Kan man har dom här ihop ?

#1 - 29 maj 2004 13:16
Tjena!

Fundera på att köpa fiskar. Men jag har två skalarer som gilla att ge sig på fisk som går in i deras mun. Så vet ni nån bra fisk som passar ett 96liters och som inte scalare ger sig på. Jag har haft guppy innan fast dom gav dom på och en dvärgklo groda. Kan man möjligtvis ha en platy eller nåt ? Finns det nån tetra sort som är lite större av sig som man kan ha ihop med scalarer ?

/krillo
#2 - 29 maj 2004 13:22
Det låter väldigt konstigt att scalerna ger sig på andra fiskar?! Har mina scalerar ihop med både dvärgciklider och guppy utan problem...

Eller har du möjligtvis väldigt stora scalarer?!
#3 - 29 maj 2004 13:26
scalarer fungerar dock INTE i 96L dom blir på tok för stora å kräver mycket högre akvarium.
#4 - 29 maj 2004 13:29
Jo dom är färdig vuxna och jag vet att dom vill ha större akvarium. Fast det visste jag inte när jag fick dom och nu är det ju försent att göra nåt.
#5 - 31 maj 2004 17:40
Hej,

någon påstår att det är konstigt att scalare ger sig på andra fiskar. Jag har exakt samma problem med min scalare (har två stycken, men en av dem är aggressiv) och den är en "bebis", dvs inte så stor 4-5 cm. Jag har kardinaltetror, pansarmallar (pygmeus)och en kampfisk. Min scalare ger sig på varenda en, speciellt på kampfisken. Efter att ha pratat med en expert som berättade att detta händer ibland med scalare även om det finns delade åsikter om detta som det framgår i detta forum. Hursomhelst, vet någon hur scalaren kan "lugnas ner" eftersom den stressar andra fiskar. Det vore bra att få hjälp från någon som har hittat en lösning.

mvh
Alvaro
#6 - 31 maj 2004 18:04
Du kan kanske låna in en nyckelhålsciklid. Min hane spöar upp mitt scalarepar även under leken och de är ganska återhållsamma i vanliga fall.
Inte för att jag tror att det är nån vidare uppfostringsmetod, men på mina funkar den.

/Andreas
#7 - 31 maj 2004 18:19
Jag kan tänka mig att en Scalare kan känna sig rätt trängd i ett för litet kar kanske... Dessutom har ju de andra fiskarna liten chans att komma undan eller gömma sig för en Sclarare i ett litet kar...
Du kan inte ha tetror eftersom de är en stimfisk och behöver vara minst 10 st.... du har det nog trångt nog med Scalarerna, eller??? Att skaffa fisk som passar med skalarerna är väl kanske inte det första du borde tänka på.... utan om du ska göra dig av med Scalarerna eller skaffa ett större kar.... Som du ser så finns det två alternativ till vad du kan göra åt situationen... och det borde du nog, för fiskarnas skull....
#8 - 31 maj 2004 18:31
Ett stim sorgmanteltetror kanske? De är jättesnygga och de är nästan som skalarer fast i miniatyr [:)]
Myzco
#9 - 31 maj 2004 19:20
Jag skulle testat att ha scalarerna i en hink och sen möblera om i akvariet och ha i nya fiskarna, sen släppa i scalarerna. Då tror jag inte att scalarerna tänker på dom som mat. För om du haft scalarerna i ett akvarium ganska länge, och sen helt plötsligt släpper ner massa småfisk så kommer scalarerna att se det som mat.
#10 - 2 juni 2004 10:53
Hej på dej.Du kan kanske ha någon annan ciklid t.ex Palletciklid,Nån dvärgciklid eller någon annan ciklid
#11 - 2 juni 2004 19:49
På tal om agressiva scalarer....
Har under en vecka haft mina scalarer och guldsömmar tillsammans pga. akvarierenovering. Vet att det inte är någon höjdare direkt efteresom scalarer är alldeles för veka för guldsömmar och har ett helt annat temperament.
Men efter några minuters iaktagelse av akvariet märkte jag att det var scalarerna som muckade med den 15cm långa guldsömhanen. Alla scalarer spänner upp sig framför guldsömmen och attackerar honom, men i slutänden är det scalarerna som får däng.
Ibland är djurens värld märklig...

Annons