Kan man starta akvarie utan pump?

#1 - 15 november 2006 19:53
Hämtar ett akvarie i morgon och väntar på att få filtret på posten..Kommer senast måndag tror jag. Kan jag starta upp akvariet utan pump alltstå hälla i sten och sånt eller är det onödigt.. Vattnet kanske blir surt om det inte rör sig??
#2 - 15 november 2006 19:56
stillastående vatten är aldrig bra.. varför så bråttom men o fylla på med vatten när det bara gäller ett par dagar?
#3 - 15 november 2006 20:05
Nej de är inte brottom.. Tänkte bara om man kunde
#4 - 15 november 2006 20:47
risken är bara större att bakterier frodas osv ... vänta med vattnet säger ja
#5 - 16 november 2006 07:24
Däremot kan du ju hälla i grus och bygga upp hur du vill ha stenen.
#6 - 16 november 2006 08:28
Det beror lite vad man ska ha i akvariet på sikt också och hur mkt växter man har.. Jag var hemma hos medlemmen matsvin för ngn vecka sedan, Hon har många akvarium och alla utan pump men massor med växter.. Själv har jag inte heller pump i alla akvarien.. Mina Killi akvarium är alla utan, men det är ju vanligt.. men även mindre akvarium med ungfödare har jag en del utan pump, men med mkt växter..
#7 - 16 november 2006 15:27
På MAF:s utställning nyligen såg jag ett kar helt utan cirkulation och filtrering. Ägaren till karet berättade att han hade karet på samma sätt hemma och att det funkade hur bra som helst.

Jag har mycket svårt att tro att det skulle kunna hända något negativt om karet står utan filtrering ett par dagar.
#8 - 16 november 2006 17:36
Man kan absolut starta och köra akvarium utan både filter och pump! Har precis startat ett själv (igår).

Sök på low-tech eller walstad så hittar du hur man gör.

Att du startar ett "vanligt" akvarium för att sedan sätta i ett filter inom ett par dagar är inte heller några problem.

Annons