Kan min stereo spräcka akvarier? :S

#1 - 18 april 2005 17:05
Tänkte höra om det är någon risk för att man spräcker akvarier med extremt hög musik och mycket bas? Har alldrig hört något om det så jag tänkte att det är dags och fråga. Är det någon som har lyckats spela sönder ett akvarie?
#2 - 18 april 2005 18:38
Har aldrig hört talas om det men det är fullt möjligt. Det finns en sport (om man kan kalla den för det) där det tävlas om att bygga den kraftigaste ljudanläggningen i bilar, alltså kunna spela så högt som möjligt. Där är de tvungna att använda pansarglas för att klara vibrationerna från högtalarna.

Det kanske finns någon fysiker eller ingenjör som kan göra ett snabbt överslag åt oss här?

Tror dock att det inte är möjligt med någon hifianläggning som finns i handeln idag. Men man kanske inte ska ställa akvariet framför orangea scenen på Roskilde festivalen iaf..

/Kalle
#3 - 18 april 2005 18:44
Förmodligen teoretiskt möjligt men knappast praktiskt möjligt. Då har dina trumhinnor redan blåst ut genom näsan för länge sen. Tror att det är mest högfrekvent ljud som kan spräcka glas. I ett akvarium håller dessutom vattnet emot på baksidan. Däremot mår kanske inte fiskarna så bra av ljudvågorna, använd helst hörlurar.
#4 - 18 april 2005 21:06
fiskarna blir plågade av hög musik.
ett flertal härinne har skrivit att dom märker att fiskarna reagerar om dom spelar högt så det måste ju va stressande för dom vilket nog skulle kunna leda till för tidig död.
#5 - 18 april 2005 21:29
Var det någon mer än mig som såg inslaget i mitt i naturen om fiskars läten och hörsel? Det finns en man som ägnar sig åt att spela in olika arters läten. De nämnde även den ökade ljudföroreningen i haven som har visat ha negativ inverkan på fisken, som t.ex. torsk m.fl.

/Kalle
#6 - 19 april 2005 07:14
Nu tänkte jag främst på om vibrationerna från baslådan kan spräcka akvariet. Vibrerar ju ganska bra i hela huset. Har en kompis som hade ett Zooline 222 L, det sprack efter att dom hade borrat bergvärme hål. Man vill ju inte vara med om nå liknande :S
#7 - 19 april 2005 08:06
Är nog lungt ....om det hade varit så hade akvarierna vart borta.
Har alla i mitt rum med: 2*10" 1*12" och tre normala högtalare på varierand watt.
#8 - 19 april 2005 09:59
Anledningen till förstärkt glas/pansarglas i bilar som tävlar i ljudtryck, dB Dragracing, är att orginalglas inte klarar lufttrycket. Själva vibrationerna hinner inte förstöra speciellt mycket. Man spelar en frekvens under ett väldigt kort ögonblick. Ganska kul hobby, men dyr... Så ställde man ett akvarie i en sådan bil skulle säker fiskarna dö, men själva akvariet hålla eftersom det är samma lufttryck på in och utsida av det.

Hemma tvivlar jag på att man men en "normal" stereo kan spela så högt att man spräcker ett akvarie av ljud, men som jonisg skrev så sprack hans kompis akvarie av att dom borrade bergsvärme. Det var med största sannolikhet inte av ljudet utan av vibrationerna.
#9 - 19 april 2005 10:17
Gissningsvis så är glasrutor i fönster känligare för ljudvågor än vad glasrutor i akvarium är. Akvariets glas är tjockare och har mottryck av en vätska.
Så när fönster rutorna börjar krossas kan du skruva ner basen några snäpp :)
Sedan så kan det kanske hända att akvariet kan skadas av vibbrationer som fortplantar sig genom golvet, kankse genom att det får någon sten eller dyl. att vibrera mot glaset.
Sedan så finns det ljudfrekvenser som får material att hamna i självsvängning och då blir det riktigt jobbigt att få hårda spröda ämnen att hålla...
#10 - 19 april 2005 20:19
när sten börja skaka mot rutan kan man skruva ner lite på basen..
#11 - 19 april 2005 22:04
[QUOTE=Åke K]... Däremot mår kanske inte fiskarna så bra av ljudvågorna, använd helst hörlurar.[/QUOTE]

:rolleyes: Var köper man hörlurar till fiskarna? :rolleyes:
#12 - 28 april 2005 18:18
[QUOTE=Tangoman][QUOTE=Åke K]... Däremot mår kanske inte fiskarna så bra av ljudvågorna, använd helst hörlurar.[/QUOTE]

:rolleyes: Var köper man hörlurar till fiskarna? :rolleyes:[/QUOTE]

I väl sorterade akvariebutiker...

Annons