Kan jag sätta i räkor nu?

#1 - 28 januari 2014 17:44
Lite bakgrundsinfo till min fråga: Nystartat 200-liters (ca 140 liter med inredninig borträknat) Walstad, 11 dagar. Från dag ett 10 rosentetror + 26 sandsnäckor. Dag nio 2 små ancictrus (5 cm). Matar sparsamt, ingen nitrit eller ammoniak, lite alger här och där, mycket växter...underdimensionerad pump med filter (300 l/h) för ytcirkulationens skull...

Jag har sandsnäckor för att de ska gräva runt i sanden, äta rester och hålla bottnen i trim. Tycker dock att de inte riktigt att de hinner hålla efter det som ligger synligt fast de käkar på. Pumpen har ju för lite drag för att skiten ska "blåsa bort", så funderar på att skaffa amanoräkor som städpatrull.

Frågan: Är det för snabbt att släppa i ett gäng redan nu?
#2 - 28 januari 2014 20:14
Ingen som har någon tanke om detta? Undrar ju liksom om man ska tänka likadant som när det gäller att släppa i fisk i nystartade kar... har aldrig haft räkor förr nämligen.
#3 - 28 januari 2014 20:21
Jag skulle lugna mig, du är på uppgång i nitrifieringen. Peaken brukar komma runt 3-4veckor efter första isläpp.
Det jag reagerar på i din text är att du har skräp på botten, har du det så bör du lugna dig med matningen så att du inte får för stor biomassa som ska brytas ner nu till en början.
#4 - 28 januari 2014 21:22
Tack för svar! Det är inte så illa som det låter kanske... det är en del växtdelar och det är väl inte så konstigt med tanke på att jag har jättemycket växter. Försöker jag plocka bort efter hand och jag matar redan väldigt sparsamt. Men jag får väl snåla in lite till kanske... och städa växtdelar ännu mera.

En ot-fråga då: Till 2 st 5 cm ancistrus och 10 rosentetror i ovan nämnda kar, är det lagom att mata med 3-4 flingor tetra pro + 1/2 mini-wafer var till malarna?
#5 - 28 januari 2014 21:48
När det är igång är det lagom att mata fiskarna som äter simmandes det dom äter upp inom några sekunder och sen någon form av wafer till malarna brukar bli bra. Det är större risk att dom dör av övermatning är undernäring, ha det som grundtanke så kommer det gå bra.
#6 - 29 januari 2014 11:01
:) Japp, det är så jag gör. Tack för input!

Annons