Kan någon förklara vad allt filtermaterial gör

#1 - 29 november 2008 23:55
Ja har nu tagit fram mitt extremt gamla eheim ytterfilter, 2013
Jag kommer ihåg att jag hade liknande vadd i. Sen någon grön plast som låg som en trådig röra. Jag vet även att jag haft kol i och ceramikrör.

Jag blir inte mkt klokare i djuraffären då allt står på tyska och personalen visste inte.
Så jan ni berätta vad de gör och är bra för och gärna skriva vad ni rekommenderar.

Tack igen

Susanne :confused:
#2 - 30 november 2008 00:30
Filtret har två uppgifter

1. Ta bort partiklar från vattnet så att det inte är grumligt

2. Med hjälp av goda bakterier bryta ner de näringsämnen som fiskarna producerar = de skiter!

Punkt ett ovan bryr sig fiskarna inte ett dugg om, men det gör du!

Punkt två ser inte du, men fiskarna bryr sig verkligen eftersom det är deras livsmiljö.

Om du läser vad filter tillverkarna rekommenderar så kan man utan överdrift påstå att du blir lurad, eller missledd.

Varför, jo de vill att du ska köpa deras special produkter till ett överpris så länge du har akvariet, det var lurad.

Missledd blir du eftersom de flesta produkter kommer från andra länder som inte har ett så bra kranvatten som vi har, vilket innebär att det inte gäller i Svedala.

Så vad ska du göra? Jo köp grov filtermatta, en seriös akvarieaffär vet vad det är och har det hemma. Har dom det inte gå till en annan affär!

När du har köpt din filtermatta tar du fram brödkniven och skär/river tussar på ungefär två * två cm och stoppar ner i filtret. Dessa tussar av filtermatta har en mängd fästpunkter för bakterier som kommer att ge en perfekt biologisk rening av ditt vatten!

Dessutom så filtrerar de bort "grums" så att du får ett klart och fint vatten, utan att det sätts igen på några veckor.

Ett filter med dessa "tussar" kan gå upp till ett halvt år utan rengöring!

Vid vissa speciella fall, typ svävar alger, kan man behöva komplettera med filtervadd för att få bort de finaste partiklarna ur vattnet.

Lycka till:D

Annons