Kan man ha ancistrusarna så litet?

#1 - 25 januari 2004 17:41
Jag funderar på att flytta ihop mina ancistrusar (en hane på 13cm och en hona på ca 7cm) till mitt 96l för att odla på dem? Mycket mera praktiskt att om de leker kunna ta bort honan direkt och sedan när hanen släppt dem ur grottan bara ha kvar ynglena i det. Men är det alldeles för litet?
#2 - 25 januari 2004 17:51
Beror på hur stora kullar som du får. Men kom ihåg att de behöver mycket mat för att växa, och många vattenbyten för att bra kvalite på vattnet. Om du har mycket växter och/ellr grottor i karet, så behöver du inte ta bort honan när de lekt. Och hanen kan vara kvar bland ynglen under hela uppväxttiden. Om du nu vill...
#3 - 25 januari 2004 17:52
Njea,, på zoopet är det för litet men om du skulle ställt samma fråga på exempelvis fishcrazy så skulle nog ingen säga det,,[:-24](oops jag använde googoo´s smiley, sorry)*asg* säg så härmed rätt pumpar och vattenbyten så ska det funka felfritt + att fiskarna gillar det
#4 - 25 januari 2004 22:51
Eftersom du har fiskarna i karet tillfälligt så är det helt OK... Jag har ett 450 l kar som är uppdelat i fyra "fack" där jag har mina yngel. I stort sett så har du ju samma utrymme som jag har i ett av dessa fack då...
Jag gör precis som du... låter dem leka och sedan tar jag bort honan... även hannen går att flytta efter ett tag om man vill... detta för att skapa mera plats åt ynglen.
Med en normalstor kull, vattenbyten minst en gång i veckan och flera algtabletter om dagen (beroende på kullstorlek), så lyckas du säkert få upp en kull till säljbar storlek i det karet... och det utan att göra avkall på fiskarnas trivsel...
#5 - 26 januari 2004 09:11
Tack för svaren. Jag har 2 pumpar i 96l så det är väldigt bra cirkulation och jag gör ett vattenbyte på 1/3 varje vecka. Då kan jag sätta i dem i det. Fast att jag har märkt att hanen bara är i en stor trädrot hela tiden och det är inte likt honom. Dessutom har honan varit däri flera ggr. Kan det vara så att de redan lagt rom??
Ska jag då flytta över rommen med hanen till det andra karet eller kommer rommen att inte kläckas om det inte är samma vatten?
#6 - 26 januari 2004 15:04
Förmodligen har de redan rom i roten... Du kan lysa in i roten för att kolla, det går inte att störa en "ruvande" Ancistrushanne... rommen är orange och ganska stor, så den är lätt att se...

Om det nu är så att de har lekt så kan du fylla över 75% av vatten från deras gamla kar, sedan tar du en hink, stoppar ner den i karet där roten är, stoppa roten i hinken och lyft den full med vatten... i alla fall så det täcker den del av roten där hannen ligger... sedan sänker du ner hela härligheten i det kar där du ska ha dem.... Har du väldigt olika temp i karen är det viktigt att göra allt i ett svep, så inte det blir sådan tempskillnad när du flyttar roten...
Ovanstående flytt är enklast att göra... när de kläckts är de känsligare och är det tills de börjar bli en par cm stora... dessutom är de VÄLDIGT svårfångade....
#7 - 26 januari 2004 15:18
Tack så mycket för alla svar!
Jag ska flytta över roten och hanen imorgon så får vi se om det är någon rom, annars är det bäst att flytta över honan först så att hon hittar gömställen.
#8 - 26 januari 2004 16:06
Varför ställa frågan på Zoopet? Man får bara en massa moralsvar! Jag har 4 ancistrusar i min 125 litrare nu... går hur bra som helst!
#9 - 26 januari 2004 16:14
Eftersom jag lämnat en stor del av svaren i denna tåt så skulle jag vilja veta vad du menar Patrik???? Var ligger moralsvaren???? Måste säga att det känns jobbigt att lägga så mycket tid på att skriva långa utförliga svar till någon som vill veta, och sedan få skit av någon som inte har med saken att göra!!!! Tycker att du kan förpassa dig ifrån Zoopet om det är så otrevligt, såna där svar tillför bara forumet en massa dålig stämning!!!! Jag vet att jag lämnat moralsvar i andra tåtar... men då har jag alltid kommit med ett försök till konstruktiv lösning också... om du behöver klanka ner på någon (läs mig) så gör det i en tåt där det är befogat!!!!
#10 - 28 januari 2004 08:49
Jag är jätteglad att man får seriösa svar här annars skulle jag aldrig fråga heller, det vore ju bortkastat med tid och jobb. Tycker att zoopet är ett bra forum som behövs. Men det är ju min personliga åsikt.
#11 - 28 januari 2004 13:48
Skulle ju flytta grottan men det var redan försent för de hade redan kläckts.Några råkade trilla ur när jag skulle titta i den, kommer de att klara sig? Har tagit bort alla andra fiskar nu förutom en liten ancistrus och ancistrushonan. Hanen vaktar fortfarande grottan med resten av ynglena. Problemet är att jag har engelsk sjösten och undrar om de klarar sig om de åker ner mellan stenarna när de är så små i början? Hur lång tid tar det ungefär innan de är 2cm och när släpper hanen ut dem så att de kan äta?
Ska jag lägga ner en stor bit squash, zuccini, gurka osv varje kväll förutom algtabletter?
De har iallfall gott om plats i mitt 200l akvarium. Har läst att ynglena kan äta väldigt mycket växter men gillar de vallisineria också?
Hoppas att någon kan hjälpa mig med alla dessa frågor?
#12 - 28 januari 2004 14:30
Jag tror att de yngel som ramlat ur kommer att klara sig eftersom det inte finns några faror i karet... Att ynglen skulle ramla mellan stenarna är ingen risk... Däremot löser algtabletterna upp sig och ramlar ner, så att ynglen inte kommer åt dem.. Detta löser du genom att sätta ner fat eller uppocknervända kokosnötter som du kan lägga algtabletterna på...
Med fri tillgång till mat, täta vattenbyten och gott om plats brukar ynglen växa ca 1 cm/månad.
Det är ingen mening att mata med zuccini förrän ungefär en vecka efter att ynglen kommit ur grottan, de brukar inte äta så mycket i början. Lägg ner algtabletter så snart den gamla är slut... då har de fri tillgång... Tänk bara på att de är nitritkänsliga, så med dessa matmängder får du byta vatten ofta, åtminstone en till två gånger i veckan...
#13 - 28 januari 2004 17:04
Vad skulle jag göra utan dig här på zoopet ! *s*. Tack!
#14 - 28 januari 2004 19:26
[:I]

Annons