Kan man resa bort?

#1 - 8 november 2003 12:24
Har funderingar på att starta ett akvarium med Malawis. Innan jag slår till vill jag vara säker på att jag har tid och ork att sköta det. Jag brukar vara bortrest ca 3 veckor under sommaren. Någon gång per vecka kommer någon och vattnar blommor etc och skulle då kunna ge mat, men jag kan inte begära att dom ska göra delvattenbyte.Hur går det om man väntar 3 veckor med delvattenbyte? Finns det foder som"avsöndras" sakta som man kan lägga i akvariet (typ det weekendfoder jag ger mina guppys). Eller finns det någon timer som kan pytsa ut foder dagligen?
#2 - 8 november 2003 12:40
Det finns weekend foder fast för en vecka. Dessa är skräp och inget för något akvarium (inte weekendfodret du använder heller. Timerstyrda matmaskiner är också ett alternativ, men med en timerstyrd matning så måste man förmodligen byta vatten. Mer mat innebär fler vattenbyten. Mindre mat och mindre vattenbyten är melodin vid semester. Jag har själv ett växtkar med diskus och klarar semestern genom att mata upp dom bra innan och sedan be dom som vattnar blommorna att mata sparsamt när jag är borta, växterna är dock värre. Dina malawisar kommer att klara sig utmärkt med mat 2 ggr i veckan och utan vattenbyte i tre veckor.
MVH
Magnus
#3 - 8 november 2003 12:47
Kunde inte ha sagt det bättre...

Var noga efter semmester med att inte delvattenbytte blir för stort bättre att ta några mindre under första veckan för att sedan återgå till det normala.
#4 - 9 november 2003 16:08
Det tycker jag med
#5 - 9 november 2003 16:20
Ett tips är att i förväg portionera upp fodret så semestermataren inte matar för mycket.
#6 - 9 november 2003 22:44
Tack för tipsen! Ni har övertygat mig. Det går ju att kombinera fisk/semester. Jag lär återkomma när tidpunkten för inköp närmar sig.
My

Annons