kan man se skillnad på skalarers kön?

#1 - 29 november 2006 14:14
Hej jag har 5 skalarer de har delat in sig i 2 grupper. 2 vs 3. de 2 håller på att putsa bladen på ett ställe nästan anfaller dem. De jagar bort all fisk som kommer nära. Vid analen har den större sak som hänger ut och den mindre en smalare. Kan det vara att de vill leka???
#2 - 29 november 2006 14:19
Det är helt klart lek på g

/adam
#3 - 29 november 2006 14:41
F: Kan lätt se skillnad på scalarers kön?

S: Ja, scalarer gör ju det ;) Sorry kunde inte låta bli :D [:o]
#4 - 29 november 2006 14:44
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Honan har ett trubbigt rör vid analöppningen medans hanens är spetsigare. Skillnaden ses nästan enbart då de leker (I alla fall av mig...).[/COLOR][/FONT]
#5 - 29 november 2006 15:37
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Honan har ett trubbigt rör vid analöppningen medans hanens är spetsigare. Skillnaden ses nästan enbart då de leker (I alla fall av mig...).[/COLOR][/FONT]
Tycker det ser lika dant ut har inte sett skillnad än efter 4 lekar.Den jag trodde var honan visade var hanen då jag såg själva äggläggningen:D
#6 - 29 november 2006 17:50
Adamzon skrev:
Det är helt klart lek på g

/adam

Nu har den större lagt rom på bladet, och den mindre verkar helt ointresserad, simmar runt kommer tillbaka ibland.
#7 - 29 november 2006 17:54
KUL!!!

Nu kommer det kritiska läget, Äter dom upp rommen, eller låter dom den vara..
Jag håller tummarna för dig!
#8 - 29 november 2006 20:53
Om hanen inte befruktar, utan verkar ointresserad, blir det ju inget.

Könen är svåra att se, men man kan ana sig till dem, genom att kolla på storlek, fenor, och så. Vet man att de är lika gamla, så är de största förmodligen hanar. Med tilltagande ålder brukar hanar få ett kraftigare huvud, och längre fenor. Jag tror huvudet utvecklas mer om man har fler hanar, som rivaliserar, där den dominanta hanen förmodligen för den största puckeln.

Under leken har hanen ett smalt, spetsigt rör, och honan ett tjockt, trubbigt. Utanför lektiden är det svårare att se, men ibland kan rören synas lite om de ätit mycket.

Bilden visar ett lekande scalarepar, där honans äggläggningsrör syns.
#9 - 30 november 2006 06:18
stene skrev:
Tycker det ser lika dant ut har inte sett skillnad än efter 4 lekar.Den jag trodde var honan visade var hanen då jag såg själva äggläggningen:D

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Skillnaden hos oss på vårt lekpar var väldigt tydligt. Honan var dessutom lite rund över buken - romstinn - så därför var det inte svårt att se. Hennes äggläggningsrör var betydligt rundare/trubbigare än hanens som bara var spetsigt.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Kul att de leker. Honan brukar vakta närmast rommen medans hanen håller det yttre reviret under uppsikt. Håller tummisarna för små skalarbebbar.:) [/COLOR][/FONT]
#10 - 30 november 2006 08:36
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Skillnaden hos oss på vårt lekpar var väldigt tydligt. Honan var dessutom lite rund över buken - romstinn - så därför var det inte svårt att se. Hennes äggläggningsrör var betydligt rundare/trubbigare än hanens som bara var spetsigt.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Kul att de leker. Honan brukar vakta närmast rommen medans hanen håller det yttre reviret under uppsikt. Håller tummisarna för små skalarbebbar.:) [/COLOR][/FONT]

Tyvärr var rommen borta på morgonen , men det var ju första gången . Rommen var inte vita de var åt det oranga hållet, de kommer väl keka igen och klara det bättre då . Hur långt brukar det va mellan lekar?

Annons