Kan man ha tropheus i ett 240?

#1 - 10 november 2006 18:13
hej,
som frågan lyder, kan man ha tropheus i ett 240, eller finns det någon mindre tropheus?

och ser honorna ut som hanarna? typ bruna eller ngt? elelr ser alla likadana ut?

och om mna nu kan ha det kan man få tips om någon fin art av tropheus,

och ni få mer än gärna svara =)

mvh
decimus
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 november 2006 20:40
Det viktigaste för troffar är längden på akvariet - tyckar att ett troffeakvarium skall vara minst 150 cm långt.
Visst finns det exempel på sådana som lyckats hålla troffar i mindre akvarium men det finns oerhört många fler exempel på sådana som misslyckats så jag rekommenderar dig från att avstå.
Oftast så är honor och hanar rätt lika även om hanarna ibland har starkare färger
#3 - 13 november 2006 06:50
Att hålla tropheus trångt har av någon konstig orsak blivit ett kontroversiellt ämne. De flesta är ju inne på Kjells linje med 150cm+ och det är väl det som gäller. Det finns dock folk som håller ett mindre antal i mindre akvarier, men det går som sagt ofta åt skogen.

För att förstå varför så kan jag berätta att Tropheus är fruktansvärt aggressiva. Hela deras liv, varje sekund av deras vakna tid, går åt att försöka klättra i rang i sin population. Det finns lixom ingen vilostund eller så. De tar inte någon paus för att dricka kaffe eller titta på senaste Idol-avsnitten. Det är ett ständigt krig och de enda de tänker på är att skaffa sig en bättre position i akvariet. Om de måste slå ihjäl ett par polare på vägen så gör de det utan att blinka (fiskar blinkar inte ändå iofs).

Egentligen kan man fråga sig om de skall hållas i akvarium överhuvudtaget faktiskt eftersom de inte alls går i sådanna grupper i naturen. Jag tycker inte du skall försöka i ett 240. Det är en temporär lösning, men inte långsiktig. Det finns många andra fiskar som passar bra i ditt akvarium med liknande beteende, exempelvis Pseudotropheus demasoni. Där har du också rätt bra fart...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 november 2006 09:10
För att förstå varför så kan jag berätta att Tropheus är fruktansvärt aggressiva. Hela deras liv, varje sekund av deras vakna tid, går åt att försöka klättra i rang i sin population. Det finns lixom ingen vilostund eller så. De tar inte någon paus för att dricka kaffe eller titta på senaste Idol-avsnitten. Det är ett ständigt krig och de enda de tänker på är att skaffa sig en bättre position i akvariet. Om de måste slå ihjäl ett par polare på vägen så gör de det utan att blinka (fiskar blinkar inte ändå iofs).

Egentligen kan man fråga sig om de skall hållas i akvarium överhuvudtaget faktiskt eftersom de inte alls går i sådanna grupper i naturen.

Tycker att du är lite väl negativ om troffar;)
Följer man bara några grundläggande regler så går det i regel rätt bra
1/ ha ett tillräckligt stort akvarium (minst 150 cm långt) men gärna ännu större
2/ Ha ett stort antal - aldrig under 10 men helst 15-20 st
3/ släpp ner alla samtidigt
4/ starta helst med yngel men om man startar med vuxna så ha max 3 hanar till många honor
#5 - 13 november 2006 10:21
Haha, jo så negativ var det inte meningen att vara. Jag försökte bara förklara lite hur de tänker och varför man inte skall hålla dem trångt eller för få. Jag har själv en grupp troffar som funkar hur bra som helst i ett 375. Det är 38st som är en bra bit bortanför könsmognad, men inte riktigt fullfuxna än, men det funkar kanon, inte tappat en enda...

Annons