Kan pmdd ge bukvattensot?

#1 - 6 maj 2005 10:56
Jag har i en annan tråd skrivit om min Palettciklid som inte mår bra, fick efter mycket om och men svaret i zooaffären att det nog var svamp i munnen. Efter saltbad och uppsaltning av akvariet piggnade hon till, men tuggar fortfarande väldigt samt välter över på sidan och snurrar runt där vattnet är strömt + verkar inte få ner maten, precis som att det sitter nå´t i vägen.
Vi är nu inne på 7-8:de dagen och hon blir varken bättre eller sämre, tänkte därför köpa svampmedicin och sambon åkte ner till affären för att inhandla detta. Men nu, hör och häpna, sa de att det är bukvattensot hon har :eek: pga att på våren innehåller kranvattnet så mycket kväve från smältvattnet. Tydligen är just Palettciklider känsliga för höga nitratvärden och detta skulle då ge bukvattensot. När han dessutom sa att jag byter 50% av vattnet varje vecka så blev de väl lite upprörda, tyckte det var på tok för mycket. Det hela slutade med att han åkte hem utan medicin. Har nu försökt förklara det här med pmdd och vattenbyte enligt EI, men han tycker att jag har fel och zoo har rätt :( .
Nu till själva frågan; är det någon där ute som göder med pmdd som haft problem med bukvattensot? Kommer inte ihåg nu hur många ppm Defdacs gödning ger, men tror mig ha läst att fiskar mår dåligt först vid långvariga nivåer uppåt 100 ppm, och så höga värden ger ju inte pmdd.
Dessutom, om det är bukv.sot borde hon väl vara död nu? Hon har inga resta fjäll och är inte uppsvälld. Tarmparasit kan jag gå med på att det är, men då borde hon väl oxå strukit med vid det här laget?
Stämmer detta med höga nitratvärden i kranvattner? Är klart läge att införskaffa nitrattest...
Hoppas någon orkar läsa detta långa inlägg!
#2 - 6 maj 2005 11:52
I Livsmedelsverkets kungörelse används 5 mg nitratkväve som ett riktvärde och 10 mg nitratkväve som ett gränsvärde i kranvatten (SLV FS 1993:35).
50 mg nitrat /l motsvarar 11,4 mg nitratkväve per liter.
Om halten överstiger 5 mg nitratkväve /l (22 mg nitrat/l) är vattnet tjänligt med anmärkning ur teknisk synpunkt.
Om halten överstiger 10 mg nitratkväve/l (44 mg nitrat/l) är vattnet tjänligt med anmärkning ur teknisk synpunkt och ur hälsosynpunkt.
Vatten med mer än 44 mg nitrat/l bör inte ges till barn under ett års ålder.
50 mg nitrat/l är den koncentration som används inom EU.
Så har du inte egen brunn, så ska inte nitratvärdet vara för högt.

När man göder ett akvarium med både fiskar och växter måste man veta vad man gör.
Det som brukar hända när smältvatten kommer i en ytvattentäckt är att KH värdet blir dåligt, och har man egen brunn som inte är djupborrad då kan nitratvärdet bli högt.
#3 - 6 maj 2005 12:05
Jag har kommunalt vatten, ringde dit för att fråga om nitratvärdet, men de hade stängt pga klämdag. Pmdd ger 0,5 ppm nitrat läste jag nu, hur många mg/l motsvarar det? Var nog 100 mg/l nitrat som var skadligt, inte 100 ppm, hittar inte tråden där jag läste det. Men ger höga nitratvärden bukvattensot? Eftersom jag har så jättemycket växter i akvariet som verkligen VÄXER, så borde de ju strippa vattnet på nitrat på ett par dagar... Varför mår i så fall inte alla fiskar dåligt? Och varför blev hon bättre av saltbad?
#4 - 6 maj 2005 14:07
När fiskarna av någon orsak får tex fel på njurna så vätska samlas i kroppen brukar det kalla bukvattensot.
Malawi ciklider mf. kan få "bukvattensot" orsakas av en flagelat som kan finnas i fiskarnas tarmsystem.
Höga värden av nitrat och annat som stressar,fel övriga vattenvärden, kyla,tex fel/gamalt foder, det kan förmodligen göra att en fisk drabbas av det som kallas "bukvattensot.
#5 - 8 maj 2005 12:55
finns det några specifika sjukdommar fiskar får av högre nitrat halt? Förutom att det kan vara stressande? Vi har egen brunn och precis fått tillbaka testen och vi hade nitrat 63. Jag visste innan att vi hade för höga halter. Finns det vissa fiskar som är känsliga än andra? Finns det nitrat sänkande medel? Jag har en hel del växter men de växer ändå dåligt.
#6 - 8 maj 2005 13:10
Enligt säljaren på zoo så skulle Palettciklider vara extremt känsliga för höga nitratvärden och därför få bukv sot. Jag har ingen aning om detta stämmer, hoppas därför på respons från folk här med erfarenhet av detta. Min Paletthona fick avlivas idag, men jag hävdar fortfarande att hon inte hade symptom på vätskeansamling i buken. Men VAD hon dog av vet jag inte. Det är därför det skulle vara intressant att få veta om folk som göder med pmdd haft problem med sina fiskar. För några fiskar klämmer ni väl ändå i bland alla växter? ;)
#7 - 8 maj 2005 13:24
Jag har ett Palettpar med yngel just nu och jag doserar med PMDD, doserar upp till 15 ppm nitrat efter vattenbyte och tillsätter ytterligare 5 ppm nitrat två ggr till på en 7 dagars period, har inte märkt att fiskarna tar skada, dom leker ju hejvilt, t.o.m neontetrorna har börjat leka, har läst att upp till 50 ppm nitrat skall funka utan problem för fiskarna.

Annons