Kan man mata yngel med annat än levande foder?

#1 - 18 juni 2004 13:08
I så fall, vad heter det fodret?

Orsaken till att jag frågar är att mina scalarer mycket lägligt lekt och har ett mycket stort antal yngel för tillfället. Problemet är att jag kommer att resa bort under en vecka from. tisdag nästa vecka.

På akvarieaffären föreslog de att jag skulle mata ynglen med infusorier i en vattenlösning med hö som infusoriealstare. Det har jag, men jag börjar se att flera yngel magrar av och får problem med att simma ordentligt. De lägger sig sas. på växter i akvariet och "hämtar andan"

Tacksam för all hjälp,
mvh. Zmulux
#2 - 18 juni 2004 13:12
Det finns yngelfoder i flytande form av flera fabrikat... det borde nog din handlare ha koll på... Jag använder Wardleys small fry, men det finns flera fabrikat...
#3 - 18 juni 2004 13:16
OK, tack för tipset :)

Jag antar att jag får kika runt på lite olika affärer...
#4 - 18 juni 2004 13:18
röda mygglarver och fryst artemia matar jag mina yngl med

MVH Mazi
#5 - 18 juni 2004 13:23
*antecknar*
#6 - 18 juni 2004 13:35
Fryst artemia och röda mygglarver är för stort för yngel som just blivit frisimmande, och infusorier är nog för smått för scalaryngel. Pröva med fryst cyklops eller bosmider. Eller sånt där flytande foder som Tant Nancy skrev om. Det finns en variant som heter LiquiFry, om jag minns rätt.
Annars så är ju nykläckt artemia det bästa foder som finns för yngel. Det är inte så besvärligt som man kan tro att fixa i ordning en omgång artemia. Om du skaffar artemia idag, och sätter i ordning kulturen enligt Azurs anvisningar (kolla i forumet efteer hans tråd) så bör hu kunna börja mata i morgon e.m. Då får ynglen prima käk lördag - måndag (tisdag morgon?). Då finns det en chans att några överlever din frånvaro. Annars så har du ju chansen att klara nästa kull.

-- MW
#7 - 18 juni 2004 13:42
Det är min farfar som ska mata fiskarna medan vi är borta, och då skulle det behöva vara färdigdoserat, så jag kan inte börja med levande foder förrän Tisdag om två veckor ^^'

Ynglen varierar från ca. 4mm- 7mm

Jag kan alltså välja emellan flytande foder och fryst cyclops/bosmider?
#8 - 18 juni 2004 13:54
Vanligt flingfoder som du smular sönder riktigt fint går säkert bra.
#9 - 18 juni 2004 13:56
Liquifry ger man när ynglen är i "infusorieåldern" som dina ju verkar ha passerat (eller är för stora för). Frusen cyklops är smått, går att dela upp i lagom bitar till farfar, men smutsar ner vattnet rätt bra. Är det helt omöjligt med torrfoder för yngel? Mvh Cecilia
#10 - 18 juni 2004 13:56
BJ: Jag har försökt det, men de äter det inte riktigt. De smakar, men spottar ut efter ett tag.
#11 - 18 juni 2004 13:59
Huvudsaken är att de klarar sig under den tiden som jag är borta...
#12 - 18 juni 2004 16:48
Det är inte klokt... (upprörd!)
Att folk nu för tiden utgår från att yngel inte behöver levande foder...
Jag antar att deras föräldrar sällan fick det heller i så fall...
OK jag medger att man i nödfall kan dra upp stora yngel som levandefödare eller ciklider som paletter utan att någonsin ge dem levande foder...
Men blir det stora kullar? Blir det fiskar av hög kvalitet? Alltid???
#13 - 18 juni 2004 17:04
Ursprungligen skickat av erikthur

Det är inte klokt... (upprörd!)

Att folk nu för tiden utgår från att yngel inte behöver levande foder...

Jag antar att deras föräldrar sällan fick det heller i så fall...

OK jag medger att man i nödfall kan dra upp stora yngel som levandefödare eller ciklider som paletter utan att någonsin ge dem levande foder...

Men blir det stora kullar? Blir det fiskar av hög kvalitet? Alltid???

Han skulle ju bara resa bort några dagar!
och man måste ju få prova sig fram med mat lr?
men annars så håller jag med dig om att det är bäst med levande foder =)
#14 - 18 juni 2004 17:11
Tetramin Baby (powder food)...funkar alldeles utmärkt tills de är större då kan man börja med levande foder...=)
Jag tycker inte att man ska mata med mygglarver till nyfödda, mina fick inte ner det och dog, då bytte jag till Tetra min....mina yngel har blivit jätte fina och en hel del större =)

Lycka till!
#15 - 18 juni 2004 19:23
OK, tack allihop för tipsen!

Faktum är att jag BRUKAR mata med levande foder, MEN min farfar tillhör det släktet som VÄGRAR att köpa glasögon...

*suckar*

Jag får väl fylla ett par glasburkat med lite artemia el. liknande för farfar att hälla ned... :P
#16 - 18 juni 2004 19:28
ok..hoppas det går bra.
#17 - 18 juni 2004 19:31
Tack :)

Annons