Kan man fuska?!?!

#1 - 15 juli 2004 09:54
Har nu haft akvariet mörklagt i 2½ dygn, då jag haft problem med grumligt vatten, som kanske kan bero på infusorier.. Nu undrar jag om jag kan täcka av akvariet i "förtid", eller om jag skall vänta..Isåfall täcker jag av det i morgon förmiddag, och då har det stått i 3½ dygn.. Skall jag byta vatten, och hur mycket? Läste någonstans att ljuset skall vara släckt det första dygnet?!?
Tacksam för svar..
#2 - 15 juli 2004 11:17
Jag hade inte fuskat, Det är bättre att vänta så att du inte behöver göra om det. Det är inga problem att köra upp till 5 dagar. Jag brukar rekomendera att inte tända lampan det första dygnet, har fått för mig att det funkar bättre så. Vad det gäller vattenbyte så brukar det vara lite olika bud på det. Vissa säger att man inte ska byta på 2 veckor efter mörkläggningen. Medans andra tycker att man bör byta hälften av vattnet för att få bort de döda algerna. Jag skulle nog köra på det senare men inte göra rent filter och sedan se till att inte byta vatten på 2 till 3 veckor.

Jag vet att det låter som en lång tid, men ditt problem startade troligen med att du hade för dålig biologiskrening och för att den ska komma igång så måste du få lite nyttiga baterier i filtret.

Var även noga med att inte mata för mycket, försök hålla dig till lite mat varanan dag de första veckorna.

/Marcus
#3 - 15 juli 2004 13:21
Ok.. Det börjar bli lite trist med en övertäckt bubblande hög i vardagsrummet.. Jag vill ju se mina fiskar... Tidigare har jag matat var 3 dag, är det kanske bättre att mata varannan istället??
Akvariet är 275 l och innehåller 9 malawicikider och 2 ancistrusar.. Tänkte på det.. filtret är ganska grovt.. Jag skall kanske köpa finare filter istället.. Nån som provat filtervadd??

Annons