Kan man ha Öronål och Black Ghost i samma akvarium?

#1 - 18 november 2010 18:53
Har blivit enormt fäst vid Black Ghost, dom är så himla coola. Men såg några i affären för några veckor sedan och efter lite frågor så fick jag reda på att enligt dom kan man ej ha öronål tillsammans med black ghost då ålarna skulle jaga och stressa ihjäl spöket. Så jag undrar, finns det en möjlighet att ha dom? Mina ålar är rätt slöa och nyfikna men har inte jagat en enda av mina andra fiskar så jag ser inget problem, men har ju ingen erfarenhet av det här så frågar om råd från er x'D
#2 - 19 november 2010 17:05
Om det är någon av de båda arterna som riskerar att stressa sönder den andra, så ska det vara spöket som stressar sönder öronen..

Dock så tror jag inte att det kommer att bli så, sålänge du bara ser till att spöket inte är tvunget att dela gömställe med ålarna, för då kommer spöket bli sur på ålarna.. :/ Blir spöket sur på ålarna så kommer han slå ihjäl dem för att få ha sin grotta ifred.. :/
#3 - 19 november 2010 18:56
Jag har två stora blackghost och två stora öronålar i samma kar och jag har aldrig sett några problem mellan dom.
Bara den dagen då jag fick den andra blackghosten så var det fajt mellan blackghostarna sen dagen efter det så har dom bara varit vänner.
#4 - 19 november 2010 19:18
pikachu skrev:
Om det är någon av de båda arterna som riskerar att stressa sönder den andra, så ska det vara spöket som stressar sönder öronen..

Dock så tror jag inte att det kommer att bli så, sålänge du bara ser till att spöket inte är tvunget att dela gömställe med ålarna, för då kommer spöket bli sur på ålarna.. :/ Blir spöket sur på ålarna så kommer han slå ihjäl dem för att få ha sin grotta ifred.. :/

Egna erfarenheter?
#5 - 19 november 2010 23:13
ansjo skrev:
Egna erfarenheter?

Nope, men vad jag vet så ska spökerna kunna vara rätt svartsjuka om sina grottor.. :P
Då känns det ju rätt logiskt att om man bara har en grotta att spöket, skulle slå ihjäl ålarna till slut för att få ha sin grotta ifred från dem.. :P
#6 - 19 november 2010 23:32
pikachu skrev:
Nope, men vad jag vet så ska spökerna kunna vara rätt svartsjuka om sina grottor.. :P

Då känns det ju rätt logiskt att om man bara har en grotta att spöket, skulle slå ihjäl ålarna till slut för att få ha sin grotta ifred från dem.. :P

Tveksamt...
#7 - 20 november 2010 00:22
Pansar/öronålar (som inte är ålar, utan fengäddor) är fredliga, men kan möjligen stressa timida arter med sina långa kroppar när de simmar omkring. Men de lär inte störa en Black Ghost. Har haft en Black Ghost, men det var längese´n. Upplevde den som fredlig och tillbakadragen. Men de kan ju ändra sig när de blir större.
#8 - 20 november 2010 00:56
Och jag har haft större Black Ghost som åt ur handen på mig, samt rörde inte en fena på övriga fiskar i karet:).
#9 - 22 november 2010 17:02
Jag har en större BG ihop med fengäddor (typ samma shit som öronålar) utan några problem alls.
#10 - 28 november 2010 06:22
Ah ok, har planerat ett tag att bygga en enorm grotta till mina karpfiskar i samma akvarium, så om jag köper en Black Ghost så borde den trivas då. :)
Tack för hjälpen, ska leta upp/köpa många stora stenar nu x)
#11 - 28 november 2010 18:15
Du är välkommen att diskutera Black ghost knives och andra firrar på MFKsweden.se. Vi har många erfarna akvarister där som gärna hjälper till med frågor rörande sammansättning av rovfiskar.

Annons