Vad jag förstått så äter inte endlers guppy sina yngel. Men jag kan ha missuppfattat det. Enligt vissa tillhör dock inte endlers guppy samma art som guppy. Endlers guppy är iaf mindre (och finare :)) än vanliga guppy.
Vad menar du med "vanliga guppy" ? Framodlade varianter med förlängda fenor och andra färger ? Den ursprungliga guppyn, som finns på olika platser runt om i värden, antingen som ursprunglig art eller som utplanterad (i myggbekämpningssyfte) ser ganska lika ut, samma storlek men med olika färgteckningar. Dessa varianter från vildfångade djur bör man hålla åtskillda med fångstplats angiven. Jag tror inte att de s.k Endlers som säljs är särskillt renrasiga. Skilljer allt för mycket på fiskar i olika affärer för att de skulle tillhöra den ursprungsstam som Dr Endler fann i Laguna de Patos,Cumana,i nordvästra Venezuela 1975. Skulle vara otroligt att de är renrasiga eftersom deras naturliga miljö har försvunnit.
Även platy och svärdbärare kan para sig med varandra har jag läst.
Samma sak här, finns inte många renrasiga platys eller svärdbärare att köpa i de vanliga akvarieaffärerna utan de är alla framodlade varianter med inblandning av både platy,svärdbärara och indianplaty. Vill man ha vildformer av dessa fiskar så får man söka sig till specialföreningar. T.ex
http://www.poecilia.org/start/