Kan man göra malen tam?

#1 - 6 april 2006 09:07
[LEFT]Min ena ancistrus är så fruktansvärt skygg. Jag ser den nästan aldrig. I morse var h*n framme och den har vuxit jättemycket sen jag såg den sist. Så fort jag rörde på mig lite lite grann i rummet stack den och gömde sig. Kan man göra något för att den ska bli lite mer tam? Den bor ensam med 10 guppy i 144 liter, med växter, gren och stenar. Många gömställen.[/LEFT]
#2 - 6 april 2006 11:00
Typiskt malar våran L-260 tog det 5 veckor innan vi såg den efter den släpptes i karet,många malar är nattdjur.Man kan ha månljus när man släcker för natten.
#3 - 6 april 2006 11:05
Jag har provat med svaga blåa lysdioder men då kommer den inte fram. Så det kan bli bättre efter ett tag?
#4 - 6 april 2006 11:23
Testa att locka fram den med grönsaker våra malar är tokiga i brysselkål och Squash/Zucchini
#5 - 6 april 2006 13:26
[quote=Thomas&Anna]Testa att locka fram den med grönsaker våra malar är tokiga i brysselkål och Squash/Zucchini[/quote]

[:(!] Gammal dålig brysselkål dödade alla mina andra fiskar så det kommer inte i närheten av mina akvarier igen. Typiskt att [FONT=Garamond][FONT=Arial][SIZE=2]brysselkål är det enda (tillsammans med fläskkorv) som jag hatar att äta. Nu har jag ett stort paket i frysen. Grrrr….[/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT=Garamond][FONT=Arial][SIZE=2][/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT=Garamond][FONT=Arial][SIZE=2]Får prova med squash/zucchini.[/SIZE][/FONT][/FONT]
#6 - 6 april 2006 13:36
har för mig att ja har läst att det kan hjälpa ifall du köper en mal till o sätter i karet, de kan locka fram den.
#7 - 6 april 2006 13:41
Stämmer säkert för innan de andra malarna dog var ingen av dem skygga. Har en i karantän men jag tänkte ha deni det andra karet.

Tralalalalaaaa idag ska jag köpa två malar till.:D
#8 - 6 april 2006 13:45
[quote=Krax]Stämmer säkert för innan de andra malarna dog var ingen av dem skygga. Har en i karantän men jag tänkte ha deni det andra karet.

Tralalalalaaaa idag ska jag köpa två malar till.:D[/quote]

hehe ja gör de :)
#9 - 7 april 2006 08:40
Köpte två ancistrus igår. Och kunde inte låta bli fyra vildfångade pansarmalar från Brasilien. Undrar vad det är för art. Corydoras någonting tror jag.
#10 - 7 april 2006 16:36
[QUOTE=Krax][LEFT]Min ena ancistrus är så fruktansvärt skygg. Jag ser den nästan aldrig. I morse var h*n framme och den har vuxit jättemycket sen jag såg den sist. Så fort jag rörde på mig lite lite grann i rummet stack den och gömde sig. Kan man göra något för att den ska bli lite mer tam? Den bor ensam med 10 guppy i 144 liter, med växter, gren och stenar. Många gömställen.[/LEFT][/QUOTE]

Som det mesta inom akvariehobbyn så skulle jag vilja säga: Ge det lite tid så kopplar de snart av och du ser dem framme så som du vill :)
#11 - 7 april 2006 16:44
[quote=Gimbo]Som det mesta inom akvariehobbyn så skulle jag vilja säga: Ge det lite tid så kopplar de snart av och du ser dem framme så som du vill :)[/quote]

de håller ja inte med om

köpte en gibbiceps i november o han e fortfarande lika skygg och ja ser han kasnke 1 sekund i månaden om ja har tur

rolig fisk :rolleyes:
#12 - 7 april 2006 16:47
Har en väldigt tam L165 (Gibbi) på ca 20-23cm som varie med i 1½år. Den är aldrig och gömmer sig. Inte heller när jag är i akvariet och rotar. Då får man ibland lyfta honom och lägga honom på en lämpligare plats. :)
#13 - 7 april 2006 16:49
[quote=Gimbo]Har en väldigt tam L165 (Gibbi) på ca 20-23cm som varie med i 1½år. Den är aldrig och gömmer sig. Inte heller när jag är i akvariet och rotar. Då får man ibland lyfta honom och lägga honom på en lämpligare plats. :)[/quote]

hehe ska vi byta? du verkar ju kunna tämja dina djur ganska bra;)
#14 - 7 april 2006 17:16
[QUOTE=andreassofus]hehe ska vi byta? du verkar ju kunna tämja dina djur ganska bra;)[/QUOTE]

Nja... Vet i tusan om jag tämjer dem. Kanske bara de som inte orkar bry sig att en hand kommer ner och rotar runt ibland :D
#15 - 7 april 2006 18:14
[quote=Gimbo]Har en väldigt tam L165 (Gibbi) på ca 20-23cm som varie med i 1½år. Den är aldrig och gömmer sig. Inte heller när jag är i akvariet och rotar. Då får man ibland lyfta honom och lägga honom på en lämpligare plats. :)[/quote]Mina två största Gibbisar (ca 15 cm) kan jag också röra vid om jag vill. De är också aktiva delar av dagarna. Det är dock inga gosedjur då de är det strävaste jag någonsin känt på.;)
#16 - 7 april 2006 18:24
Brukar ta lång tid o få dom "tama" har haft mina LDA-032 i ett halv år nu och hanen ser man aldrig men honan kommer fram lite till och från...L-177 an jag har ser jag bara när han trycker i grottan men därimot L-27 orna och L-170 dom är framme hela tiden...Sen mina ancistrus dom är framme hela tiden när inte hanarna fläktar rom
#17 - 7 april 2006 23:46
kan de vara så att ancistrus är tamare ellr mindre lättskrämda än måga andra malar?? eller är de bara en slump??
har själv en ancistrus som inte är alls lika skygg o rädd som min gibbiceps
#18 - 8 april 2006 00:34
Tror att det är en slump. Här är det tvärt om. Mina 7st Ancistrus är mer rädda än mina L165 och L001.
#19 - 8 april 2006 01:55
Jag ska ha tur om jag ser min ancitrushane Goliat...samma med min p. maccus.
De två är enbart aktiva under natten... men vad gör det?
Man får räkna med att inte malarna så ofta helt enkelt. Det hör ju inte till ovanligheterna direkt.
#20 - 8 april 2006 05:11
Tycker själv tjusningen med malar är just att de inte simmar fram till rutan så fort man visar sig i rummet, man får leta lite och till slut hittar man dom under en rot eller så.... Sen är det klart att har man köpt en fin dyr mal så är det ju kul att få se den ibland. Dessutom vill ju sambon gärna se vad man fick för den där femhundringen eller tusenlappen...:D
#21 - 10 april 2006 06:40
[quote=andreassofus]har för mig att ja har läst att det kan hjälpa ifall du köper en mal till o sätter i karet, de kan locka fram den.[/quote]

När jag stoppat ner två ancistrus i samma kar som den ensamma kom den fram nästan direkt så Andreas hade rätt. Sällskap gör dem mer aktiva tydligen. Tack för tipset!
#22 - 10 april 2006 14:45
Bara du inte ger sällskap till Gibbicepser och har flera. De slåss rätt fint om man inte har ett riktigt stort akvarie :)

Annons