Kan man byta vatten för ofta?

#1 - 9 maj 2007 17:03
Hej,

För en tid sedan frågade jag om jag skulle använda begagnat akvarievatten, vid nystart av ett nytt akvarium. Jag fick då höra att inte detta var någon idé, då n yttobakterierna inte finns i vattnet. Nyttobakterierna sitter i filter, grus och annan "yta" i karet.

[COLOR=red]Fråga: -I så fall undrar jag om man kan byta vatten för ofta?[/COLOR]

(Om inte det finns några nyttobakterier i vattnet, bore man ju heller inte "spä ut" vattnet så det blir för lite nyttobakterier...).
#2 - 9 maj 2007 17:12
nja e väll inte bra men inte skadlig sålänge du har bra vatten.
vissa butiker kör kontenueligt vattenbyte med avrinning
#3 - 9 maj 2007 17:38
skulle vilja säga så här! Man kan aldrig byta för ofta MEN för mycket....
#4 - 9 maj 2007 17:52
Vad bra!

Bra svar, Tack för dom! :)

1. Det betyder att man kan byta 30% av vattnet varjedag, om man vill?

2. Om akvariet är nystartat... Påverkar täta vattenbyten uppkomsten av nyttobakterierna?

3. Behövs nyttobakterierna om man byter 30 % vatten varje dag? (Då borde man ju hålla vattnet "friskt" utan bakterierna.)

Jag bor i Sundsvall och jag tror vi har ett vattenvärde i kranvattnet på PH 8 och KH 4. (Det ska i alla fall vara ett mycket bra "Malawi-vatten").

Vad säger ni om det?

Mvh
//Matts
#5 - 9 maj 2007 18:40
jag brukar byta 30 procent av vattnet i mitt 135-liters varannan dag

och mitt vatten är bra, och fiskarna mår bra!!

Kristoffer
#6 - 9 maj 2007 19:11
gör vattenbyten 30 % en gång i veckan i mitt 60 l akvarium! hur stort är akvariet förrästen??
#7 - 9 maj 2007 21:23
MaKa6778 skrev:
Bra svar, Tack för dom! :)

1. Det betyder att man kan byta 30% av vattnet varjedag, om man vill?

2. Om akvariet är nystartat... Påverkar täta vattenbyten uppkomsten av nyttobakterierna?

3. Behövs nyttobakterierna om man byter 30 % vatten varje dag? (Då borde man ju hålla vattnet "friskt" utan bakterierna.)

Jag bor i Sundsvall och jag tror vi har ett vattenvärde i kranvattnet på PH 8 och KH 4. (Det ska i alla fall vara ett mycket bra "Malawi-vatten").

Vad säger ni om det?

Mvh

//Matts
1. 30% varje dag är alldeles för mycket! snarare 5% varje dag! eller 30% var 14e dag
2. ja!
3.fiskarna ska inte ha frisk kranvatten utan ett moget akvarievatten därav ska man inte göra stora vattenbyten!
4.stmmer nog bra det!:)
#8 - 9 maj 2007 21:38
när man precis har startat ett kar så ska man väl ändå undvika vattenbyten i början så länge nitriten inte sticker upp?
är väl så jag fattat de iaf.

När man väl kommit förbi nitritspiken som brukar bli i början så kanske de inte är så skadligt, frågan är ju dock VARFÖR, känns sådär meningsfullt att byta massor med vatten när de inte behövs.

Jag byter inget vatten de första 4 veckorna på ett nystartat kar om de nu inte blir så att vattenvärderna blir dåliga, tex nitrit.

Sen brukar jag byta 20-30% vatten varrannan vecka och de funkar fint för mig, de blir ju många bud på hur ofta man ska byta vatten, en del tycker ofta andra inte, har man lite fiskar i karet så blir ju behovet kanske inte lika stort, sen bror de ju även på vad du har för fiskar, vissa vill ju ha nytt vatten ofta, andra inte.

det enda jag har svårt att se är varför man ska göra nått som är tämligen jobbigt när de inte behövs.

Stoffy34, har inte du nyss startat upp ditt golden kar? tycker inte du bör byta så mycket vatten så ofta!

För övrigt så finns ju nyttobakterier i hela karet, i grus på växter i filter vatten osv, sen kanske de inte är lika mycket i vattnet men att ta inkört vatten till ett nytt kar är helt klart en fördel, alla bakterier man kan få är bra.
#9 - 9 maj 2007 23:22
Om man har växter i akvariet kan det definitivt blir för ofta, för då tar man bort all näring som växterna behöver.

Man kan iofs tillsätta gödning efter varje vattenbyte, men det blir onödigt dyrt.
#10 - 10 maj 2007 01:52
bytar 10-20% en gång i veckan i mitt Malawi-kar.. och mina fiskar och växter lever och frodas.. tänker defenitivt inte börjar byta oftare.. möjligtvis mer sällan..

säg att du har ett 200 liters och byter 30% varje dag = ungefär 66 liter...
då har du på 3 dagar bytat ut ALLT gammalt vatten...
helt galet i mina ögon/öron!!
#11 - 10 maj 2007 13:27
Man kan ju inte bestämma vilket vatten som byts ut så allt vatten blir ju inte utbytt på 3 dagar. Nya blandas med gamla vattnet.
#12 - 10 maj 2007 15:27
Jag tror inte heller på för täta vattenbyten, inte i ett nystartat kar iaf. Har snart kört mitt i tre veckor med fisk nu. 250 l och 6 st Hongiyngel. Bytte ca 30% efter drygt en vecka av säkerhetsskäl då jag inte litade på mina stickor + att jag hade fått "grönt" vatten. Kollar nu mera med dropptest på nitriten, och den ligger bra. Så inga byten mer tills inkörningen är färdig. Men som sagt jag har lite fisk i (mellan 3 - 5 cm stora).
#13 - 10 maj 2007 16:06
Vattenbyten gör man olika ofta beroende på vad man har för fiskar och beroende på vad man har för växter, beroende på vad man har för filter och beroende på vad man ger för foder. Listan på beroende på kan göras hur lång som helst...

Men generellt så kan man säga att oftare än 1ggr/vecka är för ofta.
#14 - 10 maj 2007 16:23
det beror på vad man menar med för mycket. är det mycket klor i vattnet så kan det vara ohälsosamt för fiskarna, men man riskerar också en rejäl toffsalgsinvasion genom de koldioxiddippar som uppstår.
sen kan det nog också tillväxten av nyttobakterier påverkas om man gör sig av med de ämnen som det är tänkt att de ska bryta ned.
har du ett nystartat akvarium med en massa fiskar och byter för mycket vatten för ofta och sedan plötsligt slutar med det så kan det nog definitivt bli problematiskt, rent teoretiskt alltså.

personligen föredrar jag att krama ur ett inkört filter i det nya akvariet och sedan mata det dagligen(i två veckor) tills man kommit förbi nitritspiken, och sedan introducera fiskarna. en metod som enligt min erfarenhet funkar bra och kräver ett minimum av ansträngning.
#15 - 10 maj 2007 18:37
plorozen skrev:

personligen föredrar jag att krama ur ett inkört filter i det nya akvariet och sedan mata det dagligen(i två veckor) tills man kommit förbi nitritspiken, och sedan introducera fiskarna. en metod som enligt min erfarenhet funkar bra och kräver ett minimum av ansträngning.

Det tar nog längre än två veckor: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Annars håller jag med dig. Man slipper utsätta fiskarna för fara och slipper oroa sig över det.
#16 - 10 maj 2007 19:26
batski: om man startar från scratch och inte tar hjälp av ett gammalt filter så tar det nog längre tid än två veckor.
tack för länken
#17 - 10 maj 2007 21:53
Jag tror snarare att det har att göra med hur lång tid det tar för de olika bakteriestammarana att föröka sig...
#18 - 10 maj 2007 22:22
batski: alldeles säkert. men om man tillför alla nödvändiga bakterier, avfall och mat så får man ju s.a.s en flygande start. istället för att ammonium ska behöva bli till nitrit och nitritbakterierna(eller vad de nu heter) bosätta sig i en maklig takt, så slänger man dit alltihopa och alla bakterier finns där från början.
det är åtminstone min teori. men nästa gång jag startar upp en tank ska jag testa nitriten noggrannare så jag får lite bättre humm om exakt när spiken är förbi.
#19 - 11 maj 2007 07:42
plorozen skrev:
batski: om man startar från scratch och inte tar hjälp av ett gammalt filter så tar det nog längre tid än två veckor.

tack för länken
? om man använder ett inkört filter så har man ju redan nedbrytningsbakteriena i filtret och då tar det ju ingen tid alls....
#20 - 11 maj 2007 10:00
åheim: alltså kramar ur ett redan inkört filter.
#21 - 11 maj 2007 11:05
batski skrev:
Om man har växter i akvariet kan det definitivt blir för ofta, för då tar man bort all näring som växterna behöver.

Man kan iofs tillsätta gödning efter varje vattenbyte, men det blir onödigt dyrt.

Pmdd är ju nästan gratis! Så jag tycker inte gödningsfrågan ska hindra ev vattenbyten för att minska stressen på fiskarna. Det tror jag inte du tycker heller, iofs!:)

Har också nyligen hört att nyttobakterierna inte är i vattnet, i huvudsak, utan sitter på inredning, grus, rötter, filter. Så vattenbyten skulle inte påverka bakteriekulturen nämnvärt, fick jag höra.
#22 - 11 maj 2007 11:11
Metalmaid skrev:
Vattenbyten gör man olika ofta beroende på vad man har för fiskar och beroende på vad man har för växter, beroende på vad man har för filter och beroende på vad man ger för foder. Listan på beroende på kan göras hur lång som helst..

Låter väldigt bra
#23 - 11 maj 2007 13:10
quarantino skrev:
Pmdd är ju nästan gratis! Så jag tycker inte gödningsfrågan ska hindra ev vattenbyten för att minska stressen på fiskarna. Det tror jag inte du tycker heller, iofs!:)

Nej självklart inte :) Men så länge växterna håller näringshalterna på en lagom nivå innebär det ingen stress på fiskarna om man byter vatten mer sällan. Jag menar bara att det är onödigt att byta vatten oftare än nödvändigt.

quarantino skrev:
Har också nyligen hört att nyttobakterierna inte är i vattnet, i huvudsak, utan sitter på inredning, grus, rötter, filter. Så vattenbyten skulle inte påverka bakteriekulturen nämnvärt, fick jag höra.

I ett redan inkört akvarium finns bakterierna mycket riktigt i filtret samt sitter på inredningen. Men i ett nystartat akvarium där man tillsätter bakteriekultur i vattnet kan jag tänka mig att det finns en del bakterier i vattnet som så småningom etablerar sig där det är gynnsamt. Fast jag vet inte hur snabbt de sätter sig på ytor och i filtermaterialet. Om det är fråga om några timmar eller dagar.
#24 - 11 maj 2007 19:46
Poängen är väl att hålla stabila vattenvärden. Alltså ska man byta så lite som möjligt åt gången. Idealet borde vara ett system som kontinuerligt byter.
Men att dra in vattenledningar i vardagsrummet är ju inte så kul.
Och att hålla på och skvätta med vattenbyten varje dag är ju inte heller så kul.
I alla böcker, broschyrer mm jag läst så förekommer olika uppgifter. Byt mellan 20 - 30 % och byt varje, varannan eller var tredje vecka.
Så ett medelvärde blir 25 % varannan vecka och det är vad jag har kört med i 20 år. Verkar funka bra.
Naturligtvis så har fisk- och växtmängd, vattenkvalite på kranvatten, filterkapacitet mm betydelse. Så det är nog bara att prova sig fram.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 11 maj 2007 20:08
t85207 skrev:
Poängen är väl att hålla stabila vattenvärden. Alltså ska man byta så lite som möjligt åt gången. Idealet borde vara ett system som kontinuerligt byter.

Ja som sagt poängen är stabila vattenvärden.
Så förutsatt att kranvattnet är lämpligt för de fiskar som man har kan man mycket väl vattnet kontinuerligt, dvs flera gånger om dagen, då blir ju vattnet oerhört stabilt. Då behöver man inte bry sig om sådant som nyttobakterier - de är ju till för att bryta ner "skit" i akvariet som kan ge ett instabilt vatten. Byter man så mycket vatten blir som sagt vattnet oerhört stabilt. Ni har väl förövrigt läst Zoopetartiklen från riksstämman där kaj.p rapporterade om hur asiatiska diskusodlare bytte ALLT vatten i sina akvarier 2 ggr om dagen.
Med detta system finns det dock fler "men" än det som jag anger ovan (dvs kranvattnet skall vara lämpligt).
Dels så behöver växterna näring (som de delvis får från restprodukter) och framförallt så kommer det att kosta väldigt mycket (el och vattenkostnader). Även om man har tillgång till gratis vatten och el så är det ju ett miljöslöseri utan like:(

Det minst stressande för fiskarna är säkerligen små men täta vattenbyten.

Man brukar tala om att det tar ca 4-5 veckor efter att det första fiskarna har satts i innan det har etablerat sig en hyfsad bakterikultur i akvariet. Denna tid kan förkortas om man använder kommersiella bakteriekulturer eller kramar ur ett svampnfilter (från ett annat akvarium som är inkört) i akvariet eller slänger i lite gammalt grus i akvariet (också från ett inkört akvarium).
Bilagor:
#26 - 11 maj 2007 21:08
Avbruter lite med en fråga.
Visst måste man väl kunna samköra ett oinkört och ett inkört filter för att få karet inkört??? Om man använder tex nitrivec samtidigt, eller är det onödigt?
#27 - 11 maj 2007 21:17
jag sitter o läser igenom tråden har enu inte läst igenom tråden helt men blir så förvånad då jag läser hur tätt ni byter vatten vete tusan va det ska va bra till jag byter vatten en gång i månaden kanske 2 månader kan gå vissa gånger och de funkar fint har gjort så sen 2 år utan probs
#28 - 11 maj 2007 21:18
gladys: ja, det kan man. men när man tar bort ett av filtrena så tar man i princip bort halva nitrifikationskapaciteten, hur lång tid det tar för akvariet att kompensera vet jag inte, men att stoppa matning under ett par dagar är antagligen inte en dålig ide.

nja, vill man så kan man lägga ut dyra pengar på nitrivec. det gör ju ingen skada, dock tror jag att nyttan definitivt är begränsad. tålamod är en viktig dygd i akvaristiken.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 12 maj 2007 08:25
jag sitter o läser igenom tråden har enu inte läst igenom tråden helt men blir så förvånad då jag läser hur tätt ni byter vatten vete tusan va det ska va bra till jag byter vatten en gång i månaden kanske 2 månader kan gå vissa gånger och de funkar fint har gjort så sen 2 år utan probs

Hur det funkar beror på sådana faktorer som akvariets storlek, hur mycket växter man har i akvariet, hur mycket man matar, hur bra biologiskt filter man har, vattnets buffringsförmåga etc. etc. Allt utifrån dessa faktorer så byter man vatten.
Mitt kranvatten har t.ex. ett PH på ca 8 och en buffringsförmåga som är väldigt låg (vilket för övrigt är ett rätt vanligt vatten i Sverige) och då kan pH rasa ganska rejält på rätt kort tid (hur snabbt beror som sagt på de faktorer jag nämner ovan).
Så om man då väntar 2 månader med att byta vatten så kan pH mycket väl vara ner i 5 - gör man då ett rejält vattenbyte så dör med all säkerhet fiskarna.

Är förhållandena bara optimala kan det i vissa fall mycket väl kunna fungera med vattenbyten varannan månad - men varför chansa. Det bästa är alltid att göra små men regelbudna ganska täta vattenbyten - då är risken minst att det blir problem.
#30 - 12 maj 2007 19:27
Ja som sagt poängen är stabila vattenvärden.

Så förutsatt att kranvattnet är lämpligt för de fiskar som man har kan man mycket väl vattnet kontinuerligt, dvs flera gånger om dagen, då blir ju vattnet oerhört stabilt. ..........Även om man har tillgång till gratis vatten och el så är det ju ett miljöslöseri utan like:(

Jag har alltid drömt om ett automatiskt system som byter vatnet kontinuerligt. Men min tanke är inte att byta större mängd.

Min idé är en t-koppling på ut-ledningen från yttefiltret och via en strypning leda ut en liten del i avloppet. Och så fylla på via en nivåregleringsventil.
Ett sådant system skulle trimmas in så att det motsvarar de byten jag gör nu, dvs ca 10 % i veckan. Och påfyllning sker med det vattentryck som redan finns. Så det blir ingen extra vatten- eller elförbrukning.

Fördelen för fiskar och växter är stabila vattenvärden och ingen stress.
Och själv så skulle jag slippa det tråkigaste med att ha akvarium.

Men så länge jag bor i hyreslägenhet så förblir det bara en dröm.
#31 - 13 maj 2007 16:27
t85207 skrev:
Jag har alltid drömt om ett automatiskt system som byter vatnet kontinuerligt. Men min tanke är inte att byta större mängd.

Min idé är en t-koppling på ut-ledningen från yttefiltret och via en strypning leda ut en liten del i avloppet. Och så fylla på via en nivåregleringsventil.

Ett sådant system skulle trimmas in så att det motsvarar de byten jag gör nu, dvs ca 10 % i veckan. Och påfyllning sker med det vattentryck som redan finns. Så det blir ingen extra vatten- eller elförbrukning.

Fördelen för fiskar och växter är stabila vattenvärden och ingen stress.

Och själv så skulle jag slippa det tråkigaste med att ha akvarium.

Men så länge jag bor i hyreslägenhet så förblir det bara en dröm.

låter intressant. men i stället för det som du sa skulle jag sätta en timer på en pump som pumpar ut vatten som slår av vid en viss tid och sen en pump som pumpar in så fort den andra pumpen stannat och fyller igen sen kan man sätta en vecko eller månads timer på det beroende på vad man vill ha har testat lite på det men det som krånglar för mig är dock att man måste ha en stadig vatten källa har liksom inte fler kranar i min lägenhet som kan stå på helatiden
#32 - 13 maj 2007 19:27
Jag bor i samma stad som Kjell, har ett riktigt välbelastad akvarium och byter vatten ca 25% var tredje månad. Eventuell dålig buffertförmåga kan ökas, fiskavfall kan oxideras och tas upp av växterna, med tiden går gh ner, det går att öka. Med tiden står man där med ett enda reéllt problem. Gammalt vatten tappar ljusgenomträngligheten. Men det kan man förebygga med.....Ja just det, i mitt fall 25% vattenbyte var tredje månad.

Byter man för mycket så får man bekymmer med ostabilt vatten, kliande fiskar och illamående växter (jag vet om pmdd, men jag tror nog att fiskskit är bättre)
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 13 maj 2007 20:40
Tropfrog skrev:
Jag bor i samma stad som Kjell, har ett riktigt välbelastad akvarium och byter vatten ca 25% var tredje månad. Eventuell dålig buffertförmåga kan ökas, fiskavfall kan oxideras och tas upp av växterna, med tiden går gh ner, det går att öka. Med tiden står man där med ett enda reéllt problem. Gammalt vatten tappar ljusgenomträngligheten. Men det kan man förebygga med.....Ja just det, i mitt fall 25% vattenbyte var tredje månad.

Byter man för mycket så får man bekymmer med ostabilt vatten, kliande fiskar och illamående växter (jag vet om pmdd, men jag tror nog att fiskskit är bättre)

MVH

Magnus

Våra resp. kranvatten kommer faktiskt från helt olika vattentäkter.
Oavsett vilket så håller jag som sagt inte alls med utan menar att frånvaron av regelbundna vattenbyten istället ger ett instabilt vatten.
#34 - 13 maj 2007 21:16
Tropfrog skrev:

MVH

Magnus
Fiskarna vänjer sig sakta vid sina dåliga vattenförhållanden och ger då intrycket att det är ok med vattenbyte så sällan.... du kan nog låta bli att byta vatten på 2 år också men hur etiskt och estetiskt är det?
#35 - 13 maj 2007 22:02
Det finns många akvarister som kör sina akvarier enligt low-tech metoden, vilket bl a innebär att man byter väldigt lite vatten. Det viktiga är väl inte hur mycket vatten man byter utan att vattnet i akvariet är bra för fiskarna.

Givet att både KH och pH håller sig på lämpliga värden och att man har växter som konsumerar restprodukterna av nitrifikationen, varför ska man byta vatten annat än för att avlägsna överskott av nitrat och fosfat?

Kollade precis vattenvärden i mitt ungfödarakvariet där jag inte behövt byta vatten på länge. Mätningsresultaten blev:

KH 7
pH 7.6
Nitrat 2 ppm

Växterna i det akvariet är så effektiva på att konsumera nitrat att jag måste tillsätta extra nitrat. KH och pH är perfekta för ungfödare. Varför ska jag då hålla på och byta vatten? Finns det någon anledning över huvud taget?
#36 - 13 maj 2007 22:11
svar ja! vattnet utarmas med tiden på mineralsalter och dessa är livsviktiga för fiskar och växter... sen blir ju vattnet väldigt fullt av bakterier som kan vara påfrestande för fiskens immunförsvar!
#37 - 14 maj 2007 07:07
åheim skrev:
Fiskarna vänjer sig sakta vid sina dåliga vattenförhållanden och ger då intrycket att det är ok med vattenbyte så sällan.... du kan nog låta bli att byta vatten på 2 år också men hur etiskt och estetiskt är det?

Du får gärna komma hem till mig och kolla mitt akvarium. Om du finner en enda logisk anledning att byta vatten oftare så tänker jag göra det. Jag vill ju inte riskera livet på mina viltfångade numera rödlistade fiskar, förlorar jag dem så kommer jag aldrig någonsin att hitta nya.

svar ja! vattnet utarmas med tiden på mineralsalter och dessa är livsviktiga för fiskar och växter... sen blir ju vattnet väldigt fullt av bakterier som kan vara påfrestande för fiskens immunförsvar!

Att mineralsalter i vattnet skulle vara livsviktigt för sötvattensfiskar finns det inga belägg för. Men om du skulle hitta några publikationer som visar på det så är jag mycket interesserad av att ta del av det. Mineraler fiskarna behöver får de via maten.

De mineraler jag främst märker försvinner i vattnet är karbonat, Kalsium och magnesium. De behöver jag tillsätta för att växterna skall må bra.

Vilka bakterier är det du tänker på som påverkar fiskens imunförsvar? Den enda patogen jag känner till som påverkar imunförsvar är hiv, men det finns väl inte i vattnet?
MVH
Magnus
#38 - 14 maj 2007 07:26
Att byta 25% vatten var tredje månad gäller nog inte alla akvarium.
#39 - 14 maj 2007 08:08
Jag har redovisat förutsättningarna och tankegångarna, lite mer än de flesta andra i denna tråd. Givetvis gäller det just detta välbelastade västafrikaakvariet på 650 liter med svag belysning, mycket växter, kraftig matning och en stor rot som skitar ner akvariet. Utan denna rot hade mindre vattenbyten kunnat funka.

Varje gång jag har en kund på jobb som har problem med sitt akvarium så uppmanar jag han/henne att ta med ett vattenprov så att vi har någonstans att börja. I några av fallen är det nystartade akvarium med amoniak eller nitrit. Men i de andra fallen, de som är inkörda kar sedan länge ser jag i princip bara två fall: gödningsbrist pga för mycket vattenbyten och fosfatöverskott pga stark cirkualtion och för dålig slamavskiljning. Endast i ett fall har jag sett tecken på för lite vattenbyten. Då handlade det om ett kar som stått i 3 år utan vattenbyten, detta var för lång tid för detta kar med denna belastningen.

Att kramfors förespråkar noggranna vattenbyten och fasistisk renhållning av filter beror enbart på en sak. Du håller på med koi. Jag har all förståelse i världen för att koi med sin biomassa och sin aptit på växter behöver både mycket vattenbyten och nogrann filterhygien. En fullvuxen koi motsvarar väl ca 2000 normalstora ciklider i biomassa och metabolism. Som du säger kramfors så beror det alltid på de specifika förhållandena i akvarierna, men enligt min erfarenhet är det vanligare med för mycket vattenbyten än för få. Att din erfarenhet är det omvända förstår jag mycket väl.

Till Kjell, jag tror att det är läge att redovisa vad vi anser vara stabilitet i ett akvarium. För mig är det att när förhållanden förändras så gör de det sakta. Ett totalt stabilt akvarie system där inget någonsin förändras är svårt eller rent ut sagt omöjligt. Det som skonar våra fiskar är att förändringarna går sakta, ju saktare desto bättre. Vid ett vattenbyte på 50% så förändras allt i karet på en mycket kort tid, temperatur ph, kh, gh no3,po4 osv. Detta gynnar i många fall algerna framför växterna och det stressar fiskarna som måste jämna ut osmosen onaturligt snabbt, dessutom så gör kloret att fiskarna kliar sig. Så snabba förändringar finns inte någonstans i naturen och jag betvivlar att det är nyttigt för fiskarna. Det är därför jag säger JA, man kan byta för mycket vatten.

Sen är det givet att vid bra kranvatten och 200% vb om dagen så förändrans ingenting, allt är väldigt stabilt. Av den anledningen så kan man visst säga NEJ det går inte att byta för mycket vatten. Men det är inte kala växtfria antibiotikamatade akvarium med broilerdiskus jag vill ha. Jag vill ha en levande miljö där samspelet mellan djur och växter står för den övervägande delen av skötseln, där framgång innebär så lite behov av ingrepp från mig som möjligt.

Men jag kommer alltid att förespråka vattenbyten som det bästa sättet att på lång sikt hålla en bra miljö i akvariet. Jag ställer mig bara skeptisk till den inflation som sker bland entusiaster: Liiite till så är jag en duktig akvarist. Lagom är ledordet för mig.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 14 maj 2007 09:03
Till Kjell, jag tror att det är läge att redovisa vad vi anser vara stabilitet i ett akvarium. För mig är det att när förhållanden förändras så gör de det sakta. Ett totalt stabilt akvarie system där inget någonsin förändras är svårt eller rent ut sagt omöjligt. Det som skonar våra fiskar är att förändringarna går sakta, ju saktare desto bättre. Vid ett vattenbyte på 50% så förändras allt i karet på en mycket kort tid, temperatur ph, kh, gh no3,po4 osv. Detta gynnar i många fall algerna framför växterna och det stressar fiskarna som måste jämna ut osmosen onaturligt snabbt, dessutom så gör kloret att fiskarna kliar sig. Så snabba förändringar finns inte någonstans i naturen och jag betvivlar att det är nyttigt för fiskarna. Det är därför jag säger JA, man kan byta för mycket vatten.

Nu påstår jag nog inte att man i Sverige skall byta 50% av vattnet utan att man skall göra relativt täta vattenbyten (med undatag för vissa odlingar).
Visst är det bra om förändringarna går sakta - men inte om det går åt fel håll. Idag har de flesta för lite växter i sina akvarier, matar för mycket, har för dåliga biologiska filter, samtidigt som vattnets buffringsförmåga är låg och om man då struntar i att byta vatten så kommer värdena sakta att förändras. Detta tål fiskarna (de kan nästintill vänjas vid att leva i en kloak bara förändringen sker långsamt) - men när man så en dag kommer fram till det oundvikliga vattenbytet så gör de flesta stora vattenbyten - dvs byter ut ett akvarievatten med ett pH på 5, mot nytt kranvatten med ett PH på 8 - och då tar det en ände med förskräckelse.

Men visst jag köper ditt sätt att sköta ditt akvarium på förutsatt att
1/ man har mycket växter i akvariet
2/ man har fullständig kontroll över näringstillsättningen (foder/växtgödning etc) i akvariet
3/ Man har ett bra buffrat vatten
4/ man har ett bra biologiskt filter

Anser dock inte att verkligheten ser ut så idag att gemene man har sådan kontroll över sitt akvarium och för att få stabila vattenvärden i akvariet så är det bästa därför med små (upp till 1/3) men relativt täta vattenbyten (varje eller varannan vecka). Vilket också är vad jag skrev ovan

Är förhållandena bara optimala kan det i vissa fall mycket väl kunna fungera med vattenbyten varannan månad - men varför chansa. Det bästa är alltid att göra små men regelbudna ganska täta vattenbyten - då är risken minst att det blir problem.

Håller för övrigt med om när du skriver
Sen är det givet att vid bra kranvatten och 200% vb om dagen så förändrans ingenting, allt är väldigt stabilt. Av den anledningen så kan man visst säga NEJ det går inte att byta för mycket vatten. Men det är inte kala växtfria antibiotikamatade akvarium med broilerdiskus jag vill ha. Jag vill ha en levande miljö där samspelet mellan djur och växter står för den övervägande delen av skötseln, där framgång innebär så lite behov av ingrepp från mig som möjligt
.
#41 - 14 maj 2007 09:10
Hihi Det ær synd om ni svenskar;) Hær ær i Danmark ær dh på 24 och kh på omkring 14 eller så (dær jag bor). Hær går vi och drømmer om lite mjukare vatten så vi bættre kan odla fiskar som kræver mjukt vatten:D
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 14 maj 2007 09:15
Kjaer skrev:
Hihi Det ær synd om ni svenskar;) Hær ær i Danmark ær dh på 24 och kh på omkring 14 eller så (dær jag bor). Hær går vi och drømmer om lite mjukare vatten så vi bættre kan odla fiskar som kræver mjukt vatten:D

Å andra sidan så har ju ni en väldig massa nitrat i vattnet pga utsläpp från jordbruken så det är ju inte så kul direkt.
#43 - 14 maj 2007 09:32
För det mesta är vi faktiskt överens jag och Kjell, men för sakens skull så driver jag på diskussionen lite till :)

Nu påstår jag nog inte att man i Sverige skall byta 50% av vattnet utan att man skall göra relativt täta vattenbyten (med undatag för vissa odlingar).

Det är nog en bra rekomendation. 5-10 % en gång i veckan hade säkert varit det optimala om man orkat. Så sköter jag malawikaret på jobb och det funkar utmärkt.

Visst är det bra om förändringarna går sakta - men inte om det går åt fel håll

De flesta förändringar som sker efter inkörningen är åt "fel" håll. Det är därför vi byter vatten. Dock så håller jag inte med om att det (i allafall i de flesta fall) går så snabbt som vattenbyteshysterin bygger på.

Idag har de flesta för lite växter i sina akvarier, matar för mycket, har för dåliga biologiska filter, samtidigt som vattnets buffringsförmåga är låg och om man då struntar i att byta vatten så kommer värdena sakta att förändras

Som jag skrivit innan så stämmer detta påståendet inte in på mina kunder. De flesta byter för mycket vatten. Några tecken på att bufferten lakats ur har jag bara sett i ett fall. För små filter håller jag dock med om, det är vanligt. Men utan nitrit i vattnet så är det egentligen inget problem, dock lite mer arbetskrävande.

men när man så en dag kommer fram till det oundvikliga vattenbytet så gör de flesta stora vattenbyten - dvs byter ut ett akvarievatten med ett pH på 5, mot nytt kranvatten med ett PH på 8 - och då tar det en ände med förskräckelse.

Anledningen till att man inte bör höja ph så snabbt heter amoniakförgiftning. Detta går dock enkelt att undvika genom att se till att buffra vattnet ordentligt. Men som jag sade innan så har jag bara sett detta problemet en enda gång på ca 100 testade kundvatten. Med tiden kommer jag att testa fler och hoppas på en rätt gedigen databas så småningom.

Å andra sidan så har ju ni en väldig massa nitrat i vattnet pga utsläpp från jordbruken så det är ju inte så kul direkt.

Under förutsättning att fosforvärdena är hyffsat i linje med nitraten enligt redfield ca (14/1) så skulle jag rekomendera tätare vattenbyten med danskt vatten. Att ha nitrat i kranvattnet är en lyx få förunnat.
MVH
Magnus
#44 - 14 maj 2007 09:33

Nej, det ær inte kul. Vattnet ær inte speciellt bra i Danmark. Då jag flyttade från Sverige tllbaka till Danmark kunde jag inte dricka vattnet den førsta tiden, det smakade så illa att det inte var drickbart!
#45 - 14 maj 2007 10:13
Jag är beredd att hålla med tropfrog i att det råder ibland lite av hysteri av vattenbyte på zoopet och då främst stora vattenbyten. De vanligaste är nog att nybörjaren inte alls vet om vikten av regelbundna delvattenbyten utan byter allt vatten och rengör filtret o gruset ca 2ggr/år... sen finner en del vägen hit till zoopet och får höra hur viktigt det är med täta vattenbyten och börjar då byta ibland upp emot 50% 1-2ggr/veckan i tron att ju mer dess bättre... jag är inte förespråkare för detta! så små förändringar som möjligt utan att för den skull skvimpla med små skvättar vatten varje dag så tycker jag att 1/4- 1/3 av vattnet bör bytas 2-4ggr/månad i ett i ett akvarium. Den vanlige akvaristen håller inte stenkoll på alla nivåer i karet och gör man då vattenbyte var 3dje månad så är det knappast gynnsamt för innehåallet i karet!
#46 - 14 maj 2007 10:30
Med risk för att verka lite provokativ, men det ger näring i debatten mot förhärskade inbillningar:

Vattenbyten 1/4-1/3 2-4 ggr i månaden är ett tydligt exempel på vattenbyteshysteri. Inte ens i välpoppulerade riftburkar eller koidammar utan växter är detta nödvändigt.

Hur mår dina växter åheim?

25% vattenbyte var tredje månad är exakt vad som behövs för att hålla gynnsamma förhållanden i mitt kar. Varken mer eller mindre skulle gynna mig. Jag håller nogrann koll på både kemin och biologin, därför kan jag säga det så säkert. Jag skulle aldrig riskera mina dyrgripar genom att missgynna dem med felaktig skötsel. MEN faktum är att detta kar i nävarna på en oerfaren som inte har järnkoll på alla nivåer skulle fortfarande kräva 25% vattenbyte var tredje månad (eller mindre och oftare). Det är altså karet som ställer krav på vb, inte akvaristens erfarenhet och kunskap.

Jag har aldrig sagt att samma vattenbytesregim passar i alla kar. Om jag skulle drista mig att ge ett generellt råd så skulle det vara 5-15% var till varannan vecka. Det funkar i största delen av de akvarium jag sett. Om någon kommer till mig med tecken på att mer behövs så skulle jag givetvis råda om mer.

Jag saknar fortfarande svar på två hokuspokus påstående. Vilka för sötvattensfiskarna livsnödvändiga mineralsalter urlakas ur vattnet med tiden? Vilka bakterier finns i vattnet och påverkar fiskarnas imunförsvar?
MVH
Magnus
#47 - 14 maj 2007 10:51
Ja vill inte verka provocerande med mina åsikter men för att svara på de 2 frågorna så är det väl ändå så att
1. mineraler förbrukas av växterna och i brist av dessa så mår inte växterna bra. fiskarna å den sidan kräver väl också dessa mineraler då jag vet att det inte går att hålla fisk i osmosvatten.
2. i ett vatten som alltför sällan föryngras med nytt blir till slut väldigt belastat av föroreningar och ger då en högre uppkomst av bakterier som fisken då måste stå emot vilket försvagar fiskens immunförsvar.

Jag byter ca 20% i veckan och växterna är väldigt fina och väldigt livskraftiga fiskar...
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 14 maj 2007 13:18
Vattenbyten 1/4-1/3 2-4 ggr i månaden är ett tydligt exempel på vattenbyteshysteri. Inte ens i välpoppulerade riftburkar eller koidammar utan växter är detta nödvändigt

Nåväl då får jag väl leva med det epitet då - får väl kalla dig vattenbytarlatmask då istället.

Om jag skall ge några generella rekommendationer så får det bli
- ca. 1/3 minst var 14:e dag (eller 1/4 en gång i veckan) i ett akvarium utan växter, eller med enbart några st långsamväxande typ Anubias.
- ca 1/4 var 14:e dag i ett akvarium med normalt med växter.
- till "riktiga" växtakvarier avstår jag från att rekommendera något (här mäter man sig väl ändå oftast fram till när det behövs)
#49 - 14 maj 2007 14:32
åheim: 1. att man inte ska hålla fisk i osmosvatten är väl för att det helt kör fiskens vätskebalans i bottnen. man tillför mineraler genom gödning och matning.

Annons