Hur påverkas vattnet i akvariet om man stänger av pumpen under natten???
kan fiskarna ta skada ? Har ett 120 liters akvarie
MVH Fredrik Jansson
Lelle76 skrev:Om man har en pump bakom en btn fylld med filtertärningar som går konstant. Sedan en cirkulationspump på framsidan för ökad syresättning. Kan man då stänga av cirkulationspumpen nattetid eller är det också förenat med katastrof?
Lelle76 skrev:Om man har en pump bakom en btn fylld med filtertärningar som går konstant. Sedan en cirkulationspump på framsidan för ökad syresättning. Kan man då stänga av cirkulationspumpen nattetid eller är det också förenat med katastrof?
Kjell Fohrman skrev:Till en cirkulationspuimp har man ju inget filter och då lär det inte heller dö några nyttiga filterbarkerier vilket kan förgifta vattnet. Så ur den synvinklen är det helt ofarligt.
Däremot så kanske du har fiskar som vill ha syrreikt vatten och då är det ju inte så vettigt. Dessutom är det ju som så att växterna på natten förbrukar syre medan de under dan producerar syre vilket innebär att egentligen är behovet av extra syresättning störst på natten.
Herne skrev:Kan ju passa på att sno tråden lite och fråga en viktig grej:
Jag ska snart göra en flytt genom hela Sverige och resan tar nästan 2 dagar. Jag har ett fluval 404 ytterfilter som jag gärna hade haft bakteriena vid liv i. Kan jag ha en syrepump blåsandes ner i filtret under resan eller bildas gifterna ändå?
Herne skrev:Kan ju passa på att sno tråden lite och fråga en viktig grej:
Jag ska snart göra en flytt genom hela Sverige och resan tar nästan 2 dagar. Jag har ett fluval 404 ytterfilter som jag gärna hade haft bakteriena vid liv i. Kan jag ha en syrepump blåsandes ner i filtret under resan eller bildas gifterna ändå?
Fuzzop skrev:Jag har en ide som kanske skulle funka, om du skaffar en 12voltspump typ spolarpump eller nåt sånt som inte kostar många tior sen sätter du den på insugsslangen och kör hela historian i baljan (hinkar eller vad du nu använder) du fraktar fiskarna så får du normal funktion på filtret fast med lite lägre fart på cirkulationen bara.
pumpen kan du säkert koppla via nån adapter till cigguttaget i flyttbilen eller liknande ;)
Mr B skrev:Spolar pump: Köp en ny, om du tänker prova, en begagnad är inte precis lämplig som akvarie pump. En ny har antagligen även större chans att överleva att köras så länge. De är inte precis gjorda för kontinuerlig drift.
Och fortfarande gäller att du inte kan ha täta hinkar, då du är beroende av luftcirkulationen för syresättningen.
B!
Mantis777 skrev:Hej. De flesta Malawi är ganska tåliga fiskar vad jag märkt. Jag har bland annat haft ett helt gäng fiskar i en plastback från Jysk med en liten luftpump i över 2 dagar. Då lät jag filtermtrl från akvariet ligga i också. Jag körde först bil med fiskarna i backen från Göteborg till Halmstad. Lät de vara i backen i nästan 2 dagar och sen körde jag från Halmstad till Norrköping med fiskarna fortfarande i backen. Fungerade ypperligt! Är som sagt ganska tåliga fiskar. :)
batski skrev:Nä, det måste vara luft också. Helst ska det vara rörelse i vattnet.