Kan man ha palettciklider att leka i ett 25-lites kar?!

#1 - 31 januari 2005 20:00
Undrar igen om mina palettciklider...
Kan man ha dom i ett så litet kar?
Eller ska jag låta dom vara kvar i 200-liters?Vill gärna ha många glada yngel:)
Svara snabbt...
#2 - 31 januari 2005 20:45
Jag vet i alla fall att de går att leka av framgångsrikt i 60 liter.
Jag tror nog att 25 liter kan gå an förutsatt att palettparet är ensamma och överens.
Jag misstänker dock att man bör avlägsna föräldrarna efter ett par veckor och bara låta ynglen vara kvar.
HazelCR
#3 - 31 januari 2005 20:54
Paletterna är aggresiva mot artfränder och andra fiskar under ägg och yngelvård. Ibland tror jag att deras argsinthet är så stor att de ibland leder till att de ger varandra ett tjyvnyp. Jag tror att Erikthur har alldeles rätt när han föreslår att du måste avlägsna palettparet efter ca 2-3 veckor efter lek.
HazelCR
#4 - 1 februari 2005 09:34
Du kanske måste avlägsna föräldrarna ännu tidigare. Jag har ett palettpar som började att valla runt sin yngelskara för tre dagar sedan. Idag på morgonen mellan 8.30 - 10 så har hannen spöat honan, så att hon stod ganska skamfilad uppe i ett hörn. Hanen vaktade inte sina yngel hela tiden heller. Jag avlägsnade snabbt honan, även hanen. Det gav några halvstora guppys chansen till att jaga/äta de små. Nu är även gyppis borttagen. Allt detta hände i ett 100 liters. De är unga paletter som lekte för första gången. Denna argsinthet är större än vad jag upplevt för många år sedan, då jag också hade paletter.
(Till historien kanske hör att jag började med två palettpar som jag trodde att jag skulle kunna få lek på i var sitt hörn i akvariet, men se det gick inte. Honan i det paret som inte han leka finns inte längre i livet.)
#5 - 3 februari 2005 23:33
För att slippa det problemet kan man ju köpa en grupp om tex 5
ung fiskar och sedan låta dom para ut själva. 60 liter tror jag blir
utmärkt för ett ensamt par att träna på lek. Det gör inget om
dom misslyckas några gånger , låt dom träna så skall du se
att du får lugna och vårdande föräldrar när dom har vuxit till sig.

/Baggen

Annons