum24.se
#16 - 20 november 2011 10:59
En bild till på en brun firefish.Janne

malawi.forum24.se
#17 - 20 november 2011 11:59
intressant, men omformulerar lite då. Hur troligt är det?
#18 - 20 november 2011 12:03
Det är väldigt troligt om du inte har hannar som kan dominera utav båda sorterna, eller om du inte har en hanne utav fire fish det går bara honor och det finns en rödzebra hanne som dominerar så är det stor risk att rödzebrahannen leker av rödzebrahonan.Janne

malawi.forum24.se

[QUOTE=icehacker;1556367]intressant, men omformulerar lite då. Hur troligt är det?[/QUOTE]
#19 - 20 november 2011 12:07
Jag har en hona och en hane utav firefisharna och dom har försökt leka några gånger men det har aldrig blivigt några yngel. Sen har jag en rödzebrahane och fyra honor, men han är bra kaxig så firefish-hanen kan nog inte dominera så mycket där kanske.

Det som jag tänkte mest på var egentligen att det ju är vissa arter som är väldigt benägna till att korsas om man har dom i samma kar, och att man väl helst ska undvika det om man inte vill ha hybrider?
#20 - 20 november 2011 12:12
Ja, en del säger att man inte ska ha fiskar ifrån samma släkte i samma balja, jag har alltid försökt att hålla mig till det, jag får inga korsninghar.
Jag har haft rödzebra med firefish, dom hade inga tendenser att korsa sig med varandra, men jag hade hannar av både sorten som kunde dominera och leka av sina honor, lägger ut en bild hur det såg ut i den baljan.Janne malawi.forum24.se[

QUOTE=icehacker;1556371]Jag har en hona och en hane utav firefisharna och dom har försökt leka några gånger men det har aldrig blivigt några yngel. Sen har jag en rödzebrahane och fyra honor, men han är bra kaxig så firefish-hanen kan nog inte dominera så mycket där kanske.

Det som jag tänkte mest på var egentligen att det ju är vissa arter som är väldigt benägna till att korsas om man har dom i samma kar, och att man väl helst ska undvika det om man inte vill ha hybrider?[/QUOTE]
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 20 november 2011 12:14
[QUOTE=icehacker;1556371]Jag har en hona och en hane utav firefisharna och dom har försökt leka några gånger men det har aldrig blivigt några yngel. Sen har jag en rödzebrahane och fyra honor, men han är bra kaxig så firefish-hanen kan nog inte dominera så mycket där kanske.

Det som jag tänkte mest på var egentligen att det ju är vissa arter som är väldigt benägna till att korsas om man har dom i samma kar, och att man väl helst ska undvika det om man inte vill ha hybrider?[/QUOTE]
Generellt är det naturligtvis större risk för korsningar om arterna liknar varandra, men alla kan som sagt korsa sig med varandra. På den tiden jag hade malawi så fick jag korsningar melllan alla "grupper" (haplisar, aulonocara och mbunas).
Så risken minskar (men finns ändå kvar) om man har rejäla grupper av varje art och definitivt aldrig udda fiskar (med 99% säkerhet korsar sådana sig), samt inte håller fiskar som liknar varandra ihop.
#22 - 20 november 2011 12:20
Okej, dom är väldigt fina i alla fall! Skickar edu något av dina odlade malawi till Kent på Nol odckså?
#23 - 20 november 2011 12:24
Det har väl hänt, men inte så mycket nu för tiden.Janne

malawi.forum24.se

[QUOTE=icehacker;1556376]Okej, dom är väldigt fina i alla fall! Skickar edu något av dina odlade malawi till Kent på Nol odckså?[/QUOTE]
#24 - 20 november 2011 12:30
Sorry för off topic (hoppas ingen störs) men vem är Kent och vad är Nol som verkar så vida känt och som alla pratar om? bara tvungen att fråga..
#25 - 20 november 2011 12:48
[QUOTE=Paddy;1556380]Sorry för off topic (hoppas ingen störs) men vem är Kent och vad är Nol som verkar så vida känt och som alla pratar om? bara tvungen att fråga..[/QUOTE]

Det är han som har Nolsciklidhobby i Nol, utanför Göteborg. Jag brukar köpa mina fiskar där så det var därför jag kollade med Janne där. Är bra sugen på dom fina rödzebrorna och firefishen :P
#26 - 21 november 2011 13:53
[QUOTE=icehacker;1556382]Det är han som har Nolsciklidhobby i Nol, utanför Göteborg. Jag brukar köpa mina fiskar där så det var därför jag kollade med Janne där. Är bra sugen på dom fina rödzebrorna och firefishen :P[/QUOTE]
Jaha åfan ;) Tack för svar. Inte så konstigt att jag inte kände till det då jag bor på motsatt sida av landet ;)

Annons