Visst kan möss bli otroligt tama. Jag har haft både råttor och en mus, inte samtidigt. Musen var absolut mest tam. Den bodde lös i lägenheten och sprang ut i hallen och mötte mig när jag kom hem från jobbet. Då slängde den sig över ena foten och klättrade upp på kläderna på mig och ville att jag skulle kela med den och ge den lite musgodis. Man fick verkligen akta sig så man inte trampade på den och när det kom kompisar på besök fick den sitta "inburad" så det inte skulle hända något. Hur kunde den nu bli så tam, undrar du. Jo, det var en räddningsaktion. Den skulle blivit ormmat och var tagen från sin mamma innan den öppnat ögonen. Jag tog hem den och "nappade" upp den på en blandning av grädde, välling och lite, lite florsocker. Sen fick den uppblötta havregryn och annat som jag helt enkelt testade om den ville ha. När den öppnade ögonen och såg mig trodde den att den var en väldigt liten människa, alltså helt präglad på mig. Hon hette Roquefort. Just hon fick ett väldigt trevligt liv, tror jag, men jag skulle aldrig kunna göra om det med flit. Alltså ta en så liten unge från musmamman. Men du måste hålla på med musen mycket. Muta den med saker den tycker om att äta. Du har inte haft den så länge än så den kommer nog att bli väldigt tam bara du pysslar om den. Jag antar att det är en hona? Hanarna luktar väldigt mycket. Det kommer nog att bli lättare att få den tam om den är ensam, men visst skulle den må bättre själv om den fick en kompis, så länge bägge är honor. Hanarna måste tyvärr gå själva. Dom är för det mesta elaka mot andra hanar.
Här är en länk till Svemus: http://www.svemus.org/
Det finns väldigt mycket kunskap i den klubben.