Till Kjell, jag tror att det är läge att redovisa vad vi anser vara stabilitet i ett akvarium. För mig är det att när förhållanden förändras så gör de det sakta. Ett totalt stabilt akvarie system där inget någonsin förändras är svårt eller rent ut sagt omöjligt. Det som skonar våra fiskar är att förändringarna går sakta, ju saktare desto bättre. Vid ett vattenbyte på 50% så förändras allt i karet på en mycket kort tid, temperatur ph, kh, gh no3,po4 osv. Detta gynnar i många fall algerna framför växterna och det stressar fiskarna som måste jämna ut osmosen onaturligt snabbt, dessutom så gör kloret att fiskarna kliar sig. Så snabba förändringar finns inte någonstans i naturen och jag betvivlar att det är nyttigt för fiskarna. Det är därför jag säger JA, man kan byta för mycket vatten.
Nu påstår jag nog inte att man i Sverige skall byta 50% av vattnet utan att man skall göra relativt täta vattenbyten (med undatag för vissa odlingar).
Visst är det bra om förändringarna går sakta - men inte om det går åt fel håll. Idag har de flesta för lite växter i sina akvarier, matar för mycket, har för dåliga biologiska filter, samtidigt som vattnets buffringsförmåga är låg och om man då struntar i att byta vatten så kommer värdena sakta att förändras. Detta tål fiskarna (de kan nästintill vänjas vid att leva i en kloak bara förändringen sker långsamt) - men när man så en dag kommer fram till det oundvikliga vattenbytet så gör de flesta stora vattenbyten - dvs byter ut ett akvarievatten med ett pH på 5, mot nytt kranvatten med ett PH på 8 - och då tar det en ände med förskräckelse.
Men visst jag köper ditt sätt att sköta ditt akvarium på förutsatt att
1/ man har mycket växter i akvariet
2/ man har fullständig kontroll över näringstillsättningen (foder/växtgödning etc) i akvariet
3/ Man har ett bra buffrat vatten
4/ man har ett bra biologiskt filter
Anser dock inte att verkligheten ser ut så idag att gemene man har sådan kontroll över sitt akvarium och för att få stabila vattenvärden i akvariet så är det bästa därför med små (upp till 1/3) men relativt täta vattenbyten (varje eller varannan vecka). Vilket också är vad jag skrev ovan
Är förhållandena bara optimala kan det i vissa fall mycket väl kunna fungera med vattenbyten varannan månad - men varför chansa. Det bästa är alltid att göra små men regelbudna ganska täta vattenbyten - då är risken minst att det blir problem.
Håller för övrigt med om när du skriver
Sen är det givet att vid bra kranvatten och 200% vb om dagen så förändrans ingenting, allt är väldigt stabilt. Av den anledningen så kan man visst säga NEJ det går inte att byta för mycket vatten. Men det är inte kala växtfria antibiotikamatade akvarium med broilerdiskus jag vill ha. Jag vill ha en levande miljö där samspelet mellan djur och växter står för den övervägande delen av skötseln, där framgång innebär så lite behov av ingrepp från mig som möjligt
.