Kolstavarna är sämre än mäsk och gasflaskor med CO2. I vart fall de recensioner jag sett på nätet om dessa.
Mäsk är billig (i inköp, ca 50 kr, och drift 1-2 dl socker och lite jäst i veckan + lite annat) men svår att kontrollera. Gasflaska enkel att kontrollera, men dyr i inköp (1500kr och uppåt). Driften inte så dyr för flaska (ca 200-400 kr per år i gaspåfyllning).
För höga halter av CO2 kan döda fisk. För låga halter av CO2 kan döda växter.
Vallineseria (stav?) är en som klarar av att ta kol ur karbonater, och då bruklar det bildas kalk på bladen vid ytan. Har jag haft. Växer väldigt dåligt...
Dessutom kan kH-värdet sjunka i vattnet, vilket inte är helt bra det heller. Växterna gillar CO2 mycket bättre, det är mycket lättare att få kol ur koldioxid än karbonaterna.
Ca 30 % av växtmassan består av kol, så det ÄR viktigt med kol. Sedan måste man tillse att N, P och K finns i lagom mängd. Annars är det ingen ide att tillsätta kol. Detta görs med salterna KNO3 och KH2PO4. Följ ett enkelt recept som finns i detta forum, så får ni lagom nivå.
Som NE skriver, doseringen av Seachem Excel MÅSTE bero på växtvolymen i akvariumet samt vilka växter man har. Du kan inte skapa ämnen ur tomma intet (om du inte tillsätter MYCKET energi, och då har akvariumet ångat bort för länge sedan, och då menar jag HELA akvariumet :) ) Snabbväxande växter äter kol snabbare än långsamväxare per tidsenhet (exempelvis vecka).
Du måste ha i gödning motsvarande den växtmassa som du rensar ur. För med växtmassan så följer ju gödningsämnena med ut ur akvariumets slutna system.