Kan man ge ansistrus(vet ej stavning) grön saker?

#1 - 23 december 2005 11:50
Hej!
jag undrar om man kan ge ansistrus grönsaker??
och vilka grönsaker!

svara snälla!!!
#2 - 23 december 2005 11:54
Jag ger mina ärtor (skalade) och squash. Och stundom nån broccolibit.
Det tog tid för dem att lära sig att äta det men nu slåss de mot andra fiskar för att få sin rätt.
#3 - 23 december 2005 11:55
Har du inte ganska mycket alg tillväxt så bör du nog stödutfodra.
jag gav sallad till en jag hadde, borde även funka med gurka, brysselkål, squach, broccoli och säkert ännu fler
håll dock lite koll så att grönsakerna inte får ligga kvar förlänge i vattnet, jag vågar inte säga nån definitiv tidsgräns men jag har haft gurkbitar i akvariet i två dagar utan att märka något speciellt.
#4 - 23 december 2005 12:01
[QUOTE=Rambo]håll dock lite koll så att grönsakerna inte får ligga kvar förlänge i vattnet, jag vågar inte säga nån definitiv tidsgräns men jag har haft gurkbitar i akvariet i två dagar utan att märka något speciellt.[/QUOTE]

Har just skaffat ancistrusar. Lade i gurka i onsdags kväll och i morse var den alldeles lös och vattnet grumligt :eek: . Kanske mitt vatten är för varmt.
#5 - 23 december 2005 12:12
Gurka är ju till 99 procent vatten så ge dom typ ärtor och annat grönt med mer näring och innehåll i...
#6 - 23 december 2005 12:20
[QUOTE=cobra]Gurka är ju till 99 procent vatten så ge dom typ ärtor och annat grönt med mer näring och innehåll i...[/QUOTE]

Ärtor ger jag mina andra fiskar, i sällskapsakvariet. Dom är tokiga i ärtor!:)
Men dessa ancistrusarna var vana vid gurka + algtabletter så jag försöker med det nu i början, men dom äter ändå dåligt.
#7 - 23 december 2005 12:45
Jag gav vår ancistrus gurka en gång och vattnet blev grumligt jättefort. Du kanske ska passa den så den inte ligger för länge?
#8 - 23 december 2005 13:29
[QUOTE=mam]Jag gav vår ancistrus gurka en gång och vattnet blev grumligt jättefort. Du kanske ska passa den så den inte ligger för länge?[/QUOTE]

Jag la i en för en stund sedan. Tänkte ta upp den i morgon så har dom natten på sig att äta.
#9 - 23 december 2005 17:31
jag matar mina ancistrusar med brysselkol och maltabletter, kanske två gånger i veckan och det älskar dom :p
#10 - 23 december 2005 20:56
Vilken grönsak man än använder bör den nog inte ligga i mer än ett dygn.
#11 - 23 december 2005 22:49
Squash är matigare än gurka. Man kan halvera den, gröpa ur den mjöliga mitten och skiva i 1-2 cm skivor samt förvälla en minut. Låt rinna av och sen in i frysen. Då kan man ta fram lämpligt antal bitar när man behöver utan att resten blir dåligt. Och dom sjunker utan hjälp av gafflar eller skedar som tyngd ;)
#12 - 24 december 2005 06:31
zukini

Jag matar mina malar med zukini. väldigt enkelt skär en skiva på 5cm skalar den
trär på den på en sked stoppar i på morgonen ligger bara skeden kvar inga rester
måste väl säga att det var zoopetmedlem drd som lärde mig detta och de är galna i zukini
/bobbyfuller
#13 - 27 december 2005 12:30
Inga skedar!

Skedar (teskedar eller msk) är inte bra att ha i akvariet. Men plastskedar som är rejält sköljda med varmvatten funkar.
#14 - 27 december 2005 13:48
Jag ger mina framförallt squash -den klara favoriten! Sötpotatis och skalade ärtor går också hem riktigt bra. De mesta fungerar i frukt och grönsaksväg men såndant med högt vatteninnehåll som gurka och melon blir bara mos...

Skär en skiva av squashen och trä igenom en rostfri sked så biten sjunker. En del förväller (kokar) grönsakerna innan de lägger ner dem för att de ska sjunka -helt onödigt eftersom en del näringsämnen försvinner när man kokar dem (och vilka malar käkar kokta grönsaker och frukter i naturen...). Om man har små yngel kan man dock koka squashen för att den ska bli mjukare och lättare att tugga, inte annars.

Förstår inte alls varför man inte skulle kunna använda en sked som någon skrev tidigare??? Har gjort det i säkert 15 års tid utan några som helt biverkningar...

Låt inte grönsaken ligga i mer än ett dygn. Lägg i den på kvällen och låt ligga över natten. Efter ett till två dygn börjar det som är kvar att brytas ner och förorenar vattnet i onödan.

Jag ger mina L-malar grönsaker som komplement ca 3 gånger/vecka. I övrigt matar jag främst med:
*räkmix
*atremia
*JBL´s fodertabletter
*Dr Bassleer´s Biofishfood
#15 - 27 december 2005 14:38
Jag förstår inte.. Ska en normal vuxen ancistrus ha mat av någon sort varje dag? Eller hur ofta ger ni en ancistrus grönsaker respektive tabletter?
#16 - 27 december 2005 14:44
[QUOTE=goldennugget]Förstår inte alls varför man inte skulle kunna använda en sked som någon skrev tidigare??? Har gjort det i säkert 15 års tid utan några som helt biverkningar...[/QUOTE]Jag förstår inte heller det här. Så länge skeden är rostfri är det ingen fara.

carlw; jag ger mina malar (fyra ancistrus och en gibbi) antingen maltabletter eller squash varje kväll efter släckning. Jag har dock enbart trådalger i mitt kar, och det äter de inte.

Annons