Kan man ha kalksten i alla akvarium?

#1 - 2 november 2007 10:47
Då dom flesta av mina akvarium innehåller räkor så tänkte jag skaffa mig kalksten.

Sån där vit med massa hålor i.. Hoppas det är rätt sten! :p

Men mina akvarier innehåller Ancistrus, Mollys, Platys, Guppus/Endlers, svärdbärare, Neontetror Khulhii.
Tål dom den eventuella effekten av kalksten?
Har även mangrooverötter i samtliga kar med.

Enligt kommunens sida så är mitt vatten följande:
Har inga dropptest heller så jag kan tyvärr inte kolla PH och så själv.
Har enbart stickor.

[FONT=verdana, helvetica, arial, sans-serif][SIZE=-2][FONT=verdana, helvetica, arial, sans-serif][SIZE=-2]Dricksvattnets pH-värde[/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=1]8,[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=1]3[/SIZE][/FONT][FONT=verdana, helvetica, arial, sans-serif][SIZE=-2][FONT=verdana, helvetica, arial, sans-serif][SIZE=-2]Dricksvattnets hårdhet:[/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=1]4,[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=1]1[/SIZE][/FONT] [FONT=verdana, helvetica, arial, sans-serif][SIZE=-2][FONT=Symbol][FONT=Verdana][SIZE=2]°[/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=1]dH[/SIZE][/FONT][/FONT][/SIZE][/FONT]

Så vad säger ni?
Kan ja ha i kalksten i mina kar?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 november 2007 10:49
Du BÖR ha kalksten i alla kar
#3 - 2 november 2007 10:51

varför är det så? sänker kalksten ph eller hur är det?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 2 november 2007 10:53
hambli skrev:
varför är det så? sänker kalksten ph eller hur är det?

Höjer pH något om vattnet är surt (annars påverkar det inte pH alls) och buffrar vattnet vilket är det viktigaste i detta fallet
#5 - 2 november 2007 11:12

Jaha. Oj då. Då blir det att införskaffa kalksten i varje kar.
Men spelar storleken roll?

Har akvarium hemma från 15-375L och jag kan ju inte lägga i en jättestor sten i mina nanon.
Fiskarna/räkorna ska ju få plats och simma oxå! :p
#6 - 3 februari 2008 18:23
Ska också skaffa kalksten till mina kar och vill, som jenny054, ha svar på storlek. Jag har tex ett räkkar på 19 L, hur mycket kalksten ska det vara i det, enbart för räkorna, inte pga ph:t
Och så har jag ett 43 L där pH: ligger på 6, hur mycke sten måste i där för att pH:t ska höjas till runt 7? Måste man fylla hela karet, jag hoppas på att man kan gömma lite stenar här och där, så att dom slipper synas.
Bilagor:
#7 - 4 februari 2008 10:23
Sen det där om bör men glöm inte att typ krossade snäckskal i filtret också är ett alternativ (egentligen samma sak).... Du skall ju inte ha kalksten synligt i tanken om du tycker det är fult... (hur det nu skulle kunna vara det)
#8 - 4 februari 2008 10:26
Och det där med mängden sten... Det är ytan som stenarna har som är intressant (inte antal kilo).. Snäckskal har tex (speciellt krossade) större yta en en bumling i tanken
Bilagor:
#9 - 4 februari 2008 11:37
Ok, får prova mig fram helt eneklt.

Kalksten i kar kanske inte är fult. Men jag har som tema enbart kolsten och mangrooverötter i vissa kar... då vill jag inte blanda in gråa stenar. Så på så sätt KAN det vara fult ;)

Dum fråga kanske, men hur ska man få i krossade snäckskal i ett filter?
#10 - 4 februari 2008 11:41
Har du ytterfilter, lägg det som ett lager mellan filtermatta och fin filtervadd.
Detsamma går att göra i större innerfilter.
I små innerfilter, lägg det nånstans i filtermaterialet, så vattnet kommer åt att strömma genom det.
#11 - 4 februari 2008 11:53
Ok får mixtra med det om jag hittar snäckskal.
Men då ska dom ligga in nån sorts påse, nät eller liknande så det inte kommer in i impellen antar jag?
#12 - 4 februari 2008 12:36
damstrumpa går att ha till mer än bara ben :D:D
#13 - 4 februari 2008 13:47
;)
#14 - 4 februari 2008 19:14
Ibland kan man läsa om att testa stenar med syra för att se att det inte är kalksten. Varför vill en del inte ha kalksten? Här i Uppsala är hursomhelst vattnet så hårt att det inte lär spela någon roll.
#15 - 5 februari 2008 15:30
Blir inte vattnet grumligt när man stoppar i kalksten? De verkar så väldigt porösa. Menar ni att det alltid är positivt att ha i kalksten i alla akvarier?

malu
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 5 februari 2008 16:09
MattiasL skrev:
Ibland kan man läsa om att testa stenar med syra för att se att det inte är kalksten. Varför vill en del inte ha kalksten? Här i Uppsala är hursomhelst vattnet så hårt att det inte lär spela någon roll.

Några enstaka arter måste ha ett extremt surt vatten och då är det inte så bra.
En del survattensarters rom kläcks inte om pH är för högt.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 5 februari 2008 16:10
malu skrev:
Blir inte vattnet grumligt när man stoppar i kalksten? De verkar så väldigt porösa. Menar ni att det alltid är positivt att ha i kalksten i alla akvarier?

malu

Man sköljer rent det först.
På din andra fråga, se mitt svar ovan.

Annons