Jag har i en annan tråd skrivit om min Palettciklid som inte mår bra, fick efter mycket om och men svaret i zooaffären att det nog var svamp i munnen. Efter saltbad och uppsaltning av akvariet piggnade hon till, men tuggar fortfarande väldigt samt välter över på sidan och snurrar runt där vattnet är strömt + verkar inte få ner maten, precis som att det sitter nå´t i vägen.
Vi är nu inne på 7-8:de dagen och hon blir varken bättre eller sämre, tänkte därför köpa svampmedicin och sambon åkte ner till affären för att inhandla detta. Men nu, hör och häpna, sa de att det är bukvattensot hon har :eek: pga att på våren innehåller kranvattnet så mycket kväve från smältvattnet. Tydligen är just Palettciklider känsliga för höga nitratvärden och detta skulle då ge bukvattensot. När han dessutom sa att jag byter 50% av vattnet varje vecka så blev de väl lite upprörda, tyckte det var på tok för mycket. Det hela slutade med att han åkte hem utan medicin. Har nu försökt förklara det här med pmdd och vattenbyte enligt EI, men han tycker att jag har fel och zoo har rätt :( .
Nu till själva frågan; är det någon där ute som göder med pmdd som haft problem med bukvattensot? Kommer inte ihåg nu hur många ppm Defdacs gödning ger, men tror mig ha läst att fiskar mår dåligt först vid långvariga nivåer uppåt 100 ppm, och så höga värden ger ju inte pmdd.
Dessutom, om det är bukv.sot borde hon väl vara död nu? Hon har inga resta fjäll och är inte uppsvälld. Tarmparasit kan jag gå med på att det är, men då borde hon väl oxå strukit med vid det här laget?
Stämmer detta med höga nitratvärden i kranvattner? Är klart läge att införskaffa nitrattest...
Hoppas någon orkar läsa detta långa inlägg!