kan ju inte bestämma mig :S

#1 - 25 januari 2007 19:53
Har allvarlig beslutssångest, kan inte bestämma mig för vad jag ska ha i mitt nyinköpta akvarium...

Har skrivit om det innan men eftersom jag hittar nya intressanta arter hela tiden så blir det bara svårare och svårare.

Det enda jag har bestämt mig för är demasoni och har tänkt mig att ha i alla fall en art till.

De olika jag funderar på just nu är: Socolofi, Maingano, Röd Zebra och Metriaclima Aurora och eftersom jag inte kan bestämma mig undrar jag vilken eventullt vilka som går bäst ihop med demasoni?

Har ett akvarium på cirka 200 liter så hur många ska jag i så fall ha av var art?
#2 - 25 januari 2007 20:03
Jag har erfarenhet av att ha demasoni och rödzebra ihop, fungerar utmärkt. Det andra kan jag tyvärr inte hjälpa dig med =)

/ Emelie
#3 - 25 januari 2007 20:04
ok tack för det snabba svaret :D
Tar gärna emot fler erfarenheter och tips.
#4 - 25 januari 2007 20:08
SleepyZZZ skrev:
Har allvarlig beslutssångest, kan inte bestämma mig för vad jag ska ha i mitt nyinköpta akvarium...

Har skrivit om det innan men eftersom jag hittar nya intressanta arter hela tiden så blir det bara svårare och svårare.

Japp, sådär är det, så då måste man ha ett till akvarium...och ett till...och ett till... Fast nu hjälpte jag inte dig ett dugg, sorry! :D
#5 - 25 januari 2007 20:37
hehe jo har redan börjat planera för nästa och har inte ens fått igång det första hahaha
#6 - 25 januari 2007 20:43
Röd rubin är enligt mig den finaste malawicikliden.. det är en aulonocara,, vet inte om dom går ihop med demasoni,, har aldrig haft dom.
#7 - 25 januari 2007 22:04
hjälp mig mer :D
#8 - 25 januari 2007 22:42
Akvarielagret i Bromma...

... tycker jag har jättemycket cyklider och attans fina små röd zebra... åk dit och dreggla... killarna där är ju jätteduktiga också på vilka som går ihop... ;)
#9 - 25 januari 2007 23:43
Varför inte lite Tanganyika istället?
#10 - 26 januari 2007 16:31
Hahaha! Har precis samma problem sleepy! När man tror sig ha bestämt sig för en uppsättning malawiciklider så hittar man en ny art som inte går ihop med någon av de bestämda, å så skiter sig allt igen ^^ Men detta tycker jag är bland det roligare med akvarium :D För visst är det kul att gå runt och planera?

Jag tänker köpa ett 275 liters. Men kan inte bestämma mig. En sak som jag tycker är tråkigt är att många malawiciklider helt verkar sakna "Beteende" När jag höll Tanganyika för flera år sedan fanns det mer tydligt beteende. Detta är en nackdel med malawi.

Har själv varit inne på Demasoni+ Rödzebra. Tror att det skulle funka bra ända tills det blir lek på Rödzebrorna. Men vafan.. pröva!

Tummen? Kan du försöka sälja Tanganyika lite? Sådär riktigt entusiastiskt ^^ Vilka sorter? vad är det som är så häftigt med dem etc? För jag har inte bestämt mig än ^^ Tycker att det som är roligt med malawi är att de är vackra. Men tyvärr saknar de beteende.

Mvh. Simon
#11 - 26 januari 2007 23:20
tack för alla svar.

Någon som har fler bra råd?
#12 - 26 januari 2007 23:23
rödzebror verkar va en populär fisk.. själv ser jag inget fint alls med den fisken.. gulröd en färgad och väldigt tråkig tycker jag. finns så väldigt många roligare sorter. hongi kanske kunde vara nåt?

kolla på aulonocaror,, enligt mig finns dom finaste fiskarna där i den släkten/familjen eller var man nu ska kalla det.
HazelCR
#13 - 27 januari 2007 04:46
SleepyZZZ skrev:

Det enda jag har bestämt mig för är demasoni och har tänkt mig att ha i alla fall en art till.

De olika jag funderar på just nu är: Socolofi, Maingano, Röd Zebra och Metriaclima Aurora och eftersom jag inte kan bestämma mig undrar jag vilken eventullt vilka som går bäst ihop med demasoni?

Har ett akvarium på cirka 200 liter så hur många ska jag i så fall ha av var art?

Alla 4 arterna som du föreslår går bra ihop med Demasoni. Men jag skulle ha undvikit både Röd Zebra och M. Aurora och valt någon/några av de mindre arterna istället, eftersom karet är på 200 liter. Men också av det skälet att Demasonin ska få synas mest och inte hamna lite i skymundan.

Här är fler förslag på passande lite mindre arter;
P. Saulosi, Golden, Likomapärlan( M. J...)

Många Demasoni och så en eller två arter till som komplement.
#14 - 27 januari 2007 12:08
Melancromis släktet e roliga ... har 3 arter .
#15 - 27 januari 2007 13:19
HazelCR: ok det låter ju vettigt. Skulle man till exempel kunna ha demasoni med maingano och socolofi tillsammans i ett 200 liters och i så fall hur många av var?
#16 - 28 januari 2007 22:37
någon?
#17 - 29 januari 2007 05:24
jag hadde maingano och socolofi tillsamans i alla fall ...
dock strök nu mina 2 socolofi med i en liten klantig manöver
HazelCR
#18 - 29 januari 2007 05:30
SleepyZZZ skrev:
HazelCR: ok det låter ju vettigt. Skulle man till exempel kunna ha demasoni med maingano och socolofi tillsammans i ett 200 liters och i så fall hur många av var?

Demasoni och Maingano har jag själv tillsammans i ett kar. Med lyrör som förstärker de blå färgerna blir det snyggt.
Socolofin har jag ingen egen erfarenhet av, men jag förmodar att det går kanonbra.
Flest Demasoni och färre av de andra två arterna, så skulle jag göra.
#19 - 30 januari 2007 23:26
ok låter ju jättebra tack för hjälpen.

Förresten Mayday vad var det för klantig manöver?

Annons