Kan man byta för tätt?

#1 - 23 juli 2004 13:38

Kan man (i ett 100 liter akvarium) lika gärna byta tio liter varannan dag, som 30 liter en gång i veckan?
#2 - 23 juli 2004 13:41
Det är bättre att säj 30 liter en gång i veckan än 10 liter tre gånger i veckan eftersom detta matematiskt bara blir 27 liter som byts ut under veckan.
Om du vill byta tätare så skall du kompensera med att byta lite mer än 10 liter per gång i detta exempel.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 23 juli 2004 13:52
Om man kan byta för tätt beror ju på vilka fiskar man har och vattenvärdena på kranvattnet samt om kranvattnet innehåller extra tillsatser.
Om kranvattenvärdena överenstämmer med de värden man vill ha i akvariet (och inte innehåller klor etc.), så kan man i princip inte byta för tätt - t.ex. så byts ju vattnet i stora kommersiella fiskodlingar kontinuerligt och på så sätt att 100% av vattnet byts varje dygn.
#4 - 23 juli 2004 14:20
Ska naturligtvis tänka på stressmoment för fiskarna vid vattenbyte! Om det innebär stök och stress så ska man inte göra det för ofta.

/Kid
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 23 juli 2004 14:41
Om det innebär stök och stress så ska man inte göra det för ofta.

Nja - så kan man inte säga, faktiskt snarare tvärtom. Om man gör en sak väldigt ofta så vänjer sig fiskarna vid det och stressas mindre.
Man har t.ex. mätt upp antalet stresshormoner på fiskar i en matfiskodling. När man rörde runt med en stor håv i dammen med långa mellanrum så utsöndrade fiskarna mycket stresshormoner - gjorde man det ofta så vande de sig och utsöndrade inte några stresshormoner alls.
Detta är t.ex. anledningen till att fiskarna verkar mer stressade när man är nere med håven i sitt hemmaakvarium än i affären där det kanske flera gånger om dagen håvas i akvariet.
Så det idealiska vattenbytet är faktiskt det kontinuerliga.
#6 - 23 juli 2004 15:11
Pavlovs hundar:

http://paranormal.se/topic/pavlovs_hundar.html
PatrikMalmo
#7 - 23 juli 2004 16:12
Jag skulle säga att det handlar lite om vilken fisk du har. Växterna köper det allt som oftast. Har du sjöciklider hade jag rekommenderat mindre vattenbyten men ofta. Annars kör på!! Upp till 50 % vattenbyte funkar för de flesta sällskapsfiskar (om du inte har extremt mycket klor/koppar i vattnet). Jag byter ofta den mängden och ersätter det med kallvatten - det får fart på en hel del firrar när det gäller lek!! MEN har du sjöciklider och byter 50 % på en gång med kallvatten vågar jag nästan påstå att du har dem flämtandes på botten i ett halvt dygn efter det. Handlar lite om hur långa linjerna är som är odlade i akvarium också.

Well. Byter du 20 liter varannan dag eller 50 liter en gång i veckan kommer de flesta firrar att må mycket bra. Det är min åsikt.

Hilsen!!
#8 - 23 juli 2004 20:59
Då så! Då slipper jag skaffa en pedistal för att ställa en 30 kilos balja ovanför akvariets vattenyta. :)

#9 - 24 juli 2004 05:27
Varför ska du ha en balja ovanför ytan, inte till att byta vatten med? (nu kanske det är jag som är korkad..?) hinken vattnet ska hällas över i bör ju vara placerad lägre om du tänker använda häverteffekten..

//Jenny
#10 - 24 juli 2004 05:35
Om jag byter 10 liter vatten 3 ggr på en vecka, kan jag inte riktigt förstå hur det kan bli 27 liter.
#11 - 24 juli 2004 05:37
Håller med där [;)]
#12 - 24 juli 2004 06:00
Första gången man byter så tar man ut 10 liter gammalt vatten.

Andra gången man byter så är det 90% gammalt vatten och 10% nytt, dvs man byter 1 liter av det nya vattnet och 9 liter av det gamla.

Tredje gången så är 81% gammalt vatten och 19% nytt vatten, dvs man får bara med sig 8,1 liter gammalt vatten.

10 + 9 + 8,1 = 27,1 liter
#13 - 24 juli 2004 06:04
Ja herregud vad man kan räkna ut med matematik.
Hoppas fiskarna är lika dåliga på matte som jag.
Vad jag menade med att "gny" lite om 10x3=27, var att jág tyckte det var ett ganska meningslöst inlägg. För det är väl ändå ingen som står och mäter exakt 30 liter när han eller hon ska byta 30% av vattnet i sitt kar.
#14 - 24 juli 2004 08:22
Ursprungligen skickat av Norpan

Varför ska du ha en balja ovanför ytan, inte till att byta vatten med? (nu kanske det är jag som är korkad..?) hinken vattnet ska hällas över i bör ju vara placerad lägre om du tänker använda häverteffekten..

Ut får man ju alltid vattnet. Det är det nya vattnet jag funderar mer på. Det verkar som många trycker ut vattnet direkt från kran? Hur får man då koll på kvalitet och temperatur?
#15 - 24 juli 2004 10:50
I kommunalt vatten är värdena stabila(nåja inte 100% men klart godkända).Termometer funkar för att mäta tempen[;)].

LYCKA TILL!
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 24 juli 2004 11:57
I kommunalt vatten är värdena stabila(nåja inte 100% men klart godkända).

Vad menar du. I uppåt 75% av Sveriges kommuner så har vattnet ett högt pH och en extremt lågt KH och ett sådant vatten är aldrig stabilt i akvariet.
#17 - 24 juli 2004 12:35
Hur ofta byter ni uppsalabor vatten? Vi har ju ofta högt ph och kh här.
#18 - 24 juli 2004 13:19
Jag byter vatten på sama sätt här i Jönköping som jag gjorde i Uppsala. Gärna ungefär 40% i veckan. Något mer i mindre burkar (mindre än 40 liter) och något mindre i större burkar.
#19 - 27 juli 2004 11:51
Kjell F.:
Se, där lärde man sig något nytt igen! =)
Kanske blir lättare att håva in fiskarna om jag stoppar i håven emellanåt och vänjer fiskarna vid den!!

mvh
/Kid
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 27 juli 2004 12:40
Kjell F.:

Se, där lärde man sig något nytt igen! =)

Det är väl det som är det intressanta med akvariehobbyn - man lär sig hela tiden nya saker. Trots att jag dagligen i snart 30 år pysslat med akvariefiskar i större eller mindre omfattning lär jag mig hela tiden nya grejer.

Annons