kan man få ersättning för

#1 - 10 januari 2004 10:03
Hej är det nån här som fått ersättning för vattenskada i samband med att akvariet gått sönder? jag fick avslag på allt inte en krona.
folksam miste en kund.
#2 - 10 januari 2004 10:11
Måste man inte ha en särskild försäkring då, som täcker vattenskador i och med läckage?

Mvh Malawi´n
#3 - 10 januari 2004 10:35
Beror på vilket försäkringsbolag man har, mitt täcker vattenskador..

//Jenny
#4 - 10 januari 2004 10:38
hej igen! folksam,tryg hansa dom verkar inte betala nått för vattenskador med det ska if och länsförsäkringar göra men jag vet ej vet bara att det kostade mig 12000kr.
#5 - 10 januari 2004 10:38
Koilla här: http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=F%F6rs%E4kringsfr%E5gor

Enligt detta så har folksam svarat att dom ersätter vattenskador vid akvarieläckage. Kanske dags att ändra Kjell??
MVH
Magnus
#6 - 10 januari 2004 10:50
Har inte detta ämne varit uppe förr dolken??
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15872&SearchTerms=f%F6rs%E4kring

//E
#7 - 10 januari 2004 10:55
ja! men det har hänt en liknande sak igen tyvärr...
#8 - 10 januari 2004 12:39
Nu har jag mailat iväg en fråga om skyddet vid akvariehaveri till Folksam. Får se om min försäkring håller måttet, jag har allrisk också.
#9 - 10 januari 2004 14:05
Hejsan!
Vad konstigt att Folksam inte betalar... när jag skaffade mitt första akvarium skrev jag och frågade och fick svaret att de skulle betala ifall akvariet gick sönder och det blev vattenskador.
Nu blir jag orolig...
#10 - 10 januari 2004 14:22
excido !! sist jag berättade om det så var det en kompis och han hade problem med länsförsäkringar men dom gav med sig sen och gav honom pengar
#11 - 10 januari 2004 14:40
För att få ut vattenskada så måste man ha allrisk tillägget på hemförsäkringen. Jag ringde och kollade med Folksam när jag skaffade akvarium.
#12 - 10 januari 2004 14:50
Precis som d-day skriver, vi gjorde samma sak. Känns tryggt att ha den nu, ifall nåt händer.. för eftersom vi bor i lägenhet så skulle det förmodligen inte bara vara vi som blir drabbade utan även de under, och det skulle nog inte bli billigt [V]
#13 - 10 januari 2004 15:03
I slutet av förra året hadde jag ett akvarie läkage. Bor i egen villa med villa försäkring ej lösöre.
Jag kontaktade Länsf. och en bes man kom o besiktade skadan.
Fick ersättning för nytt parkettgolv, ny issolering, avfuktning och arbetskostnad, betalade bara 3000kr i självrisk men har självriskeliminering vid vatten skador genom Anticimex så dom betalar självrisken.
#14 - 10 januari 2004 15:32
I lägenheter har brf/hyresvärden försäkring för själva huset. Hemförsäkringen täcker då lösöre för dig och dina grannar.
#15 - 12 januari 2004 20:20
Har fårr svar från Folksam nu och även en pdf med deras försäkrningsvillkor. Om ett akvarium havererar så täcker den vanliga hemförsäkringen för vattenskadorna. Men inte för akvariet, djur och växter. I villkoren tar de tom för akvarium och vattensäng specifikt upp att vattenskadorna täcks.

Har man tillägget allrisk så kan man få ersättning för akvariet om det inte är
* självförstörelse (självsprickor, vittring, slitage osv)
* skada genom felaktig reparation, rengöring, bearbetning
* skada av djur eller insekter

Jag antar att felbygge också ska ingå men om du råkar tappa en sten mot en ruta, köra moppskaftet genom rutan eller något liknande (olyckshändelse) så gäller allriskförsäkrningen och du får ett nytt kar.
#16 - 12 januari 2004 21:38
fan varför fick inte jag nåt jag ska ringa dom och hota med sverker på plus.
#17 - 12 januari 2004 21:39
jag ska då ringa allmänna reklamations nämden och få en prövning
#18 - 12 januari 2004 21:53
Kände mig tvungen att kolla oxå. Standard hemförsäkring hos Länsförsäkringar. Fick svar idag.

Citat: "Hej Peter. Vid ett läckage täcker din nuvarande försäkring vattenskador på din egendom, skador på bostaden som du har underhållsansvar för, akvariet
(på allriskmomentet), fiskar ( på vattenmomentet) och växter ( på
vattenmomentet). Sammanfattningsvis har du ett tillräckligt bra skydd för dina tänkbara skador i samband med akvariumskador."

Skönt...
#19 - 12 januari 2004 22:54
vilkoren har jag också samma men frågan är hur fan jag ska bevisa att jag inte är orsaken för folksam hävdar att jag på nåt viss måste ha orsakat detta för det skall enligt deras"expert" inte kunna hända utan ytre påverkan.
#20 - 13 januari 2004 08:40
Kan du påvisa att ingen var hemma vid olyckstillfället(förutsatt att det stämmer), så borde det räcka. Har du haft någon skadereglerare som har tittat på karet?
#21 - 17 januari 2004 09:50
Klipp från Trygg-hansa´s försäkringsvillkor.Jag tolkar det som om att försäkringen gäller så länge man inte slår sönder grejjorna med flit.Tolkar det också som att det inte finns någon gräns för hur stort/många kar man få ha...
Fredrik
FÖRSÄKRINGEN ERSÄTTER
Skada på egendom som orsakas av vätska
som oberäknat strömmar ut från
• avloppssystem, även invändiga stuprör
som uppfyller de krav som ställs på
avloppsledning
• ledningssystem för vatten
• värmesystem
• anordningar anslutna till system enligt
ovan
• badrum, duschrum och tvättstuga
• akvarium och vattensäng
• kyl/frys på grund av strömavbrott eller
när kyl/frys går sönder.
Om vatten- och andra läckageskador
ersätts av försäkringen betalar vi också
nödvändiga kostnader för att
• lokalisera och frilägga läckagestället
• återställa det frilagda läckagestället.
#22 - 23 januari 2004 23:53
trygg-hansa det är det man ska ha!!! :) jag får då inte en krona fast det står så i försäkringen det är fakta.
#23 - 24 januari 2004 09:23
Det jag uppfattade av Folksams försäkring (utan allrisk) är att det inte spelar någon roll hur läckaget åstakommits. Ett felaktigt hanterat akvarium eller ett felaktigt renoverat badrum (eller utebliven renovering av badrum) ger ingen ersättning för akvariet eller badrummet men det ger ersättning för vattenskadorna utanför orsaken (rummet som akvariet står i/intilliggande rum till badrummet).

Allrisken ger ett skydd för själva akvariet vid olycksfall som att man "råkar" slå en hammare genom rutan etc.

Annons