Kan jag stoppa ner dessa löven?

#1 - 6 april 2011 21:01
Det är inte många träd här med blad kvar... Letat för gäves efter ek. Hittar inte! :)

På vägen hem från jobbet idag så hittade jag dock detta trädet. Tyckte bladen var riktigt fina och lagom stora för mitt 54L med Corydoras Habrosus och körsbärsräkor.

Någon som vet vad det är för träd? Är det ok att stoppa dessa i akvariet och låta räkorna gnaga på dem?
#2 - 6 april 2011 21:02
är det nog. koka först bara
#3 - 7 april 2011 03:45
hannesc skrev:
är det nog. koka först bara

Då blir det inte mycket löv kvar ska du se! ;-)
#4 - 7 april 2011 06:06
Gå ut i en skogsdunge så hittar du garanterat eklöv, de behöver inte sitta kvar på träden utan kolla om det inte ligger på marken. De löven du hittat kommer att bli ganska geggiga snabbt och skulle du koka dem blir det som Mr J.E skriver bara en massa småbitar som snabbt blir dåliga.
Nu är jag inte så haj på trädsorter, men det ser ut som en Lind.
#5 - 7 april 2011 07:02
Tycker också lind spontant. De funkar att ha i akvarium men förmultnar snabbt. I stället för att koka så kan man skålla dem eller skölja med så hett vatten det går. Klipper inte alla bakterier men iaf. Lindlöv ryker definitivt snabbt i akvariet, men till räkor är de kanske rätt bra - de käkar upp dem.

Hilsen,

/P
#6 - 7 april 2011 07:47
Om det ska vara till räkmat så gör det ju inget om de förmultnar snabbt - kanske blir de t o m lättare för räkorna att bryta ned - men självklart får man inte lägga i för många lättförmultnade löv så att vattnet blir dåligt :)

Annons