Kan jag uppfostra mina fiskar?

#1 - 15 juli 2006 16:29
Mina fiskar tror alltid att dom ska få mat när jag kommer in i rummet.
Dom bildar en klunga och skulle jag närma mig matstället så blir dom som tokiga[:-59] [:-58] [:-60] [:-59]
Det gick väl an när dom var små, men nu stänker det vatten.[:-171]
Ofta får jag en dusch när jag ska mata dom[:-82]
Är det bara att acceptera lr?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 15 juli 2006 16:35
Sluta mata dom så tröttnar dom snart på att komma fram när du går in i rummet:p
Eller lägg på täckglas så att inte vatnet skätter ut:D
#3 - 15 juli 2006 16:59
Eller var glad att du har pigga fiskar!:D
#4 - 15 juli 2006 17:41
Påminner om mina exakt lika dant inte när jag går in i rummet men när jag sätter mig i soffan sidan om
#5 - 15 juli 2006 23:30
Har samma problem, man får aldrig se fiskarnas normala beteenden, när som betar alger tillexempel, för såfort man kommer in i rummer så samlas alla vid matningshörnan. Tråkigt faktiskt..
#6 - 16 juli 2006 01:33
Jag antar att du har Malawiciklider/eller troffar.... Skaffa ciklider som inte är så glupska (eller följ ovanstående råd)

/Jocke
#7 - 16 juli 2006 09:00
köp en tigerfisk så blir det lungt där allafall skoja bara va glad att dina fiskar är sådär det finns nog nån annan som har så att alla fiskar är borta helt o ser inte dom alls
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 16 juli 2006 10:29
Om man tar sig tid att säga sig framför akvariet en stund så återgår de snart till sitt normala beteende
#9 - 16 juli 2006 11:58
Jag tycker det är charmigt, men om du vill "lösa problemet" så skaffa en foderautomat, som du placerar så att den matar mitt i akvariet, och mata aldrig själv, se dessutom till att automaten inte matar när du är hemma, så kanske du lyckas få skygga fiskar.
#10 - 30 juli 2006 16:05
Jag tog tiden idag[:-79]
1 rågad tsk med granulat; Borta efter 8 sek [:-9].förutom lite som stänkte ut[:-82]
#11 - 30 juli 2006 17:42
Mina är lika dana bara roligt tycker jag
#12 - 30 juli 2006 17:46
Jag tycker det är jätteskoj när de kommer får lite känslan av att de är tama, fast jag vet det är vana o instinkt. Mina var rädda förr när jag hade handen i och gjorde rent nu är de lite väl närgångna för min smak:)
#13 - 31 juli 2006 08:58
Jag lärde mina fiskar att det var matdags när jag knackade försiktigt på rutan. De lärde sig väldigt fort.
#14 - 31 juli 2006 12:32
Mina fembandsbarber följer efter mig när jag går förbi akvariet :D De lärde sig ganska fort att mitt närmande kan betyda mat, men om jag inte matar dem just då, utan står eller sätter mig i närheten återgår de till sina bestyr.

Jag tycker det är kul att de är så tama. Inte det minsta rädda för mig :p Mycket trevligare än med mina kardinaltetra och mina pansamalar i SA-akvariet som backar så fort jag närmer mig.

Kul att lära dem någon typ av signal som betyder att nu är det mat, som Greta har gjort. Vad jag förstått så är ciklider rätt intelligenta fiskar så det borde inte vara några problem att lära dem sånt.

Annons