Kan man ha för högt vattenflöde?

#1 - 24 maj 2005 07:36
Jag har ett 120 liters akvarium. Min pump har kapacitet upp till 200 liter.
Nu kör jag den på max. Ska jag draner på vattenflödet?

MVH Fredrik Jansson
#2 - 24 maj 2005 08:03
Om du menar 200 l/h så tycker jag nej. Tvärtom borde du ha en kraftigare pump, men det beror på vad du har för fisk.
#3 - 24 maj 2005 08:13
Det är en Fluval 204 som pumpar 680 l/h. Det blir ganska strömt. Jag har några 4 blå grami , 4 Mosaik grami och 16 Platy.
Ska jag dra ner på vattenflödet?
#4 - 24 maj 2005 08:28
Blir det för strömt i ett akvarium kan fiskarna bli trötta av att simma och är då mottagligare för sjukdom. Men var gränsen går kan jag inte svara på.
#5 - 24 maj 2005 09:03
680 L/h i ett 120 = 5.6 akvarievolymer i timmen (i verkligheten mindre pga förluster i filtret) = no problemo.

Jag kör rutinmässigt 5 - 10x volymen i timmen* i mina akvarier, och har fortfarande inte hittat en fisk som inte klarar det. Möjligen kan jag tänka mig att riktigt sönderavlade slöjstjärtar kan få problem, de klarar ju knappt att hålla sig på rätt köl vid vindstilla.
Tetror, killies och dvärgguramis är iaf helt oberörda vid 10x, fast de första 2-3 dagarna efter att man släppt i en fisk har de en tendens att hålla sig där det 'blåser' minst.

Är du tveksam så titta på din fisk. Verkar de ha problem?

* Har en gång faktiskt haft ett 1500 L/h Eheim innerfilter i ett 30-liters akvarium, dvs 50x volymen omsättning per timme. Det var nog kanske lite extremt, men det var ett saltvattensakvarium, och de räkor etc som fanns där trivdes och simmade runt bara fint.
#6 - 24 maj 2005 09:07
klämmer in min fråga här oxxå iom att den berör typ samma..

jag har ett 57 liters mindre akvarium, använder ett juwel compact 400L/t, har en tid misstänkt att jag har haft en mindre storm vid ytan, mina fjärils ciklider och 2 små botior har väldans problem att komma åt min mat vid ytan, nu har de gett upp..
De äter bara mat som sjunker till botten flingfoder/ärtor/majs, gurka mm, har därför tatt bort utblåsröret och nu besöker de alla ytan o smaskar vid utfodring... Min fråga, finns ngn regel eller hur kan man veta att cirkulationen vid ytan är tillräcklig? just nu tycker jag det knappt rör sig alls på ytan...
#7 - 24 maj 2005 09:24
Om fiskarna står och flämtar vid ytan så är det för lite ytcirkualtion (alternativt nitrit). Om fiskarna inte andas tungt eller hänger vid ytan och är apatiska så har du tillräcklig med syre i vattnet.
MVH
Magnus
#8 - 24 maj 2005 10:10
satte tillbaka röret imorse då min mal och cikliderna gjorde det du nyss beskrev, flämtade. Vattenbyte 30% passade jag på dessutom, nu har den jädra fart igen..

Annons