Kan man göra så??

#1 - 9 augusti 2011 20:22
Jag undrar om man kan använda en "Hagen night glo" som nattlampa till sitt nano-akvarium..? (Jag har altså inget lysrör..!) Det hade både varit enklare och billigare för min del! Använder vanlig lågenergilampa annars, tänkte att man bara kunde byta på kvällen..! Undrar om det är en s.k. vattentät plan? ;) Ser ut så här:
#2 - 9 augusti 2011 20:47
Nja... om det inte vore det där med nano...

Det är en lämplig lampa för att ha som nattlampa, inte tu tal om det. Och ibland så kan det säkert stressa djuren mindre att ha lite svagt ljus på natten, inget fel i det heller. Problemet är bara att minsta varianten är på 15 W och till ett nano undrar jag om inte det är overkill, jag är rädd att det blir för ljust helt enkelt. Plus att den ju drar en del ström i onödan, den skall ju vara tänd rätt länge. Det finns diodbelysningar som är strömsnålare, t ex:

http://shop.biotedmarin.se/rio-moonlight-deepblue-10-led/469-0

Fast det är ju också dimensionerat för större kar. Borde gå att hitta nån slags ljussvag diod som skulle fungera, inget förslag rätt av dock.
#3 - 10 augusti 2011 07:05
Det är max 25W på min lampa..! :) Jag har en (väldigt) gammal variant av nano.. Ser ut som ett helt vanligt akvarium med aluminiumlampa med svarta kanter fast istället för lysrör har jag lågenergilampa..! Men rio moonlight verkar också bra, tror dock att den tar för stor plats, mitt akvarie är på dryga 6 Liter och min nuvarande lampa täcker nästan hela tanken..! :O
#4 - 10 augusti 2011 11:39
Både Clas Ohlson och Ikea har diodlister som borde funka.

Annons