okej, jag får testa mig fram helt enkelt, men jag har så svårt att ge dom levande föda, jag e själv vegetarian. så de känns som man jag mördar dom, men får de fiskarna att må bättre så får jag väl göra de då. jag har hört att man kan ge gurka, funkar de? och sen en gång råka jag e min dalmatin molly en bit ost, dom mår väl inte dåligt av de?
Noga räknat borde denna fråga ha ställts i "mat tråden" eller så hade du kunnat söka där för svar, frågor som denna är vanliga i den tråden.....men nåväl, här kommer mitt bidrag ändå::p
Bara för att du själv är vegetarian så kan du ju inte "tvinga" dina fiskar att bli det,;) att de äter levandefoder (dafnier, cyklops och mygglarver) är bara naturligt.:D Ta och låna en bok (eller sök på nätet) och läs där vad de olika arterna kräver för foder, är de mestadels vegetarianer så kan man ge förvälld broccoli, skalade ärtor, skalad/ekologisk gurka, mm. Är de mestadels "köttätare"/karnivora, så är det bästa kompletterande fodret att gå ut i skogen/till närmaste damm och fånga vatteloppor och mygglarver till dem.:) Glöm inte heller bort alla bra frysfoder man kan köpa!
Var försiktig när du matar med grönsaker; ta bort det som inte blir uppätet och köp helst ekologiska grönsaker, "konvetionellt" odlade grönsaker kan innehålla spår av bekämpningsmedel som skadar fiskarna.:(
Men det bästa tycker jag egentligen ändå är de olika torrfoder som finns att välja på, t.ex. finns det foder avsett för tanganyika och malawiciklider som innehåller mycket alger, det är ett ypperligt foder även för levandefödare och andra fiskar. Detta kombinerat med olika frysfoder/egenfångat levandefoder behövs det inte några experiment med grönsaker!:) Lycka till!