Kan man placera sin pump på botten?

#1 - 1 april 2010 19:38
Ska inreda om mitt akvarium och har inget fäste på innerpump. Funkar det lika bra att ha den liggande på botten? Det cirkulerar ju ändå, eller bör jag försöka arrangera den så den är stående?
Hur hade ni gjort?
Tror det kan bli ganska bra, för man kan dölja den ganska smidigt!
#2 - 1 april 2010 19:44
Det är ganska viktigt att du monterar pumpen på så sätt att du får en "halv"kraftig ytrörelse. Denna ytrörelse garanterar att du får en bra syresättning av vattnet.

MVH Lasse
Bilagor:
#3 - 1 april 2010 21:53
ett stående filter brukar funka bäst, blir lite svårt att få till bra cirkulation annars, hade dock själv samma problem en gång och då hängde jag upp pumpen i ett gummiband med en tunn bit filtermatta bakom så den inte skulle skramla mot glaset :)
#4 - 1 april 2010 22:51
För filtreringen kan du nog få till det hyffsat med en pump på botten, helt beroende på akvarievolym kontra pumpkraft men det är just det där med ytrörelsen man är ute efter för att få ned syre till fiskarna.

Annars kan du väl köpa såna sugkoppar, borde inte kosta mer än 25 kr för 4 st? fast jag kanske lever i en naiv värld :)
#5 - 2 april 2010 07:09
Annars kan du ju alltid bygga upp en stenhög och lägga pumpen på den så kommer du närmre ytan :d
#6 - 2 april 2010 08:09
Räcker det inte att rikta utblåset mot ytan?
#7 - 2 april 2010 08:12
Marnat skrev:
Räcker det inte att rikta utblåset mot ytan?

Så sant :d fast det går kanske inte på alla pumpar.. om man nu inte vill att det ska blåsa rakt upp...
#8 - 2 april 2010 11:08
Jag har ett Fluval 4+ i ett grodakvarium, liggandes på botten och det går alldeles utmärkt. Nu har ju Fluval ett vridbart utblås och det har jag riktat snett upp mot ytan, så det rör sig som f*n. Tricket är nog att det behövs en större pump än vanligt så att utblåset räcker upp till utan.
Eftersom grodor ska ha sänkt vattennivå för att inte rymma så är 4+ för stor att ha stående. Du får pröva dig fram så att du får ytvattenrörelse.

Annons