Kan man få bort alger genom att...

#1 - 28 januari 2007 20:44
Jo, jag undrar om jag kan "rädda" mina anubias nana genom att flytta dem till ett algfritt kar med god balans?
Kommer algerna att gå tillbaka och försvinna då eller kommer jag att "smitta" växterna i det andra karet?
Eller ska jag behålla dem i karet som har haft lite obalans och en massa alger och hoppas att de försvinner ändå?
Nu har algerna visserligen lugnat sig lite, men det blir fortfarande lite mer hela tiden.... det kan ju ta ett tag innan de tappar sugen... det känns som om nanan blir totalförstörd... :(

Så här ser det ut på 40% av anubiasens blad:
[ATTACH]5015[/ATTACH]
#2 - 28 januari 2007 20:48
finns lite olika sätt ,man kan pröva mörklägga karet helt en tid och det finns olika medel i akvarieaffärerna mot alger
#3 - 28 januari 2007 20:52
[quote=Intercepter;909712]finns lite olika sätt ,man kan pröva mörklägga karet helt en tid och det finns olika medel i akvarieaffärerna mot alger[/quote]
Jodå, jag har fått massor av råd hur jag ska återställa balansen i karet efter min elavbrottskrasch.
Men nu gällde frågan bara flytt av växter som metod, och särskilt då anubias som växter så långsamt. Man ansar ju liksom inte helt enkelt bort de angripna bladen utan att halva plantan försvinner och så får man vänta ett halvår innan den har vuxit ut igen...
#4 - 28 januari 2007 21:00
(Noterade bara att du har bytt namn från Mamma och Simon till Ulrika. Hur gör man för att byta??)
#5 - 28 januari 2007 21:03
[quote=Black mollyn;909729] Hur gör man för att byta??[/quote]
Man mailar Christian (admin) så fixar han det! :D
#6 - 28 januari 2007 21:08
Oki dåså! Jag valde mitt namn innan jag skaffade fiskar och nu känns det fel när jag aldrig haft nån black molly och kommer inte skaffa nån heller... trodde inte de gick att ändra! Tack för svar.. ska fundera ut något som passar mig bättre! =)

Hoppas försövrigt att det går bra med dina fiskar!! =)
#7 - 28 januari 2007 21:20
Prova att odla den ovanför vattenytan i fuktig luft. Det brukar väll funka med anubias?
#8 - 28 januari 2007 21:24
jag har lyckats att skrubba bladen försiktigt så det lossnar men inte alltid det går ,använde den mjuka sidan på en sån där färgad disksvamp
#9 - 28 januari 2007 21:25
håll i bladet så det inte går sönder
#10 - 29 januari 2007 06:48
[quote=Graj;909758]Prova att odla den ovanför vattenytan i fuktig luft. Det brukar väll funka med anubias?[/quote]

japp, när mina anubias eller javaormbunkar får alger på sig planterar jag ner dem i terrariet, det klarar inte algerna av, muhahaha! :)
#11 - 29 januari 2007 09:17
[quote=smurfmats;909843]japp, när mina anubias eller javaormbunkar får alger på sig planterar jag ner dem i terrariet, det klarar inte algerna av, muhahaha! :)[/quote]
[:-30] he he heeeee.... smart idé! Ska genast anlägga en liten våtmarkskupa för anubiasen...
#12 - 30 januari 2007 00:53
Hmm, smart metod! Måste prova vid tillfälle. Hoppas att jag slipper prova :D
#13 - 30 januari 2007 07:34
Testa att köpa väteperoxid på apoteket och hur du gör kan du läsa här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=93541&highlight=v%E4teperoxid
Det funkar, jag har testat!
#14 - 30 januari 2007 08:01
[quote=ansjo;910539]Testa att köpa väteperoxid på apoteket och hur du gör kan du läsa här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=93541&highlight=v%E4teperoxid
Det funkar, jag har testat![/quote]

Är det meningen att man ska spruta på väteperoxiden på bladen medan de är kvar i karet? Det verkar ju finnas lite risker för fiskar och växter... Vore det inte bättre att behandla i en separat bytta?
#15 - 30 januari 2007 08:04
Ja, vill du plocka upp växterna så är det nog det bästa, men det funkade att göra det direkt i karet. Jag använde en spruta som man får på apoteket till medicin för att dosera med.
Restprodukten är vatten och syre om jag inte minns fel. Kolla inlägg #11 i länken så ser du farorna mot fisk.
#16 - 30 januari 2007 08:10
Jag provar ovanför-vattenytan-metoden först så får jag se sedan. Kan ju göra ett experiment med en planta med väteperoxid först.

Annons