Kan man lita på temperaturen?

#1 - 29 september 2004 10:37
Har nyligen köpt en Golden Nugget L018/L085 och fick se på Zoopet att de skulle ha 22-25 grader. Blev lite orolig eftersom jag har 27 grader (p.g.a. praktbotior). Men nu ser jag att Planet Catfish säger "high temperature are required" och föreslår 25-30 grader. Är inte detta lite underligt?
#2 - 29 september 2004 10:56
Hallå

Jag tror att du ligger rätt i temp.
Fredrik
#3 - 29 september 2004 11:06
27 grader är inget problem för någon enda fisk du kan köpa i zooaffär.
#4 - 29 september 2004 11:34
Azur: nästan rätt, det går faktiskt att köpa riktiga kallvattensfiskar som till exempel Stör, det finns säkert en bunt vanligare mindre fiskar som går att köpa som inte vill ha över 20 grader.

//Marcus
#5 - 29 september 2004 14:00
Exempelvis Chaetostoma-malar är väl i alla fall inte så lämpligt i 27 grader?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 29 september 2004 14:10
27 grader är inget problem för någon enda fisk du kan köpa i zooaffär.

Kortsiktigt så stämmer det nästan alltid - men att det långsiktigt skulle vara korrekt att hålla fiskar som i sin ursprungliga miljö är vana vid något kallt vatten för varmt är definitivt inte bra.
Vad gäller just denna art så vet jag inte.
Kollade i Aqualog och ett annat lexikon och där anges 22-25 grader vilket i och för sig inte är någon garanti för att det stämmer.
#7 - 29 september 2004 14:19
Guldpleco, L014, kommer också från Brasilien, Rio Xingu. Men det står 23-28 grader på den. Borde det inte vara samma temperatur när fiskar kommer från samma ställe?

Tack för alla svar. Jag tror nog att 27 grader fungerar fint i karet.
#8 - 29 september 2004 15:15
Att olika arter bor i samma flod betyder inte att de har samma krav. Någon kanske bor i de svala bergen där floden börjar, en annan i grunda varma sandbankar, en tredje i forsar... Rio Xingu, till exempel, är 210 mil lång.
Vilken temperatur som passar olika arter är ofta förvirrande. I Burgess Corydoras-bok står att C. barbatus ska ha högre temperatur än andra (vilket INTE stämmer!). Och om Sturisoma panamense har jag läst allt möjligt, bland annat att den finns i stenhårt brackvatten.
Så länge vatten är rent och syrehalten hög tror jag att malar klarar rätt mycket. Just syrehalten kan vara ett skäl att inte ha för hög temperatur.
mvh Daniel
#9 - 29 september 2004 16:25
Dr. Strange: stör tror jag inte du hittar i zooaffärer längre, eftersom de är CITES klassade. Som huvudsakligen havslevande kan det dock gott tänkas att de är känsliga för höga temperaturer, jag vet inte.
Av övriga akvariefiskar finns det ingen jag kan komma på som tar nån som helst skada av 27 celsius.
Det här med "kallvatten" är också en sanning med modifikation, med undantag för vissa bergs-arter kommer de från varmtempererade klimat som kan jämföras med spaniens eller italiens. Man skall nog snarare se det som att de inte behöver värmare om de står i boningsrum än som att de behöver kallvatten.

Men, för all del: vissa av dem kräver en kall övervintring om man vill att de skall leka, och det är också riktigt att de får kortare livslängd än om de hålls kallt - eftersom de är kallblodiga så innebär varmare vatten att de växer snabbare, rör sig snabbare, leker vid lägre ålder, och åldras snabbare. Helt enkelt lever snabbare.
#10 - 29 september 2004 17:19
Azur : Akvarieteknik har haft stör på sin lagerlista länge och jag såg några i en butik i somras.
#11 - 2 oktober 2004 22:17
Azur: jag menade att man verkligen kan få tag¨på Stör :)

//marcus
#12 - 3 oktober 2004 09:33
Dr. Strange: jag är väl inte helt förvånad, det verkar som om det läcker in en del fisk som inte borde komma in i Sverige.

OK, jag får väl erkänna att Stör kan tänkas ha problem med höga temperaturer i akvarier.

Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 4 oktober 2004 10:36
Vanlig stör är bara "B-listad" vilket är samma klassning som de flesta burfåglar (bara 3 papegojarter är inte listade alls) och det är en enkel procedur (handhas av Länsstyrelsen) att ta in och sälja de djur som har denna klassning.
#14 - 4 oktober 2004 12:02
Vanlig stör (Acipenser sturio) är rödlistad som "critically endangered", och står på A-listan / appendix I sedan år 2000.

Det som säljs i europa är vanligen rysk stör, Acipenser gueldenstaedtii.

Fast rysk stör är en art som klarar sig vild i Sverige; och det kan möjligen (fast troligen inte) finnas rester av en svensk stam av vanlig Stör. Dvs det borde definitivt inte ges tillstånd för import av rysk Stör.

Annons