Kan man ha en salamander med en ...

#1 - 1 oktober 2004 13:03
Jag undrar om man kan ha tex. en klogroda elle en mal med en salamander i ett terarium på 8 liter.
#2 - 1 oktober 2004 14:20
Hej,
1.8 liter är väldigt lite bara för en liten salamander. Alla landbundna salamandrar är stora.
2.Klogrodor är rovdjur, salamandrar är rovdjur -förr eller senare kommer de att attackera varandra.
3.En mal i ett terrarium?? En mal lever i vatten...
Malar blir väldigt stora 12-60cm när de är vuxna....

Kort sagt:
Du kan inte ha en salamander i ett 8l terrarium, möjligtvis en liten(max!!) i ett 8l akvarium.
#3 - 1 oktober 2004 19:05
Terariets mått är ca 41cm lång 27cm bred 10cm hög.
Och terariet jag har köpt är avsett för skjöldpaddor & man kan dela den så att man får en större å en mindre del i terarie,å då borde räcka för en liten salamander å en liten mal elle groda.
För om man tar en ganska ung mal så är den kanske inte mer än 5-6cm långa.
Och då kan den inte växa å bli längre får då sätter jah den i den mindre delen i terariet,för då får den inte platts att växa å då slutar den växa.
#4 - 1 oktober 2004 19:36
Vilket, angående malen, gränsar till djurplågeri!

Mvh malawi´n
#5 - 2 oktober 2004 09:33
Du kan ju inte avdela en 12l plastbunke i en landdel och en vattendel, det blir inte bra.
Vattennivån dvs max 6-7cm är i minsta laget för någonting.
Jag skulle föreslå att du använder bunken på 12 l till två kinesiska elddbukssalamandrar, fyller den till 8cm med vatten och lägger i små rötter och lite flytväxter. Använd rötter som precis sticker upp till ytan och växter(finns många passande) som de kan ligga på. Inget ljus, ingen värmare - ställ på svalt ställe - helst inte varmare än 20C. Det kan nog bli riktigt fint tror jag och salamandrarna kan nog trivas. Var noga med att byta vatten regelbundet(50% 1 gång per vecka?)då en så liten vattenvolym lätt blir dålig. Hoppas du tycker om förslaget.
#6 - 2 oktober 2004 10:03
För om man tar en ganska ung mal så är den kanske inte mer än 5-6cm långa.

Och då kan den inte växa å bli längre får då sätter jah den i den mindre delen i terariet,för då får den inte platts att växa å då slutar den växa.

detta lät ju otroligt grymt. tycker du borde ta åt dig av den konstruktiva kritiken o ha eldbukar som araven föreslår eller kanske ett par glasdjur.
#7 - 2 oktober 2004 10:03
Jah funderar på att ta ett 150 liters kar.
Men de ä så jobbigt att rengöra den.
#8 - 2 oktober 2004 10:04
det är jobbigare att rengöra ett 10 literskar än ett 150 liters tycker jag
#9 - 2 oktober 2004 10:08
Ursprungligen skickat av Red_fox

Jah funderar på att ta ett 150 liters kar.

Men de ä så jobbigt att rengöra den.

Anser man att det är jobbigt att ha akvarium ska man inte ha det. Man kan inte ha en hund om man anser det vara jobbigt att gå ut och rasta den.
#10 - 2 oktober 2004 10:16
De ä ju jobbigare att ha ett 150L kar än ett 10L kar för ett litet kar kan du bara lyfta under armen å gå å rengöra den.
Å man kan faktiskt ha en hund å ändå tycka att det ä jobbigt att gå ut.
#11 - 21 september 2005 20:02
öhm... jag undrar... jag har en liten salamander (vid namn Candy) som bor i ett trevligt 31 liters akvarium, då undrar jag: är det litet? Kan jag ha en till salamander där? svara så fort som möjligt, tack! :)
#12 - 22 september 2005 08:18
ja, jag tror att det går :)
#13 - 22 september 2005 12:19
fast, hur kan jag veta att han vill ha sällskap? :S
#14 - 22 september 2005 13:35
om han vill ha sällskap visar han det genom att inte vara så aktiv och i värsta fall matvägra...

att köpa en fisk och inte ge den utrymme o växa ÄR djurplågeri.
samma sak som om nån slänger in en 10 årig flicka i ett 1x1meters kub och låter henne leva där... och att säga att dom "anpassar sig" är bara grymmare, visst dom "anpassar" sig men dom mår aldrig så bra som dom skulle ha gjort i ett kar där dom kunnat växa ut.

bara min åsikt.
#15 - 22 september 2005 14:41
han/hon, vet inte riktigt om den e tjej eller kille... har knäppt bild med digitalkameran, kan sätta upp den på min sida sen... hursom helst.. han brukar vara "aktiv" d.v.s att han/hon leker runt och är lite överallt i akvariumet när det är alldeles nystädat, en vecka efter så vill den mest bara vara i grottan... betyder det att den vill ha en kompis?
#16 - 22 september 2005 15:01
kanske måste städa karet oftare? så han alltid är aktiv?
#17 - 22 september 2005 17:15
jag städar ganska ofta... men om vi säger att jag köper en kompis till honom/henne, tänk om han/hon inte gillar kompisen och bötjar bråka? jag börjar bli förvirrad...
#18 - 24 september 2005 17:30
tror nog inte att dom börjar bråka, tror nog att dom oxå tycker att det är bättre att vara med någon än helt ensam ;)
#19 - 26 september 2005 15:24
man kan väl ha växter i akvariumet?
#20 - 26 september 2005 15:35
Red fox:ja tycker personligen att 8 liter e för litet fö ens en salamander ja skulle iallafall rekomendera minst 20-25 liter.
jag har ett 112 liters åt mina salamandrar o dom är överrallt dom e mer rörliga en ne ja hade dom i ett 40 liters.
Och om du tycker de e jobbit att städa ett akvarie så skaffa inget de e mycke lättare att städa ett 120 liters en nån liten bakbunke på 8 liter o me de att du kan bära de under armen tror ja blir bögikare me längden då du antagligen kommer byta allt vaten o då försvinner viktiga bakterier också ne dom komme upp igen e de dags at byta vatten igen s¨de hela blir en ond kedja.

Sköldpaddisen:Japp du kan ha växter med fördel då dom gillar växter att söka skydd bland.
Jodå du kan ha en till salamander i ditt 32 liters:)
Att den inte visar sej efter en vecka är garanterat att dt blir för skitit har du nått filter som rengör vattnet?
Hoppas ja inte lät sur.
Hade bra alla//Tobbe
#21 - 26 september 2005 15:43
nej, men jag har en gammal pump, som jag använde åt mina fiskar, kan jag använda den tro?
#22 - 26 september 2005 15:51
[QUOTE=Sköldpaddisen]nej, men jag har en gammal pump, som jag använde åt mina fiskar, kan jag använda den tro?[/QUOTE]

Ja de går alla pumpar går bara dom inte är för stora så de blir massa "strömar" i akvariet då dom gillar att ha det lite stillsamt.
Tobbe
#23 - 26 september 2005 16:04
okej, tack så mycket ;) då ska jag rengöra den sen och "ploppa" i den imorrn
#24 - 26 september 2005 16:05
Okej!
Det låtre bra de..

Annons