kan jag och gor det att klistra pa glas bakrund med stenar?

#1 - 21 maj 2011 21:45
kopte en molly hotell pa 80 l
vill inte ha en fardig bakrund,har nogra stenar i olika farger kan jag dela pa dom och klistra dom med sikikon som bakrund?
behover varenda forslag av er tckar!!!!!!!!:D
#2 - 21 maj 2011 22:28
Självklart kan du testa! Så länge stenarna är ofarliga så är det ett kul experiment, jobbigt att får bort dem om man ångrar sig dock. :p
#3 - 22 maj 2011 07:05
Vad är det för stenar och hur ska du dela dem?
Se till att det är silikon för akvarier, vanligt silikon innehåller antimöglemedel som är giftigt för fiskarna.
#4 - 22 maj 2011 20:07
Det gick inte
Grejat med akvarje hela dag
Stenarna satt inte fast,jag få köpa en bakrund
Vilken bakrund som passar till en 80 l guppy hotell och den ska vara så tunn som möjligt
Gärna namn och bild
Ska ha i den säleskap fiskar guppy molly mm
Tackar mycket!
#5 - 22 maj 2011 20:21
Vad är det för mått på den?
#6 - 22 maj 2011 20:35
Här har du några tunna bakgrunder: http://backtonature.se/sweden/slimline.html
#7 - 22 maj 2011 21:09
monsieur skrev:
Det gick inte

Grejat med akvarje hela dag

Stenarna satt inte fast,jag få köpa en bakrund

Vilken bakrund som passar till en 80 l guppy hotell och den ska vara så tunn som möjligt

Gärna namn och bild

Ska ha i den säleskap fiskar guppy molly mm

Tackar mycket!
Det går nog om du använder epoxylim( ; men det är nog snyggare om du tar en slimline. http://www.guldfisken.se/beta/catalog/btn-slimline-vf-50-a-p-6293?osCsid=f8c0fdb6efe6167be10b1d1e31013148
#8 - 23 maj 2011 08:38
åheim skrev:
Det går nog om du använder epoxylim( ; men det är nog snyggare om du tar en slimline. http://www.guldfisken.se/beta/catalog/btn-slimline-vf-50-a-p-6293?osCsid=f8c0fdb6efe6167be10b1d1e31013148

Alternativt kan man göra en egen i frigolit :D
#9 - 23 maj 2011 10:26
problemet med att limma dit sten är att ytan som silikonet sitter mot stenen är för liten i förhållande till tyngden på stenen.
iaf om man ger sig på runda stenare i knytnävsstorlek och uppåt.

ett alternativ är ju skiffer, plan yta, god vidhäftning,

har jag gjort förr, och skall göra igen....

fast jag skall ta en separat glasskiva, limma på skiffern, och sedan ner i karet, så att jag får ett
bra filterutrymme bakom.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 23 maj 2011 10:39
Jag gjorde själv också en gång stenbakgrund av platt svart skiffer men då gjöt jag in stenarna i glasfider
#11 - 23 maj 2011 10:44
I trädgårdsbutiker finns det någon form av "miniskiffer" för att lägga i trädgårdsland, gångar osv. De är platta och ser helt enkelt ut som miniversioner av sånna skifferstenar man brukar ha i akvarium. :) tror det kan blir ganska snyggt med en bakgrund byggd av sånna.
#12 - 23 maj 2011 11:01
eller så tar man och köper en stor skiva skiffer till billig peng och går lös på den med en hammare.....

klart mer kostnadseffektivt....

.
#13 - 23 maj 2011 12:16
Tveksam till att der blir billigare. Tror en sån säck kostar 69kr eller nåt liknande. Den bör räcka till ett par bakgrunder. Då slipper du slå sönder också. Är redan tunna och fina bitar.
#14 - 25 maj 2011 06:23
Nasso skrev:
I trädgårdsbutiker finns det någon form av "miniskiffer" för att lägga i trädgårdsland, gångar osv. De är platta och ser helt enkelt ut som miniversioner av sånna skifferstenar man brukar ha i akvarium. :) tror det kan blir ganska snyggt med en bakgrund byggd av sånna.

Såg färdiga bakrunder av olika material av sten som är gjutat som du nämt
Men undrar om det påverkar fiskarna?
#15 - 25 maj 2011 06:34
monsieur skrev:
Såg färdiga bakrunder av olika material av sten som är gjutat som du nämt

Men undrar om det påverkar fiskarna?

Vilket material? Stenen bör ju inte påverka fiskarna annorlunda för att det sitter på en bakgrund istället för att ligga på botten. Om man sätter upp dem med icke akvariesilikon så påverkar ju dock det.

Jag hade antingen limmat det direkt på bakrutan eller på en glasskiva och ställt/limmat den lite mot bakrutan. Andra metoden är ju enklare om man vill byta bakgrund i framtiden. Sen så hade jag målat baksidan av bakrutan med svart färg. Då gör det inget om det är små glipor mellan stenarna.

Annons