Kan Körsbärsräkor hoppa ut ur akvariet när som helst?

#1 - 5 februari 2013 18:47
Som rubriken lyder, kan dessa räkor hoppa ut ur akvariet när som helst på dygnet? Tänker mest på när man ska rengöra akvariet och slamsuga botten då akvariet är helt öppet. Är det stor risk att man råkar suga upp dem i slamsugen då eller är de väldigt skygga av sig och gömmer sig bland växter? och när man skaffar körsbärsräkor, måste man "säkra" akvariet då så att det inte finns en enda öppning eller går det ha två st runda 2x2 cm hål utan att behöva oroa sig?

tack på förhand!
#2 - 5 februari 2013 19:26
Hej,
Rymlingar: Visst händer det att en och annan liten räka kravlat sig ur akvariet. Men det händer sällan. Inget du behöver fundera över så mycket. Man kanske ska låta bli att ha grenar som går ut över kanten och så att säga förenklar rymningsförsök.

Angående slamsuga: med yngel finns det förstås risken att man slamsuger upp några. Annars sticker räkorna när ser märker fara. Själv slamsuger jag ytterst sällan.

Säkra akvariet: näe inte direkt. Lite beroende på vad du har för filter. Man kan sätta en nylonstrumpa över insuget så att inte räklingar tar sig in i filtret.
#3 - 5 februari 2013 19:29
Inte behöver du slamsuga med en städararme av körsbär på botten ;)
#4 - 5 februari 2013 20:04
Okej, jo jag har ett Fluval ytterfilter så insuget är ju ganska stort...

Nehe, det tänkte jag inte ens på :P

Annons