Kan nån berätta lite mer om CO2 för mig?

#1 - 19 mars 2005 16:13
Tänkte ha en liten växttank i 63L. Är nybörjare på allt det här med CO2 m.m. Skulle vara bra om ni berättade lite för mig. Vad betyder CO2? Vad påverkar den? Var är det, en vätska eller? Hur gör man en CO2-anläggning eller/och finns det några billiga anläggningar? Tack på förhand.
#2 - 19 mars 2005 17:29
kan inte så mycket om co2 men co2 betyder iallafall koldioxid vilket växter måste ha för att leva.
fiskar producerar co2 till exempel.
#3 - 19 mars 2005 18:01
Det viktigaste ämnet för en växt är kol, det är där co2 kommer in i bilden, co2 finns delvis naturligt i vattnet men detta räcker oftast inte till för att tillgodose växtens kol behov.

OBS! alla andra näringsämnen behövs också för att en växt ska växa.

I stora drag finns det två tekniker att tillgodose växternas behov;

1. Hitech, detta talas det mycket om, en del tror jag beror på att man ser väldigt tydlig skillnad väldigt snabbt, detta innebär att man tillsätter alla näringsämnen som växterna behöver, CO2 i gasform (oftast) som man låter vattnet ta upp.

2. Lowtech, i detta försöker man att få en naturlig nedbrytning som skapar en bra och "näringsfylld" omgivning för växterna utan att man tillsätter en massa ren näring och CO2.
#4 - 19 mars 2005 18:05
finns det inga andra sätt att tillföra kol bortsett många fiskar och co2 ?
#5 - 19 mars 2005 18:07
Jo vissa växter kan använda kolet i karbonater, så till dessa växter hjälper det att tillsätta bikarbonat.
#6 - 19 mars 2005 18:12
Glömde lite,

Det finns även utrustning med kolstavar som man har i akvariet, har ingen aning om hur detta fungerar (har hört att det är dyrt i längden).

Under den senaste tiden har det varit en hel del tal om Seachem Excel någon form av vätska man häller i som innehåller kol, vet inte något om detta heller (troligen också dyrt i längden).
http://zpet.se/forum/showthread.php?t=72438
#7 - 19 mars 2005 18:32
[QUOTE=NE](troligen också dyrt i längden).
[/QUOTE]

Nja... 2 liter påstås räcka över ett år.

Det skulle betyda en krona om dagen vilken inte är sådär himla dyrt !
#8 - 19 mars 2005 18:35
[QUOTE=NE]Jo vissa växter kan använda kolet i karbonater, så till dessa växter hjälper det att tillsätta bikarbonat.[/QUOTE]

vet du var man kan vända sej för att ta reda på vilka växter som kan det ?
vilken form av bikarbonat är det ?
om jag inte minns fel är bakpulver annat namn på det men kan va helt ute å cykla.

angående kolstavar har inte sett nån affär i sverige som har det men däremot på www.ebay.co.uk finns det.
#9 - 19 mars 2005 18:46
[QUOTE=Raven]vet du var man kan vända sej för att ta reda på vilka växter som kan det ?
vilken form av bikarbonat är det ?
om jag inte minns fel är bakpulver annat namn på det men kan va helt ute å cykla.
[/QUOTE]
Bakpulver innehåller visserligen bikarbonat, men också en del annat. Rent bikarbonat finns i kryddhyllorna i 40g-påsar tex.
#10 - 20 mars 2005 06:30
[QUOTE=oveb]
Nja... 2 liter påstås räcka över ett år.

Det skulle betyda en krona om dagen vilken inte är sådär himla dyrt ![/QUOTE]
Det är ju helt relaterat till växtmassan, men jag ska vara den första att ändra mig när någon provat en längre tid.
#11 - 20 mars 2005 08:54
Ursäkta att jag lånar tråden lite grann, men det där medlet som man häller i karet Seachem Excel lät intressant, var får man tag på det, finns det någonstans att beställa??
#12 - 20 mars 2005 08:59
[QUOTE=nikki]Ursäkta att jag lånar tråden lite grann, men det där medlet som man häller i karet Seachem Excel lät intressant, var får man tag på det, finns det någonstans att beställa??[/QUOTE]
Sök på namnet i forumet, det har varit ett par trådar om det på senare tid.
#13 - 21 mars 2005 01:58
Kolstavarna är sämre än mäsk och gasflaskor med CO2. I vart fall de recensioner jag sett på nätet om dessa.

Mäsk är billig (i inköp, ca 50 kr, och drift 1-2 dl socker och lite jäst i veckan + lite annat) men svår att kontrollera. Gasflaska enkel att kontrollera, men dyr i inköp (1500kr och uppåt). Driften inte så dyr för flaska (ca 200-400 kr per år i gaspåfyllning).

För höga halter av CO2 kan döda fisk. För låga halter av CO2 kan döda växter.

Vallineseria (stav?) är en som klarar av att ta kol ur karbonater, och då bruklar det bildas kalk på bladen vid ytan. Har jag haft. Växer väldigt dåligt...
Dessutom kan kH-värdet sjunka i vattnet, vilket inte är helt bra det heller. Växterna gillar CO2 mycket bättre, det är mycket lättare att få kol ur koldioxid än karbonaterna.

Ca 30 % av växtmassan består av kol, så det ÄR viktigt med kol. Sedan måste man tillse att N, P och K finns i lagom mängd. Annars är det ingen ide att tillsätta kol. Detta görs med salterna KNO3 och KH2PO4. Följ ett enkelt recept som finns i detta forum, så får ni lagom nivå.

Som NE skriver, doseringen av Seachem Excel MÅSTE bero på växtvolymen i akvariumet samt vilka växter man har. Du kan inte skapa ämnen ur tomma intet (om du inte tillsätter MYCKET energi, och då har akvariumet ångat bort för länge sedan, och då menar jag HELA akvariumet :) ) Snabbväxande växter äter kol snabbare än långsamväxare per tidsenhet (exempelvis vecka).
Du måste ha i gödning motsvarande den växtmassa som du rensar ur. För med växtmassan så följer ju gödningsämnena med ut ur akvariumets slutna system.

Annons