kan ni något om fluval 305

#1 - 14 december 2011 19:10
När jag köpte mitt nya kar så fick jag med ett fluval 305 pga att jag köpte utställningsexemplaret.
Men jag kan inget om denna pump så jag undrar om ni vet om den är bra eller om man skall sattsa på en annan.
Min sambo kommer bli galen om den är för högljud så jag håller tummarna om att den är en tyst rackare annars får jag snart bo i hundgården ;)

Jag har läst manualen men tänkte att ni säkerligen har inside information ;)
#2 - 14 december 2011 19:14
Jag tycker att alla fluvals pumpar är bra... Ingen av dom är högljudda. Jag har ett kar med fluval 305 i sovrummer och det hörs ingenting från pumpen
#3 - 14 december 2011 19:29
Skönt då får jag bo kvar inomhus =)
Är den lätt att göra rent o hur ofta gör man rent en sådan hära pump?
#4 - 14 december 2011 19:50
Ja den är väldigt lätt att rengöra... Det ser du på flödet på vattnet som pumpen pumpar ut börjar det bli dåligt så är det dags att rengöra den, men det märker man
#5 - 14 december 2011 21:42
Carina_ skrev:
Skönt då får jag bo kvar inomhus =)

Är den lätt att göra rent o hur ofta gör man rent en sådan hära pump?
jag kan sticka in med lite info. När du både öppnar och stänger filtret så gör du det med de två spännena ex. när du ska stänga filtret lägger du locket i rätt position och drar sen ner locket på plats med spännena, viktigt så du inte skadar filtret. Om du upplever att det går tungt att öppna och stänga så smörjer du in siliconpackningarna med lite vaselin! Var försiktig med pumpspaken för hävereffekten så du inte knäcker den! Väldigt smidigt filter att hålla på med, tycker dock att de större modellerna kan väsnas litegrann!
#6 - 15 december 2011 05:58
Tack så mycket =)
Skall bli spännande o starta upp. Tror dock inte att pumpen kommer överusta sambons hemmabio men han är så kinkig ;)
Och jag måste säga att mitt kar är snyggare än hans högtalare =)
Tur att man har varsin hobby och kan samsas om vardagsrummet
#7 - 23 december 2011 22:17
Hjälp!
JAg har kört fast, kan man ha båda slangarna brevid varnadra (utsuget o insuget)? Då min ramp inte alls verkar komma överens med min pump. Vill inte såga sönder rampen det första jag gör!
#8 - 23 december 2011 22:38
Carina_ skrev:
Hjälp!

JAg har kört fast, kan man ha båda slangarna brevid varnadra (utsuget o insuget)? Då min ramp inte alls verkar komma överens med min pump. Vill inte såga sönder rampen det första jag gör!
ja det är tom. att föredra;)
#9 - 24 december 2011 10:24
Jaha på dvd,n så visade de det brett isär så trodde det var tvunget att vara så [:o]

Men nu är det igång och verkar gå bra min lilla testfisk är i karet nu och kollar upp det.
Så nu skall jag börja planera inredningen bättre, dock så får det bli utav det jag har hemma så får det bli mera nya saker efter nästa löning igen.
Och så idag kanske man skall umgås med sambon innan man åker till jobbet :p Glömmer ju att det är julafton tänker på ledig helg o jobb helg.

God jul till er alla :)

Annons