kan jag mata med röda mygglarver

#1 - 14 maj 2005 17:21
jag har ett akvarium på 52 liter där jag har 1 par blåciklider och 4 seamesiska algätare. jag undrarom man kan mata dom med röda mygg larver?
#2 - 14 maj 2005 17:26
Det kan du väl göra...
Men om du har den minsta allergiska benägenhet själv eller i den familj bör du nog välja något helt annat.
#3 - 14 maj 2005 19:17
[QUOTE=erikthur]Det kan du väl göra...
Men om du har den minsta allergiska benägenhet själv eller i den familj bör du nog välja något helt annat.[/QUOTE]

Varför ska man undvika det om man har en allergiker i familjen?
#4 - 14 maj 2005 19:23
[QUOTE=Kakmonstret]
Varför ska man undvika det om man har en allergiker i familjen?[/QUOTE]
Det finns i alla fall inget mer högallergent inom akvaristiken än röda mygglarver.
Röda mygglarver är enligt vad jag läst här och där värre än t ex björk på att framkalla allergi och det är inte litet det.
Så det vore en helt onödig risk att mata med röda mygglarver i en familj med allergiker. :D
#5 - 14 maj 2005 19:24
de kan ge kraftiga allergiska reaktioner och kan även vara allergiframkallande för de som inte redan är allergiska
#6 - 14 maj 2005 19:25
du hann visst före :D
#7 - 14 maj 2005 20:27
Jag e allergisk mot de mesta som mjölk, grädde, pollen, färgämnen o nästan alla sorters peceliner men har inte känt av det minsta av röda mygg matar endå me det varjae/varrannan dag till mina salamandrar.
Tobbe
#8 - 14 maj 2005 20:38
det finns ingen som har sagt att man blir allergisk av röda mygg bara att risken är väldigt stor det finns en del som har matat med röda mygg i flera år utan att ha fått några allergiska besvär men själv skulle jag aldrig ta risken när det ändå finns ett flertal alternativ att välja mellan som inte kan ge allergiska besvär
#9 - 15 maj 2005 10:06
Säger det igen - 1000 tals personer fiskar med röda mygglarver varje vinter. Har aldrig hört något om alleregi.
#10 - 15 maj 2005 10:11
Försöker du hjälpa någon eller jonisg?

Det kanske bara är fiskare som är immuna =P
#11 - 15 maj 2005 10:48
eller att det är ett så stort utrymme så att alla "gifter" flyger iväg till skillnad om man är i ett litet rum på ca:10 kvadrat eller mindre
#12 - 15 maj 2005 11:29
[QUOTE=Paniktandborste]eller att det är ett så stort utrymme så att alla "gifter" flyger iväg till skillnad om man är i ett litet rum på ca:10 kvadrat eller mindre[/QUOTE]

Nja, det vet jag inte. Det är ju inte så bra att ta i dem med fingrarna (om man är en ev de som inte tål dem). Om man gör det spelar det nog ingen roll om man är ute eller inne.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 15 maj 2005 11:54
Har för mig att vid fiske så använder man några få levande röda mygg som "mäsk" och då exponeras man ju inte alls på samma sätt som vid matning i akvarium.
#14 - 27 maj 2005 21:02
Jag matar mina guldfiskar med mygglarver, inget att leva på men dem älskar dom, jag matar dom med svarta mygglarver/myggpuppor som jag fångar själv. men matar också mina guldisar med små maska och små bitar av mask, men jag tror man ska vara försiktig med det, för jag har en känsla av att det kan vara lite hårdsmält.

Annons