Kan jag hjälpa dom?

#1 - 3 april 2008 15:12
Två av mina gula fjärilsciklider bildade par direkt och ser nu ut till att ha bosatt sig emellan mina vallesneria plantor. Där försöker dom ihärdigt att gräva en grop, och har nu hållt på i två dagar!
Jag har engelsk sjösten som är 3-5 mm och det verkar tungt för dom att få till gropen för det är ju så trångt. Stenarna som dom flyttar ramlar oftast tillbaka i gropen.

Kan man kanske hjälpa dom lite på traven när dom inte är där eller förstör man för dom då? :p
#2 - 3 april 2008 15:15
Tror nog mest du förstör för dem, eftersom du nog inte får till det som de vill ha det :)
#3 - 3 april 2008 15:36
Men jag tycker så synd om dom...dom kämpar sååååå, men visst är det nog bäst att låta dom vara i fred, men det kliar i fingrarna..:D
#4 - 3 april 2008 15:47
Tja, det bästa är nog att byta till nå´n finare sand.
#5 - 3 april 2008 16:23
Men jag hade bara guppy innan och ville ha något nytt, så då blev det fjärilsciklider, och jag vill inte riva upp hela akvariumet igen ( har bytt sand en gång långt innan fjärilarna kom in i bilden) och nu har alla mina anubias och cryptocoroneplanter äntligen rotat sig, så sanden får vara kvar)

Trodde faktiskt inte att dom skulle leka heller, eftersom jag bara har haft dom i en vecka och håller inte på med torv och sänka ph och allt det där.

Har läst att dom kan lägga ägg lite överallt, och det finns två grottor, och många flata stenar, och bredbladiga växter, så det var ett lustigt ställe att välja :D
#6 - 3 april 2008 19:14
[:-38]TJOHOO!
Dom lägger ägg just nu!! :D
#7 - 3 april 2008 20:30
Kul :)
#8 - 3 april 2008 22:07
Grattis!:)
Har du andra fiskar än fjärilarna i karet? De brukar nämligen vara dåliga på att vakta romen vilket betyder kalasmåltid för övriga invånare...
#9 - 4 april 2008 14:35
Ja, säg den glädje som varar! :(
I morse var rommen kvar, och jag åkte hem på middagen för att titta till dom, och då hade dom haft kalas.
Jag har några guppyhannar, några kardinaltetror, två siamesiska algätare, och en ancistrus.

Annons