Kan man ha diskus med andra mer vanliga sydamerikaner?

#1 - 26 februari 2006 21:46
Tjena. Jag undrar bara om man kan ha några få diskusar ( typ 4 st ) med blå ciklider och lite andra fredliga fiskar. Går det att mata diskusar en gång per dag som man gör med andra fiskar eller ska de ha oftare mat? Skriva gärna lite extra info som kan vara bra..

PS. de skulle gå i ett 300 l kar
#2 - 27 februari 2006 09:29
Hej jag vet inte om det går med blå ciklider men jag hade innan fjärilsciklider med mina diskusar och det var inga problem du kan även ha skalarer med diskusarna. Jag matade mina diskusar tre gånger per dag och mina fjärilar mådde inte dåligt av det så en gång per dag blir lite snålt eftersom diskusarna växer.Börja gärna med fem till sex diskusar så får du en bra blandning om du nu vill att dom ska bilda par. När du ger dom mat så ge dom lite så att dom äter upp det , tänk på att ge dom olika foder tex som jag ger dom oxhjärta,tetra diskus foder,artemia och svarta mygglarver inte röda för dom går i skitig miljö blanda fodret så att dom får olika mat.Mvh Torbjörn
#3 - 27 februari 2006 10:11
diskus måste gå ihop med lugna fiskar för att få en chans att äta. Nog för att det var fart i mina men de var också rätt fega... Skulle tro att blåciklider är alldeles för kaxiga? Dessutom vill diskus ha en rätt hög temperatur så övriga fiskar (och växter) man skall ha i karet måste trivas med det med.
Det här med matning är ju känsligast under uppväxten, man vill ju att de skall växa till fina tallrikar *s*
Finns en massa trådar om diskus, kolla igenom forumet med hjälp av sökfunktionen. kolla också på www.ciklid.se
#4 - 27 februari 2006 14:46
tack för svar...jag var bara nyfiken om det gick:D
#5 - 28 februari 2006 22:11
Jag är inte någon expert på diskus men
har haft 6st diskusar, och jag skulle rekomendera att inte blanda dem med för mycket andra fiskar. Min erfarenhet är att det är svårt att hålla diskus i sällskapsakvarium pga foderkonkurensen.

Dock hade jag dem tillsammans med unga Skalare, detta hade effekten att diskusarna blev bättre ätare, problemet blev när skalarerna blir fullvuxna och tenderade att äta för mycket...

Det fungerar bättre när de börjar bli äldre och mer tåliga.

Annons