Hej
Har ett saltvattenskar där jag behöver höja salthalten akut. Kan man använda vanligt bordssalt till det? Alternativet jag har är att koka havsvatten. Akvariet är ett med svenska arter och vattnet är tagit från havet.
MVH
Micke
Nune skrev:Hej
Har ett saltvattenskar där jag behöver höja salthalten akut. Kan man använda vanligt bordssalt till det? Alternativet jag har är att koka havsvatten. Akvariet är ett med svenska arter och vattnet är tagit från havet.
MVH
Micke
Nune skrev:Hej
MVH
Micke
Ja, eller PSU (som är ett annat namn för exakt samma sak, påhittat för att amerikaner inte räknar i promille). Amerikaner mäter ibland i procent (21 promille = 2.1%) eller i densitet (21 promille vid 25 grader innebär väl i runda slängar en densitet på cirka 1.014 eller så).Nune skrev:Jag ska höja salthalten från 21 till 26, är det promille man mäter i?
Se upp med tång, framförallt brunalger, de sabbar vattenkvaliteten på nolltid.
Det finns inte jättemycket fisk i utan bara ett par småfiskar. Det finns ganska mycket dödmanshand i som ser ganska ledsen ut. Det behöver hålla tills på lördag eftermiddag sen åker allt levande tillbaks i vattnet.
Fast nu pratade vi ju att salta upp bräckt ytvatten ett par promille åt några extremt tåliga strandkantsdjur.Bygert skrev:Det gäller ju att ha koll på vilket man pratar densitet eller promille men oavsett, jag ser det som bättre med något låg salthalt än att störa jonbalansen med bordssalt.
Kan ligga nåt i det, den var svår att få att hålla sig i längden, efter ett tag drog den ihop sig och krympte gradvis bort, inte omöjligt det var temperaturrelaterat. Kophobelemnon och Caryophyllia var betydligt enklare; Caryophyllian kan man tillochmed lätt föröka.Några 23 grader är definitivt inte aktuellt för den
De är svåra att hålla vid liv och släpper ifrån sig mängder av kolväten och terpener även när de trivs, för att inte tala om när de dör - inte bra i ett litet kar med dålig filtrering. Det är väldigt vanligt när folk smäckar upp ett kallvattens-saltvatten att de släpper ner ett antal stora ruskor av blåstång eller sågtång, och det är ett recept på illaluktande algkompost & döda djur.
Det där att se upp med tång är gårdagens kunskap