kan ni hjälpa mig, dom dör en efter en!!

#1 - 15 december 2004 11:12
Hej..
jag har ett akvarium på 750 liter och där har jag Malawi.
För ca: 1 månad sedsan så dog den första och nu dör en efter en.
Det börjar med att dom lägger sig någonstans mellan stenar eller på botten. De blir mörkare till färgen och äter inte.En del av fiskarna har genomskinlig avföring och dessa är ganska långa.
Jag blir helt förtvivlad när dom dör så snälla ni hjälp mig.
Har dom en sjukdom?
Vilken?
hur botar jag den?
Något speciellt jag skall göra el. tänka på vid ev. medicinering.
Hjälp mig snälla att rädda mina fina fiskar.
Kram Maria
#2 - 15 december 2004 11:15
Sväller magen upp på dom?
#3 - 15 december 2004 11:16
Hej Maria!

Du har fått bukvattensot i akvariet, det finns en tråd om ämnet under sjukdommar som jag startade. Jag har själv samma problem och har behandlat fiskarna. Vet inte hur det går ännu men hoppas på det bästa!

Hoppas det går bra för dig!
#4 - 15 december 2004 11:16
Det har jag svårt att bedöma...
#5 - 15 december 2004 11:21
Vad skall jag ha för medicin och vart köper jag den?
Hur gör jag när jag använder mediciner....Kan det få några negativa konsekvenser som jag kan förbereda mig på?
#6 - 15 december 2004 11:29
Jag har behandlat med Metronidazole, det ska vara bra för de nyttiga bakterierna. Överdosering är ingen fara, men man ska nog följa anvisningarna ändå!

Det tar fyra dagar innan man vet om det blev någon effekt, i annat fall gör du ett vattenbyte (normalt) och medicinerar igen, funkar det inte då så funkar det inte...

Sjukdommen är smittsam men den har ett långsamt förlopp. När sjuka fiskar simmar ser det lite konstigt ut, de vaggar och simmar lite på sidan typ.

Sjukdommen bryter ut vid stress och den sjuka individen smittar genom sin avföring som de andra fiskarna smakar på eller när den sjuka fisken dör äter de andra fiskarna upp magen, där sjukdommen sitter. Sjukdommen gör att tarmarna smälter, kan man säga.
#7 - 15 december 2004 11:34
Ringde min zoo butik i Kungsbacka. Han sa att medlet kostade 750:-, det fanns en förpackning för 1500 liter. Finns det inte mindre paket.'
Det är ju svindyrt nu vid jultider ach annat...Vet ni om det finns mindre förpackningar eller om det finns billigare någon annanstans...Finns det någon annan som behöver så kan man dela ett paket eller finns det någon som köpt för mycket som jag kan köpa av??
Massa frågor..Visst är det billigare än att köpa nya fiskar men det skadar inte att fråga en gång...kram på er!
Maria
#8 - 15 december 2004 11:40
Va? Va är det för dunderkur? Mitt kostade 200:- nånting.

Kolla med fler, fråga efter METRONIDAZOLE, en sån burk räcker till 1000 liter. En liten slät sked per 100 liter vatten.
#9 - 15 december 2004 11:45
Octocin eller nåt hette det..känner nån till det?
Funkar det du har så klart att jag hellre köper det....vilken skillnad!!!!Tur att ni finns här annars hade det kostat onödigt mycket!
#10 - 15 december 2004 11:49
Du ska kanske fundera på att ta bort de sjuka firrarna så att du kan behandla de för sig. Du bör dock ändå behandla i den stora burken eftersom det är svårt å se om de är sjuka eller inte.

Har du sett att de försöker äta men spottar ut maten igen?
#11 - 15 december 2004 11:50
Dom kommer inte ens fram när jag matar dom...
varför kan jag inte behandla i det stora akvariet?
#12 - 15 december 2004 11:54
Det funkar ju men risken finns att de som kanske inte har smittats blir smittade.

Det är ju förståss en fördel att behandla de sjuka och friska tillsammans för då kan du se om de sjuka blir bättre och på det sättet veta att medicinen funkar.

Har alla fiskarna samma symptom eller?

Har fiskarna blivit utsatta för stress?
#13 - 15 december 2004 12:00
Alla har inte samma symtom ännu, men jag tror att det följt med då jag handlade fisk...En dog av samma sak veckan efter....sorgligt...Det är svårt att ersätta vissa sorter!
Finns det medlet du skrivit om i Zoo affären?
#14 - 15 december 2004 12:01
Jag skall iväg en stund nu om ni undrar varför jag inte svarar direkt...men kommer att kolla till forumet senare!
tack så länge...
#15 - 15 december 2004 12:01
Ursprungligen skickat av knasmaggan

Octocin eller nåt hette det..känner nån till det?

Funkar det du har så klart att jag hellre köper det....vilken skillnad!!!!Tur att ni finns här annars hade det kostat onödigt mycket!

#16 - 15 december 2004 12:04
och vad betyder det??
#17 - 15 december 2004 12:10
Ursäkta mig, mina fingrar lyder mig inte idag...[:-91]

Jag funderade bara om det var Ektozon han ville sälja till dig?
Det är väl till för svampinfektioner och dyligt...??
#18 - 15 december 2004 20:45
Kan jag köpa medicinen i Zooaffären eller vart får jag tag på sånt?
#19 - 15 december 2004 22:53
Metronidazol (Flagyl, Elyzol) är ett receptbelagt läkemedel och det verkar märkligt att det säljs över disk i djuraffärer. Om du kan få tag på Flagyl (kapslar à 400 mg för humant bruk) så är doseringen 250 mg/50 ml vatten. Mortla & lös upp i ljummet vatten innan medicinen tillsätts.
Mvh Cecilia
#20 - 16 december 2004 20:39
Om du skall medicinera ett så stort kar så var smart och sänk vattennivån om du kan, då går det inte åt så mycket medicin. Eller är jag ute å cyklar?
Mvh / Maria
#21 - 16 december 2004 21:44
Knasmaggan; Vad tråkigt att dina fiskar dör en efter en....
Någon frågade om magen sväller upp på dina fiskar men du svarade aldrig på det. Hur "mår" fisken och hur ser sjukdomsförloppet ut?
När jag trodde att en av mina Jullar hade fått bukvattensot så fick jag till svar från en duktig akvarist att det inte är SÅ himla vanligt med just bukvattensot utan det kunde bero på en tarmparasit, därav den färglösa avföringen. Tyvärr så hade fisken varit sjuk för länge så att dagen efter tillsatt medicin så dog den. Medicinen som vi vart rekommenderade att köpa var ett preparat som hette "Sterazin" 60 ml pris 98:-

//Petra
#22 - 16 december 2004 21:53
En annan fråga... Karet är på 720 liter... Hur många malawisar har du där i? Om de blir för få kan de väl också sluta äta, bli skygga å gå å gömma sig? Är det inte så? Har för mig att jag läst det i nån tråd här på forumet för ett tag sen. Det behöver ju inte vara sjukdom. Det är inte alltid så bra att medicinera eftersom det kan förstöra så mycket annat som t ex, biobalansen, växtlighet mm. Var säker på vilken sjukdom dina fiskar har innan du medicinerar. Det är heller aldrig bra att medicinera i förebyggande syfte. OM det är bukvattensot så sväller buken upp som en liten boll och fjällen står rätt ut.
Lycka till och berätta hur det går
Mvh // Maria
#23 - 16 december 2004 22:50
Jag har haft tur att få tag på medicin idag=)...Metrodidazol blev det till slut.
Ringde runt lite och kollade upp priser på octocin...En tog 750:-och en 530:-för samma dos! Det är ju helt vansinnigt..Slutligen fick jag tag i en butik i Majorna som hade det jag sökte...Han var dessutom otroligt ödmjuk och sa att jag skulle sänka vattennivån för att slippa köpa onödigt mycket medel...Summan blev 210:-...helt okej....Massor av fina Malawisar hade han också...Och han var duktig dessutom...Alla ni som hjälpt mig vill jag tacka , utan er hade alla dött så småningom. Du som undrar om antal fiskar i mitt akvarium...ca: 35-40 stycken tror jag.....God jul på er alla
Kramar Maria
#24 - 17 december 2004 13:44
"När jag trodde att en av mina Jullar hade fått bukvattensot så fick jag till svar från en duktig akvarist att det inte är SÅ himla vanligt med just bukvattensot utan det kunde bero på en tarmparasit, därav den färglösa avföringen. Tyvärr så hade fisken varit sjuk för länge så att dagen efter tillsatt medicin så dog den. Medicinen som vi vart rekommenderade att köpa var ett preparat som hette "Sterazin" 60 ml pris 98:-"

Petra, är den sjukdommen smittsam eller drabbar den enstaka individer?

Var symptomen annars lika som t ex, skygg, gärna står i ett hörn vid botten eller ytan och flåsar, äter inte, simmar konstigt "vaggande", fisken mister sina reflexer, och i sista stadiet (vilka de flesta dör innan när det gäller bukvattensot) uppsvälld mage.
#25 - 17 december 2004 14:05
Erik: Symptomen var i stort sett lik bukvattensot men magen svullnade inte upp något speciellt. Mot slutet så reagerade inte fisken när jag tog på glaset och den åt inte på flera dagar innan den dog. Den stod aldrig vid ytan, någonsin, den var skygg och simmade inte speciellt mycket. Den hade en låååång tråd av avföring som liksom aldrig släppte.
Ingen av de andra fiskarna blev sjuka, så att det verkade inte vara smittsamt.

//Petra
#26 - 20 december 2004 12:23
Maria:

Har du fått något resultat efter behandlingen eller har fler dött/blivit sjuka?

HazelCR
#27 - 20 december 2004 14:52
Ursprungligen skickat av cecilia

Metronidazol (Flagyl, Elyzol) är ett receptbelagt läkemedel och det verkar märkligt att det säljs över disk i djuraffärer. Om du kan få tag på Flagyl (kapslar à 400 mg för humant bruk) så är doseringen 250 mg/50 ml vatten. Mortla & lös upp i ljummet vatten innan medicinen tillsätts.

Mvh Cecilia

Menar du verkligen 250mg/50 ml, ska det inte vara 250 mg/ 50 liter ?
#28 - 20 december 2004 21:32
Ojdå. Tur att någon är observant! 250 mg/50 ml hade nog tagit kål även på andra organismer än tarmflagellater.
Mvh Cecilia
#29 - 21 december 2004 18:54
Jag tror att medicinen hjälpt. Dom e pigga och äter men jag är inte säker om alla kommer att klara sig...De som var sjuka har dött och jag hoppas att det inte blir fler..
God jul på er allihopa härinne!
Maria
#30 - 27 december 2004 19:31
Tror inte att medicinen hjälpte. Tre fiskar har dött efter medicineringen. Kanske var dom redan sjuka. Nån som vet hur länge de kan bära på smitta innan man märker det. Har försökt att fånga upp en som jag vet står på tur att kasta in men det är lögn i h-e att få tag´i den...hur gör man det på ett bra sätt utan att sabba hela akvariet? Jag är lika tacksam för svar nu som innan...Maria
HazelCR
#31 - 28 december 2004 04:51
På tal om andra trådar, så skrivs det att bukvattensot är relativt ovanlig och att den inte är så smittsam bara man plockar bort döda fiskar. Jag tror att någon av de ansvariga för ciklidbladet har skrivit så. Där var rekommendationen att inte medicinera utan att man bara skulle acceptera tre dödsfall eller så.

Andra trådar skriver att den är rejält smittsam och att nästan alla fiskar kommer att stryka med.

Om vi letar andra orsaker till ditt problem, så funderar jag på om karet är nystartat, är pumparna nystartade, sköter du vattenbytena, matar du för mycket, plockat i nya stenar som lämnar metalljoner mm ? Kan det vara nitriten som förstör? Jag tänker alltså på vattenkvaliten.
#32 - 28 december 2004 18:45
Karet startades i Juli, pumparna öikaså, byter vatten 1 gång/vecka. Matar 1 gång per dag. Inga nya stenar, ingen nitrit och ett PH på 8,0...Nu har du ölite att se på....vad kan det vara då?....en dog inatt som varit sjuk ett tag...har inte lyckats fånga honom tidigare och nu är han spårlöst försvunnen...En till är smittad och den kan jag inte fånga heller....detta är ju ett helvete......vad skall jag ta mig till???snälla hjälp mig.
HazelCR
#33 - 29 december 2004 04:39
Då sköter du ju ditt akvarium mycket bra och orsaken till problemen kankse fortfarande är bukvattensot. Jag hoppas dina fiskproblem ordnar sig och/eller att du kommer att få nya åtgärdsförslag från zoopetfolk. Lycka till.
#34 - 1 januari 2005 16:45
Hej!
Jag verkar ha samma problem som du fast med platy och praktbotior. Har haft akvariet snart ett år och sköter det som jag ska. Men var 4-6:e vecka dör en fisk åt gången.. Förstår inte. Symtomen är att de magrar, spottar ut maten, får genomskinlig avföring och till sist bara ligger på botten och reagerar inte så mycket. Ingen av dem har svullnat upp eller haft fjällresningar.

Den siste praktbotian som dog hade lika dana hål i huvudet som på bilden under sjukdomsbeskrivningen hål i huvudet här på Zoopet. Men de som fotsätter insjukna (bara platy kvar) har symtomen som jag beskrev överst. Börjar tröttna.....Precis när man tror det inte blir fler dödsfall när 5 veckor gått, så blir nästa sjuk..

Har medeicinerat med Waterlife myxazin - har ej fungerat. Har medicinerat 2 ggr med några påsar som skulle hängas i karet mot parasiter (kommer ej ihåg namnet) - har ej fungerat heller. Frustrerande..
#35 - 1 januari 2005 17:10
hej Denise! Det är ganska vanligt att ungfödare och just praktbotior får dessa symptom, avmagring, spotta ut maten och till slut DÖD.

Hade det problemet tidigare med mina ungfödare, nu har jag bara 1 kvar i ett akvarie och 3 i ett annat. Har lagt ner det där med ungfödare för de dör bara hos mig! Det finns många trådar om just denna "sjukdom", en teori är att platys är så hårt avlade att de helt enkelt blir med mottagliga för diverse parasiter.

Jag köpte medicin till platysena men använde den aldrig, medicinen heter Spirohexol (JBL) och behandlar "hål i huvudet-sjukan" (vanligt hos bl.a. discus). Det som orsakar hålen i huvudet på din firre är förmodligen parasiten Hexamita. Tror medicinen kostade runt 100-150 kr, dyrt alltså, räcker till 400l.

Nu när du redan medicinerat så mycket kanske du ska ta det lungt med framtida mediciner iofs, vet inte riktigt hur fiskarna regagerar på medicinering men de blir väl svagare av det. Du kanske kan vänta nån vecka och sen medicinera med Spirohexol. Annras finns det fler tips om du söker på forumet, bla.. nåt receptbelagt medel..

lycka till

Lenis
#36 - 1 januari 2005 17:37
Har haft dessa problem sedan jag skaffade akvariet för ett år sedan och medicinerat jämt tre gånger över hela året och det har gått lång tid emellan, så jag kan nog riskfritt prova någon annan medicn nu. Har haft med mig flera fiskar till djuraffären när de varit i sista skedet men de har inte vetat vad det är.

Kan man inte skicka de döda fiskarna till statens vetrinärmedicinska anstalt eller nåt (för obduktion) för att få reda på exakt vilken sjukdom det är så man kan sätta in rätt medicin. Nu bara gissar man. Jag vill ju ha platyfiskar och vägrar ge upp.

Det konstigaste är att det går så lång tid emellan varje insjuknande?? Glömde nämna att ett av symtomet också är ihopfällda fenor precis som hos många andra här på Zoopet med liknande problem.
#37 - 1 januari 2005 20:04
hej igen.
mm jo känner igen det där. 90 % av mina platys tynade sakta men säkert bort. (även guppys drabbas visst detta) De åt, spottade ut, blev smala, orkade inte röra sig, dog.

Ajust ja, den medicin som med fördel har används heter visst Flagyl, men är som sagt receptbelagt.

att det just är praktbotia och ungfödare som drabbas av detta är ju rätt konstigt. tycker nog du ska ta och söka lite på forumet här och därefter ev medicinera med spirohexol.
#38 - 1 januari 2005 22:06
Tack för hjälpen!

Hoppas även knasmaggan fick hjälp av detta!
#39 - 2 januari 2005 00:05
Till Knasmaggan:

Hur lång tid har du haft mellan dina dödsfall? Som inna sagt har vi 4-6 veckor..skumt...
Hör gärna av dig hur medicineringen med metronidazole verkar. Har du som jag, långt mellan insjukningarna är det svårt att veta om medicinen gett verkan...i och för sig...
Jag tror jag ska prova Sphirohexol, så kan vi kanske jämföra resultaten sen om några veckor ?

Annons