Kan olika arter stimma med varandra?

#1 - 9 november 2004 15:09
Jag har nyss tagit över ett akvarium där jag fick med mig en ensam glödbandstetra. Sorgligt för den att vara själv tänker jag, men jag har köpt ett stim riotetror på 15 st och planerar att köpa ytterligare ett stim av en annan tetraart. Kommer min glödbandstetra att kunna känna samhörighet med de andra tetrorna eller förblir den ensam bland de andra tetrorna?
#2 - 9 november 2004 15:43
Sällskap är nog bra men glödbandstetran kommer inte att "stimma på riktigt" - för det krävs artfränder. Den kan komma att simma med dom andra i alla fall.
#3 - 9 november 2004 17:01
Jag håller med Erik att de inte kommer "stimma på riktigt", men att det krävs artfränder stämmer inte. Jag har Corydoras hastatus som går i stim tillsammans med Serrapinnus kriegi. En pansarsmalart tillsammans med en tetra. De lever tillsammans i naturen och tetran kommer med som bifångst vid import av malen.
Flera tetraarter går nog i stim i det fria eftersom det ofta kommer med bifångster tillsammans med vildfångade fiskar.

Guy
#4 - 9 november 2004 18:12
Jag vill tillägga att jag såg enstaka avvikande fiskar delta i stimmandet på Tenerife när jag matade med frukostbrödet för några veckor sedan.
Och vad gäller pansarmalar har jag för mej att detta diskuterades ingående i en tråd för några månader sedan med iaktagelser för att flera arter deltog i stimmet och även mot detsamma.
#5 - 19 november 2004 20:52
Tack för era svar. Jag tolkar det som att min glödbandstetra inte kommer att må sämre av lite sällskap även om det inte är artfränder. Jag har även sett efter ett par veckor att den simmar med de andra riotetrorna.
#6 - 23 november 2004 16:34
Mina svarta neontetror o mina kerritetror stimmar med varandra ibland:) Har dock ett stim av varje.
#7 - 23 november 2004 16:35
Mina Silverhajar och mina Siamensis "stimmar också ibland.
#8 - 23 november 2004 16:36
Mina Silverhajar och mina Siamensis "stimmar" också tillsamman ibland.
#9 - 23 november 2004 17:08
Jag har några glödbandstetror som ett tag gick med ett stim kardinaltetror. De verkade inte kunna skilja på varandra alls utan stimmade tillsammans. Däremot när de inte stimmade utan bara simmade omkring så höll sig glödbandarna närmare botten.

/olivia
#10 - 23 november 2004 17:11
Och mina neontetror och kilfläckrasboror simmar jämmt i ett stimm(riktigt roligt!);)
#11 - 24 november 2004 19:12
Så det går alltså att ha två olika tetra sorter tillsammans eller??
#12 - 24 november 2004 19:22
kludds köp ett stim med glödbans tetror för dom e väldigt fina :D

Annons