Kan man silikona med vatten kvar i karet?

#1 - 3 mars 2009 21:05
Kan man silikona ovanför vattenytan i ett akvarium? Kommer ättiksångorna förgifta fiskarna?

Vad ska jag tänka på? Tänkte sänka vattenytan ca 20 cm under silikonlimningen.

Jag har ett mittstag i mitt akvarium gjort av rostfritt stål i wire, mutter och plåt. Något gör att mina röd posthornssnäckor dör, det kan vara så att nickel eller krom i det rostfria stålet "släpper" joner som dödar posthornssnäckor(och ev andra organismer(tex mikroorganismer)). Amanoräkor, växter och fisk klarar sig däremot.

Det enda rostfria stålet man kan lita på är kemiskt stabilt är väl sk kirurgstål det enda man kan lita på att inte släpper joner i ngn större utsträckning.

Tror ni att man kan isolera det rostfria stålet med silikon?

Jag har ett gammalt fd exlusivt kar i rostfritt stål som funkar hyfsat men allt rostfritt stål e ju som bekant inte detsamma....

Många frågor...men jag litar på er expertis..
#2 - 3 mars 2009 21:13
Du bör vid silikonering liten som stor göra det utan vatten i karet.

Finns silikon som fungerar att köra med undervatten men det kostar där efter.
#3 - 3 mars 2009 21:18
ovanför vattenytan.

jag tänkte inte silikona under vattenytan. Jag sänker vattennivån under 2 dygn och sillikonar på den torrlagda wiren. När det härdat höjer jag vattenytan till normal igen.
#4 - 4 mars 2009 16:46
Det svåra kan bli att rengöra ordentligt innan.
Utan att få ner nått skit i vattnet.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 4 mars 2009 16:49
Silkona på det sättet är inga problem, förutom det som norpis nämner.
Det måste vara extremt rent för att silikonet skall bita och man måste använda ett rengöringmedel som löser upp fett och skit. Några droppar av detta och det kan vara kört
#6 - 4 mars 2009 22:06
Silkona på det sättet är inga problem, förutom det som norpis nämner.

Det måste vara extremt rent för att silikonet skall bita och man måste använda ett rengöringmedel som löser upp fett och skit. Några droppar av detta och det kan vara kört

Är det verkligen så viktigt att använda rengöringsmedel, (typ aceton eller?) innan man silikonerar?
Jag skar bara bort all gammal silikon och tryckte sen dit en ordentlig kladd.
Kanske man får bita i det sura äpplet men karet har varit vattenfyllt snart två veckor och håller fortfarande tätt.. [:-82]
#7 - 4 mars 2009 22:37
Man avfettar innan nya silikonet så det fäster ordentligt som sagt......
#8 - 4 mars 2009 22:46
Och håller fortfarande tätt som sagt....
#9 - 4 mars 2009 23:02
Om man använder en någorlunda ren alkohol på en bommulspinne kan man minimera risken för gråt och tandagnissel om man nu är tvungen att använda glassilikon vid reparation av ett belastat akvarium, allt handlar syvende och sist om att planera och att inte stressa.

Att man sen kan glädja sig åt att inmundiga resterande mängd medans silikonet härdar gör inte saken sämre!
#10 - 4 mars 2009 23:18
Mitt kar var tomt, fick stå å torka i en vecka innan jag skar av ena fogen där det läckte, stod sedan i ett par dagar, nytt silikon på, har som sagt hållt tätt än sålänge..
Bör jag gnissla tänder gaffel, du som kan sånt här..?
#11 - 4 mars 2009 23:27
Nee men optimalt är ju att se till att det blir bra gjort från början, räcker ju faktiskt med en pytteliten yta som inte fäster för att vattentrycket tillslut ska bana väg för ett irriterande litet läckage som förstör parkett, möbel eller i värsta fall kortsluter grendosan man så finurligt skruvat fast inne i möbeln.
#12 - 4 mars 2009 23:30
Gaffel skrev:
Nee men optimalt är ju att se till att det blir bra gjort från början, räcker ju faktiskt med en pytteliten yta som inte fäster för att vattentrycket tillslut ska bana väg för ett irriterande litet läckage som förstör parkett, möbel eller i värsta fall kortsluter grendosan man så finurligt skruvat fast inne i möbeln.

Absolut, förarbete är allt!!
Får hoppas på det bästa helt enkelt...
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 5 mars 2009 09:03
NIC skrev:
Är det verkligen så viktigt att använda rengöringsmedel, (typ aceton eller?) innan man silikonerar?

Jag skar bara bort all gammal silikon och tryckte sen dit en ordentlig kladd.

Kanske man får bita i det sura äpplet men karet har varit vattenfyllt snart två veckor och håller fortfarande tätt.. [:-82]

Ja det är oerhört viktigt.
Har man inte gjort det så kommer det förr eller senare att släppa

Annons